به گزارش پارس به نقل از ایسنا، پایگاه خبری پانوراما در تحلیلی تحت عنوان" اهداف آمریکا از مسلح کردن مخالفان سوریه چیست؟ " به اظهارات اخیر مقامات واشنگتن در خصوص افزایش حمایت های نظامی از مخالفان مسلح سوری اشاره کرده و چنین می نویسد: " هنوز هم مساله مسلح کردن مخالفان سوریه که اخیرا باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا از آن سخن گفت: مطرح است و همچنان این مساله از سوی گروه های مخالف سوریه و کشورهای حامی آنها مورد استقبال واقع می شود.

این همان تصمیمی است که کشورهای عربی و برخی از دیگر کشورها از جمله ترکیه، انگلیس و فرانسه با شور و هیجان انتظارش را می کشیدند چرا که این در حقیقت چراغ سبزی از سوی آمریکا برای مسلح کردن علنی و آشکار مخالفان سوریه بود.

اعلام اقدام اخیر آمریکا برای مسلح کردن مخالفان سوریه در حال حاضر بدون شک اهداف و انگیزه های بی شماری دارد چرا که این اقدام با نشست کشورهای عضو جی هشت در ایرلند شمالی که امروز (دوشنبه) و فردا برگزار می شود همراه است. نشستی که رهبران کشورهای عضو این گروه در آن به بررسی مهمترین مسائل خاورمیانه به ویژه پرونده سوریه می پردازند و چشم ها به بازیگران اصلی در مسائل بین المللی یعنی روسیه و آمریکا دوخته شده است.

هدف آمریکا این بود که به نشست جی هشت با اهرم های فشار قوی برود و ثابت کند که بازیگری قوی در خصوص بحران سوریه است و قدرتش را دارد که اگر بخواهد مداخله مستقیم کند معادله را تغییر دهد اما دخالت مستقیم از طریق ایجاد منطقه پرواز ممنوع در سوریه پیامدهای خطرناکی را به دنبال دارد. چنانکه آمریکا نیز اعلام کرده برای اجرایی کردن این طرح در حال حاضر وارد عمل نمی شود. چرا که چنین اقدامی ممکن است روسیه و ایران را ت حریک کرده و به هرچه پیچیده تر شدن بحران سوریه بینجامد اما مسلح کردن مخالفان تنها گامی است که باقی می ماند و پیامدهای آن بسیار کمتر از پیامدهای دخالت مستقیم در سوریه است.

از دیگر اهداف آمریکا این است که به روسیه، نظام سوریه، حزب الله لبنان و ایران پس از تحقق پیروزی های ارتش سوریه در شهرک القصیر و کشیده شدن درگیری ها در شهر حلب اعلام کند که آمریکا هرگز اجازه نمی دهد این شهر به دست نظام سوریه بیفتد. چرا که این شهر یکی از پایگاه های مخالفان سوریه است و در صورتی که این شهر سقوط کند نظام سوریه بیش از پیش قوی خواهد شد و پس از آن دیگر غیر ممکن است که نظام سوریه با هیچ راهکار میانه ای موافقت کند.

بی شک تصمیم مسلح کردن مخالفان سوریه هدف دیگری را دنبال می کند که آن طولانی تر کردن زمان بحران سوریه و ممانعت از پیروزی هر یک از طرفین درگیر است چرا که پیروزی نظام سوریه چیزی است که نه آمریکا و نه کشورهای غربی می خواهند. همچنین کشورهای عربی نیز تلاش می کنند تا با صرف اموال و حمایتهایشان از مخالفان سوریه نظام سوریه را براندازند. اما همه این قدرت ها بر یک مساله توافق نظر دارند و آن این که اسرائیل از طولانی تر شدن بحران سوریه، ویران شدن این کشور و کشته شدن ده ها هزار شهروند سوری به درد نمی آید اما هر یک از این کشورها نیز به دنبال تحقق منافع خاص خود در سوریه است.

کندی آمریکا در خصوص حمایت تسلیحاتی از مخالفان سوریه هدف مشخص و پررنگی دارد که آن حمایت از امنیت اسرائیل است چرا که این ترس وجود دارد که سلاح های پیشرفته به دست گروه های تندرو از جمله جبهه النصرة بیفتد و به نظر می رسد اسرائیل در حقیقت همان عامل نهی کننده در خصوص مساله مسلح کردن مخالفان سوریه است نه آمریکا.

در میان کشورهای غربی مهمی که با حمایت مخالفان سوریه مخالفت می کنند می توان آلمان را نام برد کشوری که تاکنون بارها از زمان گوئیدو وستروله، وزیر خارجه اش به فرانسه و انگلیس نسبت به پیامدهای مسلح کردن مخالفان سوری هشدار داده است و تاکید کرده که گروه های تروریستی در سوریه فقط دمشق را هدف قرار نداده اند بلکه اسرائیل را هم هدف قرار دادند و این نشان می دهد که چرا تاکنون مخالفان سوریه مسلح نشده اند.

بعید نیست که یکی دیگر از اهداف آمریکا از اعلام این تصمیم بیدار کردن روسیه و فشار به این کشور به خاطر عدم وفاداری به توافقنامه تسلیحاتی امضا شده با نظام سوریه و مجهز کردن نظام این کشور با موشک های اس ۳۰۰ است این چیزی است که اسرائیل برای آن تلاش می کند اما به نظر می رسد تاکنون موفق نشده اند روسیه را برای عدم ارسال این موشک ها به سوریه قانع کنند اما آن طور که مشخص است اسرائیل موفق شده آمریکا را برای اعلام مسلح کردن مخالفان سوریه قانع کند تا بدین وسیله این هدف را محقق سازد.

تا کنون مشخص نیست که آمریکا به وعده هایش در خصوص مسلح کردن مخالفان سوریه عمل خواهد کرد اما جواب این سئوال زمانی مشخص می شود که نتیجه دیدار ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه با باراک اوباما، همتای آمریکایی اش در خصوص سوریه در نشست امروز گروه هشت مشخص شود. اما بدون در نظر گرفتن نتایج مذاکرات روسای جمهوری روسیه و آمریکا می توان گفت اسرائیل هدفش از حمایت مخالفان تقویت آنها برای رویارویی با حزب الله لبنان است و به نظر می رسد که اسرائیل می خواهد حزب الله را در درگیری های سوریه بکشاند. چرا که گمان می کند حزب الله به این شیوه تجزیه و تضعیف خواهد شد. لذا پیروزی بر حزب الله در هر رویارویی و جنگی در آینده آسان می شود.

بزرگترین خطر در خصوص بحران سوریه خط دخالت های بین المللی است و کشورهای عربی که بازیگران دوم برای اجرای اهداف و دستورکارهای ابرقدرت ها در منطقه شده اند بزرگترین خطر به شمار می روند اما خطرناک تر از همه این ها تبدیل جنگ داخلی سوریه به درگیری های طائفه ای است که بدون شک در این صورت هیچ کس نخواهد توانست از آن جان سالم به در ببرد و در نهایت این جنگ دامان تمام کشورهای همسایه را می گیرد"