به گزارش پارس ، به نقل از فارس، طی چند روز اخیر شایعاتی مبنی بر مرگ بالینی « عبد الله بن عبد العزیز» ، پادشاه عربستان سعودی در برخی از منابع خبری منتشر شده است، در حالی که یک منبع آگاه در گفت وگو با روزنامه لبنانی « الاخبار» این خبر را تکذیب کرده است.

این منبع آگاه در این خصوص اعلام کرد که این شایعه پس از آن منتشر شد که پادشاه سعودی اقدام به تبدیل گارد ملی عربستان به یک وزارت مستقل در عربستان سعودی کرد که ریاست آن را پسرش یعنی شاهزاده « متعب» برعهده دارد و این بیانگر وقوع تغییر و تحولات مهم و مورد انتظاری ظرف روزهای آینده در عربستان سعودی است، اگرچه خاندان حاکم سعودی و به خصوص جناح حاکم ملک عبد الله تلاش بسیاری می کند تا برملا شدن ماهیت واقعی این تغییر و تحولات را به تعویق بیاندازد.

از جمله این تغییر و تحولات باید به تغییرات ناگهانی روی داده در دستگاه بورکراتیک عربستان سعودی اشاره کرد که از بیش از یک سال گذشته آغاز شده و همچنان ادامه دارد و باید آن را غالبا در قالب نزاع بین جناح های مختلف قدرت در عربستان سعودی ملاحظه کرد.

به طور کلی هم اکنون خاندان حاکم سعودی به سه شاخه تقسیم شده است که جناح « عبد الله بن عبد العزیز» ، پادشاه سعودی و جناح شاهزاده « سلمان بن عبد العزیز» ، ولی عهد سعودی و « جناح آل نایف» ، ولی عهد سابق سعودی را در برمی گیرد، در حالی که جناح شاهزاده « سلطان بن عبد العزیز» ، ولی عهد اسبق سعودی متحمل ضربه سنگینی شد و فرزندان آن از عرصه قدرت و نشستن بر تخت پادشاهی کنار نهاده شدند.

این روزها بازار شایعات درباره سرنوشت ملک عبد الله همچنان داغ است و این ما را به یاد حوادث جاری در اواخر سال ۲۰۱۱ می اندازد که اخباری مبنی بر مرگ بالینی ملک عبد الله و اینکه پزشکان مجبور به دادن شوک قلبی به پادشاه سعودی شدند و او توسط دستگاه مصنوعی نفس می کشد، منتشر شد. هم اکنون نیز اوضاعی مشابه آن اوضاع بر عربستان حاکم است و اخباری مشابه آن اخبار منتشر می شود.

روزنامه انگلیسی « دیلی میل» در بیست و هشتم ماه گذشته خبر مرگ بالینی ملک عبد الله را منتشر کرد، اما این خبر را از صفحه پایگاه الکترونیک خود حذف کرد، چون روز بعد از آن روزنامه های محلی از حضور پادشاه سعودی در نشست حکومتی عربستان و به ریاست ملک عبد الله خبر داده بودند، همچنین اخباری مبنی بر ارسال نامه هایی از سوی ملک عبد الله به امیر کویت و بحرین منتشر شد.

در دو سال گذشته که این شایعات در عربستان سعودی منتشر شدند، به دنبال آن ۶ برادر ملک عبد الله که همگی کوچکتر از وی بودند، فوت کردند. شایعه مرگ ملک عبد الله این بار در ۲۵ اوت گذشته از سوی منابعی که خود را نزدیک به کاخ سلطنتی معرفی کرده بودند، منتشر شد و همین منابع تاکید کردند که اعلام مرگ ملک عبد الله وابسته به تصمیم ولی عهد عربستان سعودی است و اگر تاکنون شاهزاده سلمان در این امر تاخیر کرده دارای نقشه و برنامه ای است. این درحالی است که خبر مرگ ملک عبد الله از سوی افرادی منتشر شده که یکی خود را بسیار نزدیک به پادشاه سعودی می خواند و دیگر بسیار نزدیک به کاخ سلطنت.

