به گزارش پارس نیوز، شهیندخت مولاوردی روز پنجشنبه در نشست حق شهروندی کودک بر جامعه توسعه گرا در منطقه آزاد انزلی بیان کرد: ایران علاوه بر کنوانسیون حقوق کودک، به پروتکل الحاقی این کنوانسیون نیز پیوسته است.
وی با بیان اینکه باید در حمایت از کودک، جهانی اندیشیده و بومی عمل کنیم، افزود: پیشگیری از کار کودکان و کاهش 25 درصدی جمعیت کودکان کار تا سال 1400 در دستور کار دولت است.
دستیار ویژه رئیس جمهوری در امور حقوق شهروندی ادامه داد: حق شهروندی کودک در جامعه ای که به سمت توسعه در حرکت است، اساسی و تعیین کننده بوده و در واقع؛ جامعه ای که از توسعه نیافتگی نامتوازن رنج می برد، به کودکی برمی گردد.
وی با تاکید بر ضرورت نهادینه سازی صلح و توسعه از کودکی گفت: بذر صلح، توسعه و حقوق شهروندی از دوران کودکی باید شکل بگیرد تا جامعه آینده، امکان برداشت داشته باشد و لازم است در تمام سیاست گذاری های خود، این موضوع را مورد توجه قرار دهیم.
مولاوردی افزود: پیوند لازم و ملزومی بین حق شهروندی، حق شهروندی کودک و جامعه توسعه محور و یا توسعه مدار وجود دارد و برای رسیدن به جامعه توسعه یافته، باید ابزار و شرایط لازم برای تحقق این حقوق فراهم شود.
دستیار رئیس جمهوری با تصریح اینکه باید بین توسعه اجتماعی، محیط زیست و توسعه اقتصادی هماهنگی باشد، گفت: تربیت شهروند مسئولیت پذیر، محور توسعه پایدار در هر جامعه است و باید شرایط مشارکت را به گونه ای فراهم کنیم که کودکان به عنوان شهروند کامل و بالغ، در خدمت کشور قرار گیرند.
وی همچنین بر ضرورت حمایت از کودکان در برابر مشکلات و خشونت های جنسی و روانی تاکید و اضافه کرد: باید به رشد خلاقانه کودک در قوانین شهرسازی و آشتی کودک با طبیعت توجه کنیم.
مولاوردی ادامه داد: با استفاده از همه ظرفیت ها، باید شرایط رشد کودکان فراهم و زمینه ای مهیا شود که کودکان ما فرصت کودک بودن و کودکی کردن پیدا کنند.
دستیار ویژه رئیس جمهوری در امور حقوق شهروندی اظهار داشت: باید با تمرینی که کودکان ما انجام می دهند، آنها را به شهروندان فعال، مطالبه گر و مسئولیت پذیر تبدیل کنیم و بر این اساس مسئولان به پاسخگویی وادار شده و حساسیت های لازم را در برابر حقوق شهروندی داشته باشند. 
وی گفت: در مردادماه و سالروز تنفیذ حکم رئیس جمهوری، نخستین گزارش مربوط به حقوق شهروندی ارائه و در اسفند امسال نیز دومین گزارش آن تقدیم می شود.
عصر پنجشنبه نیز در رشت نشست حقوق شهروندی با حضور استاندار گیلان و دستیار ویژه رئیس جمهوری در امور حقوق شهروندی برگزار خواهد شد.