به گزارش پارس ، به نقل ازفارس محسن رضایی نامزد یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری در بخش اول سخنرانی خود به تشریح برنامه هایش در عرصه سیاست خارجی و داخلی پرداخت.

وی با بیان اینکه مردم از کشمکش ها و منازعات سیاسی خسته شده اند، تصریح کرد: امروز دیگر مدیریت جناحی جوابگو نیست و هرچند جناح های سیاسی سرمایه هستند اما این مدیریت دیگر جوابگو نیست.

این نامزد انتخابات بر این نکته تاکید کرد که دولت باید به دنبال حق مردم باشد و با بیان اینکه اکنون نیازمند یک خیزش مردمی اسلامی هستیم، از توجه خود به این خیزش و روی آوردن به آن سخن گفت.

رضایی با بیان اینکه دولت امید تشکیل داده و در آن به دنبال حق مردم می رود، خاطر نشان کرد: مهم این است به زندگی مردم را بهبود ببخشیم.

وی گسترش روابط با کشورهای اسلامی و منطقه ای را از جمله رویکردهای خود در عرصه سیاست خارجی دانست و در عین حال تاکید کرد: ابتدا باید در صحنه بین المللی توسعه اقتصادی و فرهنگی را لحاظ کنیم و آن هنگام قدرت نیز می تواند به کمک ما بیاید.

این نامزد انتخابات ادامه داد: حق مردم باید توسط خود و دولت احیا شود؛ در واقع دولت مردانی نیز باید سر کار بیایند که قبل از جناح یا فرد خاص به فکر مردم باشد.

رضایی همچنین با بیان اینکه باید دست به دست هم داده و از همه نیروهای توانمند بر هر جناح و قومی استفاده کنیم این رویکرد را هدف دولت خود عنوان کرد و گفت: در این دولت توجه به حقوق مردم مورد اهمیت است.

وی اضافه کرد: در دولت من منازعات سیاسی پایان پیدا می کند، میز گفتگو ها تشکیل شده و آزادی مشروع داده می شود و البته قوانین را طوری تنظیم می کنیم که همه بتوانند از حقوق خود دفاع کنند.

علی اکبر ولایتی از رضایی پرسید: من می خواستم ببینم که سیاست آقای رضایی در رابطه با حل مسائل هسته ای چیست؟

حسن روحانی هم طی سخنانی به نقد نظرات رضایی در حوزه سیاست پرداخت و گفت: آقای رضایی به بحث اداره و مدیریت در شرایط جدید اشاره کرد؛ من می خواهم تاکید کنم که اگر می خواهیم کشور را در مسیر جدید قرار دهیم باید به وحدت و اتحاد و انسجام در کل جامعه بپردازیم که این برای سیاست داخلی و خارجی ما اساس است.

وی افزود: مدیران دلسوز و کاردانی که منزوی شده اند، باید به تخصص خودشان برگرداند و اصل جذب حداکثری و دفع حداقلی را اجرا کنیم.

روحانی ادامه داد: ما در سال های اخیر نه تنها نتوانستیم غیر همفکر را جذب کنیم، بلکه حتی دوستان و همفکران و نیروهای انقلابی هم از دست دادیم.

وی با تاکید بر اینکه باید تیغ حذف را کنار گذاشت، گفت: باید از همه دلسوزان انقلاب و مدیران باتجربه استفاده کنیم و مدیریت جامعه باید دارای ثبات باشد.

روحانی افزود: افرادی که در جامعه ما مدیریت را برعهده می گیرند، باید این کار بر اساس ضابطه صورت بگیرد، نه رابطه.

وی تاکید کرد: اگر به چارچوب مدیریت توجه شود، در سیاست داخلی و خارجی می توانیم قدم مؤثری را برداریم.

غلامعلی حدادعادل درخصوص اظهارات محسن رضایی گفت: آقای رضایی در مورد سیاست خارجی روش خودشان را توضیح ندادند بلکه نتایج را بیان کردند.

وی افزود: اینکه ما دیپلماسی موفق اقتصادی داشته باشیم، پیوند با همسایگان داشته باشیم، در صحنه بین المللی موثر باشیم، این موارد نتیجه روش دیپلماسی سیاست خارجی است، بنده مایلم بدانم آقای رضایی باکدام روش می خواهند به این نتایج دست یابند؟ چون نتایج مطلوب است، باید دید روش چیست؟

سعید جلیلی در خصوص اظهارات رضایی نظری نداشت.

محمدباقر قالیباف در سؤال خود از محسن رضایی گفت: تجربه گذشته نشان داده است که دولت ها چه اصولگرا و چه اصلاح طلب در عمل رفتار جناحی و سیاسی را پیاده کرده اند. شما برای اینکه این رفتارها اجرا نشود، چه راهکارهایی دارید؟

در ادامه، محمدرضا عارف از محسن رضایی پرسید: شما به بحث امنیت و آزادی به دور از کشمکش سیاسی اشاره کردید. در صورتی که من چند روز قبل در بازار تهران شاهد شعار چند جوان با عنوان « درود بر عارف، سلام بر خاتمی» بودم که این جوان ها دستگیر شدند و با پیگیری های فراوان آزاد شدند.

وی افزود: همچنین زمانی که برای سخنرانی به آذربایجان سفر کردم پس از سخنرانی من میزبان برنامه به مدت یک هفته دستگیر شده بود، در زمانی که صحبت از حماسه سیاسی مطرح می شود و مردم را به خلق حماسه سیاسی تشویق می کنیم با این تنگ نظری ها چه طور برخورد می کنیم و راهکار شما برای برخورد با این رفتارها چیست؟

وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری در سخنان خود به استفاده از تمام ظرفیت های کشور اشاره کرده اند، عنوان کرد: در مراسمی جوانان در پوستری عکس من، سیدحسن خمینی و محمد خاتمی را در کنار هم قرار داده بودند که در برخی استان ها از پخش این پوستر جلوگیری شده است. شما برای اینکه این اقدامات در چارچوب قرار گیرد، چه راهکاری دارید؟

سید محمد غرضی با اشاره به صحبت های محسن رضایی، اظهار داشت: اینطور که بنده تشخیص می دهم، سیاست داخلی مبنی بر جذب رضایت عامه است و این با فرمایشات شما مغایرتی ندارد.

این نامزد یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: آیا جذب رضایت عامه از طریق کانال های تعریف شده انجام می شود، یا کانال های جدیدی را معرفی می کنیم؟

وی ادامه داد: اینکه شما می خواهید در داخل کشور مشکلاتی که در گذشته فراهم شده از بین ببرید، باید روش های جدیدی معرفی کنید که بتوانید به جذب رضایت عامه بیندیشید.

غرضی در خصوص سیاست خارجی نیز یادآور شد: آنچه بنده در سیاست خارجی می فهمم، انعکاس مشکلات داخلی کشور است؛ آیا مشکلاتی داخلی کشور و عدم وجود یک تناسب بین استعدادهای داخلی به شما اجازه می دهد در سیاست خارجی روشی را انتخاب کنید که بتواند به حل مسئله کمک کند.

این نامزد یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با ذکر مثالی یادآور شد: در داخل کشور با مشکلاتی روبرو هستیم که بیکاری، تورم، مواد مخدر از جمله آنهاست، در این شرایط برای مقابله با جریانات خارجی چه ابزاری دارید.

ادامه دارد…