مجله مهر: جدول آرای نامزدها به تفکیک استان ها را که نگاه می کنی در برخی استان ها رای بالای برخی نامزدها قابل پیش بینی است و در برخی استان رفتار انتخاباتی مردم آن استان، غیرقابل پیش بینی بوده است.

معادلات قالیباف در تهران به هم ریخت
پارس به نقل از مجله مهر: تونل توحید، تونل نیایش، اتوبان امام علی، بوستان ولایت و همه پروژه هایی که جنوب را به شمال تهران وصل می کرد نماد مدیریت شهری محمد باقرقالیباف در هشت سال گذشته است. تابلوهای روزشمار پروژه های شهری، بهره برداری از این پروژه ها را تقریبا در سر موعد نشان می داد، اقدامات عمرانی قالیباف در تهران، انتظار رای اول را برای او در این کلان شهر بار آورده بود. اتفاقی که نیفتاد. حسن روحانی در تهران با یک میلیون و ۳۲۶ هزار و ۹۶۴ هزار رای در صدر قرار گرفت و محمد باقر قالیباف ۷۲۵ هزار و ۸۵۴ رای در تهران کسب کرد.
مشهد، قالیباف دوم، جلیلی سوم
با وجودی که دو نامزد انتخاباتی این دوره از خطه خراسان رضوی بودند اما مردم این استان بیشترین رای را به روحانی داده اند. دراستان خراسان رضوی از بین سه میلیون و ۲۸ هزار و ۹۱۰ رای حسن روحانی ۴۳ درصد آرا را به دست آورده و محمد باقر قالیباف که اهل طرقبه مشهد است ۳۲ درصد آرا را کسب کرده است. سعید جلیلی دیگر نامزد مشهدی این دوره از انتخابات در استان خراسان رضوی ۱۳ و نیم درصد آرا را به دست آورده است. در شهرستان مشهد هم حسن روحانی با ۴۹۸هزار و ۲رأی، محمدباقر قالیباف با ۴۴۲هزار و ۷۱رأی، سعید جلیلی با ۲۲۲هزار و ۹۷۱رأی در رتبه های اول تا سوم قرار گرفته اند.

استانی که رضایی بالاترین رای را آورد
خوزستان و اهواز، دیاری بود که قالیباف و محسن رضایی چندباری به آنجا سفر کردند. دو فرمانده جنگ ازظلمی که به اهواز و خرمشهر رفته صحبت کردند و با عشایر استان هم دیدار کردند. حسن روحانی هم به این دیار سفر کرد. تفاوت در این بود که رضایی متولد این استان است و طبیعی هم بود که در این استان بالاترین رای را بیاورد. او در خوزستان ۹۲۱ هزار و ۵۷۰ رای آورد و حسن روحانی در مرتبه دوم ۶۷۵ هزار و ۴۹۲ رای آورد. قالیباف در این استان ۱۱۷ هزار و ۹۷۷ رای آورده بود.
رای روحانی در شهرستان محل تولد احمدی نژاد
در سمنان استان محل تولد حسن روحانی، طبیعی بود که بالاترین رای برای وی باشد. روحانی در این استان ۱۵۷ هزار و ۱۳۳ رای کسب کرده است. در مرتبه دوم محمد باقر قالیباف ۸۷ هزار و ۵۹۸ رای کسب کرده است. نکته جالب رای حسن روحانی و قالیباف در شهرستان های سرخه- محل تولد روحانی- و آرادان- محل تولد احمدی نژاد- است. روحانی در آرادان ۴ هزار و ۲۰ رأی آورده و محمدباقر قالیباف ۲ هزار و ۹۱ رأی. در سرخه با مجموع ۱۲۳۶۶ رای قالیباف توانسته است یک هزار و ۴۴۴ رای کسب کند. حسن روحانی در شهرستان محل تولد خود ۸ هزار و ۶۳۹ رای کسب کرده است.
استانی که معادلات را تغییر داد
رفتار انتخاباتی مردم قم غیرقابل پیش بینی ترین رفتار انتخاباتی این دوره بود. بنا به حمایت آیت الله مصباح یزدی از سعید جلیلی انتظار این بود که او در این استان بالاترین رای را بیاورد. یا حداقل از آنجایی که رسانه های حامی علی اکبرولایتی خبر حمایت جامعه مدرسین حوزه عملیه قم از وی را منتشر کرده بودند انتظار بود ولایتی رای قابل تاملی در این استان بیاورد. اما مردم این استان ظاهرا تمایل داشتند رئیس جمهورشان عباپوش و روحانی باشد. حسن روحانی در این استان ۲۱۰ هزار و ۶۷۷ رای آورد و سعید جلیلی در مرتبه ۱۲۱ هزار و ۲۳۷ رای کسب کرد. محمدباقر قالیباف ۸۹ هزار و ۹۸۷ رای در این استان کسب کرد.

یزد با عارف بود
زمانی رئیس جمهور کشور و معاون اولش یزدی بودند. محمدرضا عارف معاون اول سید محمد خاتمی که این دوره در انتخابات ریاست جمهوری نامزد شده بود در روزهای پایانی به توصیه خاتمی و به نفع روحانی کنار کشید. عارف، حرف مراد خود را پذیرفت و یزدی ها از عارف خط گرفتند. رای قالیباف، جلیلی و سایر نامزدها در استان یزد به ۱۰۰ هزار هم نرسید. حسن روحانی در این استان با کسب ۳۴۳ هزار و ۳۶۱ رای، در رتبه اول قرار گرفت.

رای جالب هم استانی های مشایی به روحانی
نکته جالب دیگر آنکه هیچ تحلیلی هم بر آن نمی توان نوشت رایی است که هم استانی های اسفندیار رحیم مشایی به روحانی داده اند. استان مازندران از استان هایی است که روحانی رای چشمگیری در آن جا کسب کرده است. از یک میلیون و نهصد هزار رایی که در این استان جمع آوری شده است نزدیک به یک میلیون و صد هزار نفر به حسن روحانی رای داده اند و هشتصد هزار بقیه بین سایر نامزدها پخش شده است