به گزارش پارس نیوز، دولت ایران تصمیم دارد 300 میلیون یورو (۳53 میلیون دلار) از دارایی‌های خود را از بانک تجاری ایران - اروپا به صورت نقد و با هواپیما به داخل کشور منتقل کند.

وزیر دارایی آلمان در گفت‌وگو با روزنامه بیلد درخواست ایران برای انتقال ۳۰۰ میلیون یورو پول نقد از این کشور به مقصد تهران را تأیید کرد و گفت که هم اکنون، سازمان‌های نظارتی مالی در حال بررسی این درخواست هستند، چراکه تمام نقل و انتقالات بزرگ پول از سوی کشورهایی که احتمال حمایت آنها از تروریسم و پولشویی وجود دارد، همین رویه را طی می‌کنند.

بنابر این گزارش، ایران خواستار برداشت این پول از حساب‌های دولتی خود در بانک تجارتی ایران – اروپا از شعبه شهر هامبورگ آلمان است. به دلیل تحریم‌های مالی یک‌جانبه آمریکا علیه جمهوری اسلامی دولت ایران خواستار برداشت این مبلغ و انتقال آن به صورت نقد و با هواپیما به داخل کشور است.

دولت ایران اعلام کرده است که این مبلغ را برای تامین ارز سفرهای خارجی شهروندان خود نیاز دارد که به دلیل تحریم‌های آمریکا نمی‌توانند از کارت‌های اعتباری‌شان در خارج از کشور استفاده کنند.

حساب بانک تجارت ایران - اروپا توسط بانک مرکزی آلمان اداره می‌شود. برداشت ۳۰۰ میلیون یورو از حساب‌های ایران در این بانک باید توسط سازمان نظارت بر فعالیت‌های مالی آلمان تصویب شود.

همچنین به گزارش دویچه وله، نوع درخواست ارائه شده از سوی دولت آلمان برای بررسی این خواسته ایران در سازمان نظارت برفعالیت‌های مالی، به درخواست "بررسی انگیزه" منوط است. به گفته سخنگوی مطبوعاتی این سازمان این نوع درخواست برای دریافت "اطلاعات کافی و روشن درباره روند انجام یک معامله" مطرح می‌شود.

این سازمان‌ در پاسخ به سوال دویچه‌ وله درخصوص زمان و معیارهای تصمیم‌گیری برای موافقت یا رد یک درخواست، تصریح کرد: در مورد زمان مورد نیاز برای بررسی یک درخواست نمی‌توان پاسخی عمومی داد. این زمان به نوع درخواست و مواردی که باید بررسی شوند، بستگی دارد.

دولت آلمان خواستار حفظ توافق هسته‌ای با ایران است و همراه اتحادیه اروپا تلاش می‌کند راهکاری برای مقابله با تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا علیه جمهوری اسلامی پیدا کند.