به گزارش پارس ، تلویزیون « لمر» افغانستان به نقل از « فیلیپ هاموند» وزیر دفاع انگلیس گزارش داد که جنگ فعلی افغانستان شبیه جنگ ویتنام است.

این مقام ارشد نظامی انگلیس با اشاره به دشواری های جنگ افغانستان بیان داشت که نبرد افغانستان، آخرین عملیات بزرگ نظامی انگلیس در خارج از این کشور است.

هاموند افزود: جنگ طولانی مدت افغانستان، انگلیس را مجبور کرد که درباره حضور نظامی خود در سایر کشورها، با احتیاط رفتار کند.

انتقاد رئیس « جبهه ملی» از بزرگنمایی طالبان توسط دولت افغانستان

« احمدضیا مسعود» رئیس جبهه ملی افغانستان روز جمعه در دیدار با جمعی از بزرگان قومی ولایت های « میدان وردک» و « بغلان» بیان داشت: دولت افغانستان به اندازه ای از طالبان بزرگنمایی کرد که اکنون این گروه به یک تهدید امنیتی در کشور تبدیل شده است.

مسعود با بیان این که دولت افغانستان از تأمین امنیت شهروندان افغان ناتوان است، گفت: دولتی که نتواند امنیت امت مسلمه را تأمین کند، از مشروعیت برخوردار نیست.

رهبر جبهه ملی افغانستان با انتقاد از گشایش دفتر طالبان در قطر گفت: احتمال دارد که کشورهای عربی این گروه را به رسمیت بشناسند.

مسعود ضمن تردید درباره آینده افغانستان گفت که در صورت به رسمیت شناخته شدن طالبان توسط برخی کشورها، این بدین معناست که افغانستان به سمت تجزیه پیش می رود.

واکنش افغانستان به حمله نظامیان پاکستان به خاک این کشور

در پی حمله نظامیان پاکستانی به منطقه مرزی « معروف» در ولایت « قندهار» ، « جان موسی زی» سخنگوی وزارت خارجه افغانستان اعلام کرد که حمله نظامیان پاکستان به خاک افغانستان قابل قبول نیست.

وی تصریح کرد که دولت افغانستان این مسئله را با جدیت با مقامات پاکستانی در میان خواهد گذاشت.

موسی زی افزود که نظامیان پاکستانی عصر روز جمعه در حمله به منطقه معروف ولایت قندهار، یک سرباز افغان را به قتل رسانده و ۲ تن دیگر را زخمی کردند.

کرزی: خارجی ها از طالبان سوءاستفاده می کنند

جمعی از اعضای شورای علمای افغانستان در دیدار با رئیس جمهور افغانستان اعلام کردند که کشتن زنان و کودکان تحت هر نامی در اسلام حرام و ناجایز است.

آنان روز جمعه در کاخ ریاست جمهوری افغانستان بیان داشتند که اسلام هر گونه خشونت و افراط و تفریط را محکوم کرده و انسان ها را به اعتدال دعوت می کند.

حامد کرزی پس از شنیدن اظهارات حاضران گفت که قدرت های خارجی از طالبان حمایت کرده و طالبان اسمی بیش نیست.

رئیس جمهور افغانستان با بیان این که خارجی ها از اعضای طالبان سوءاستفاده می کنند، گفت: به همین خاطر تلاش می کنیم که پروسه صلح افغانستان را با احتیاط به پیش ببریم.