موضوع هرچه باشد، زمان اعلام مرگ ملک عبد الله همواره موضوعی بوده که با مسئله خلافت و جانشینی در عربستان ارتباط پیدا می کرده است، دقیقا همانند اعلام بیماری پادشاه یا دیگر شاهزادگان ارشد سعودی و غالبا بیانیه هایی که از سوی دفتر سلطنتی سعودی درباره سفر پادشاه و یا شاهزادگان ارشد سعودی برای درمان به خارج از کشور تحت عنوان انجام معاینات پزشکی با نزدیک شدن آنان به انتقال به دیار باقی ارتباط پیدا می کند. چون پس از این بیانیه ها، بیانیه های دیگری مبنی بر سلامت بودن پادشاه و فلان شاهزاده منتشر می شود تا پس از آن و در سومین بیانیه خبر مرگ آنها داده شود.

در تمام این حالات دو عامل با قدرت این شایعات را تقویت می بخشد، یکی عامل سن است، چراکه ملک عبد الله هم اکنون در ۸۹ سالگی به سر می برد و از بیماری کمر درد و پیری رنج می کشد و این موضوعی است که درباره ولی عهد عربستان سعودی نیز منطبق است، در حالی که او نیز در سن ۸۰ سالگی به سر می برد و از بیماری هایی همچون قلب و عوارض بیماری آلزایمر رنج می کشد.

پس از انتصاب شاهزاده « مقرن بن عبد العزیز» از سوی پادشاه عربستان به معاون دوم حکومت عربستان بحث و مناقشه ها درباره انتقال قدرت به نسل بعدی شاهزادگان سعودی به سرعت محو شد و این گونه به نظر رسید که روند انتقال قدرت هم اکنون شکل و ماهیت تقسیم آن بین سه شاخه اصلی خاندان سعودی را به خود گرفته است که ذکر آنها در سطور بالا رفت.

از پیش رو برداشتن فرزندان « فهد بن عبد العزیز» ، پادشاه سابق سعودی و همچنین شاهزاده سلطان جهت نشستن بر عرش سلطنت و تبدیل ارگان و نهاد گارد ملی سعودی به وزارت گارد ملی عربستان دربردارنده تغییر و تحولات دراماتیکی در موازنه قدرت سعودی است، چون تبدیل گارد ملی به وزارت خانه به معنای هم وزن و هم سنگ شدن آن با وزارت کشور و دفاع سعودی است و به این ترتیب شاهزاده « متعب بن عبد الله» که ریاست گارد ملی عربستان سعودی را برعهده دارد، از طریق وزارتخانه جدیدش این فرصت را می یابد که خود را به تخت سلطنت نزدیک کند. این درحالی است که در گذشته در عربستان و در میان خاندان سعودی رایج و متداول این بود که وزیر کشور کاندیدای احراز دومین منصب معاون دوم حکومت سعودی و سپس ولی عهدی را داشته باشد، اما با تبدیل شدن گارد ملی به یک وزارت مستقل جناح ملک عبد الله قدرت بسیار زیادی برای حفظ و ابقای سلطنت در خانواده عبد الله پیدا کرد و این موجب می شود تا رقابت بین سه جناح حاکم بر خاندان سعودی به شکل قابل ملاحظه ای تشدید شود.

تبدیل گارد ملی عربستان سعودی به یک وزارتخانه مستقل که ریاست آن را پسر ملک عبد الله برعهده دارد، از جمله تصمیمات بسیار با جرات پادشاه سعودی طی مجموعه تصمیمات وی از سال گذشته تاکنون به شمار می آید و دلالت بر این امر دارد که باید در انتظار وقوع تغییر و تحولات بزرگ یا اعلام آنها ظرف روزهای آینده بود.

در هر صورت با این اقدام نزاع بین جناح های مختلف خاندان سعودی سرعت و شدت بیشتری در مرحله آینده به خود خواهد گرفت، به ویژه ملک عبد الله سیاست به حاشیه راندن جناح های اصلی و مهم خاندان سعودی و همچنین شاهزادگان سعودی از تمام نسل ها از قدرت را نیز به شدت در پیش گرفته است.