اسماعیل جلیلی در گفت وگو با خبرنگار سیاسی پارس، در خصوص نحوه برگزاری مناظره ۸ نفره کاندیداهای ریاست جمهوری در عصر روز جمعه، اظهار کرد: انتظار نمی رفت که صدا و سیما پس از این همه سال فعالیت کار سیاسی و اجتماعی، و با توجه به تجربه و توانمندی که در نیروهای متخصصش وجود دارد، چنین برنامه ای با سطح نازل طراحی کند که نه مورد رضایت کاندیداها، نه کارشناسان سیاسی، و نه مردم به عنوان مخاطبان اصلی این برنامه واقع شود.

عضو شورای مرکزی فراکسیون رهروان ولایت در ادامه افزود: بابت تولید این کار ۴ ساعته هزینه زیادی از بیت المال صرف شده است و مسئولان ذیربط باید در خصوص اتلاف منابعی که هزینه آن از جیب مردم تامین می شود، و در قبال آن برنامه ای بی کیفیت تحویل آنان می شود پاسخگو باشند. همچنین دوستان ما در کمیسیون فرهنگی و شورای نظارت بر صدا و سیما در مجلس نیز باید به ارائه پاسخ بپردازند.

وی ادامه داد: مشخص است کار چندان مورد دقت و توجه قرار نگرفته تا نیاز جامعه امروز ما را به درستی بررسی کند.
جلیلی در ادامه به خبرنگار پانا گفت: نکته دوم اتلاف منابع مادی و منابع انسانی است که با پخش این برنامه به جامعه تحمیل شد. به طوری که با پخش این کار، عملا معادل تمام کسانی که ۴ ساعت زمان خود را صرف مشاهده این برنامه کردند اتلاف زمان داشتیم.

این عضو شورای مرکزی فراکسیون رهروان ولایت در خصوص ارائه تیتروار مطالب و نپرداختن به مسائل به طور عمقی در مناظرات تلوزیونی تاکید کرد: با چنین روشی کاندیداها نتوانستند حرف جدیدی به گوش مردم برسانند و این در حالی است که افراد باید به بحث و تبادل نظر برای واشکافی دیدگاه های خود در لایه های مختلف و به چالش کشیدن ای لایه ها بپردازند تا مخاطب بتواند تحلیل کند که مطالبی که کاندیداها مطرح می کنند نوشته های مشاورینشان روی کاغذ بوده است و یا شناختی آگاهانه پشت آن وجود دارد. روش مناظره باید روشی برای ارائه عمیق نظرات باشد و با بهره از وقت کافی بتواند مخاطب را به اغنا برساند. مخاطب این برنامه ها چه به لحاظ زمان و چه به لحاظ هزینه هایی که از محل درآمدها و مالیات ها پرداخته می شود باید بتواند از برنامه اظهار رضایت کند که متاسفانه این امر حاصل نشد و این نشان دهنده آن است که صدا و سیما در این بخش به بلوغ نرسیده است.

جلیلی در خصوص تاکید بر کاهش تبلیغات کاغذی اظهار کرد: باید سطح برنامه های تبلیغات رسانه ای بالاتر برود تا امکان انتقال دیدگاه ها به مردم تامین شود و تبلیغات به سمت کاغذی شدن نرود، که صدا و سیما نشان داد در این زمینه ناتوان است.