«رضا میرابیان»، کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا ، در خصوص توطئه­ اخیر ریاض در یمن و تلاش سعودی­‌ها برای افزایش فشار بر انصارالله، با اشاره به ناکامی طرح عربستان در کوتاه­ترین زمان، بیان داشت: طرح سعودی - اماراتی در یمن با شکست مواجه شد.

وی با توجه به طرحی که سعودی­‌ها به همراه اماراتی­‌ها به دنبال شکست­‌های سنگین خود در قبال انصارالله و نیروهای مردمی یمن در این کشور دنبال می­‌کردند، گفت: سعودی­‌ها و اماراتی­‌ها توطئه­ اخیر را در یمن طراحی کرده بودند.

کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا با تأکید بر هدفی که عربستان در طرح جدید خود در یمن پیگیری می­‌کرد، اشاره داشت: هدف این توطئه عبارت بود از اینکه هژمونی قدرت را از چنگ انصارالله خارج کنند و به دست علی عبدالله صالح بسپارند.

وی با اشاره به برنامه­‌ای که سعودی­‌ها پیش از کشته شدن علی عبدالله صالح به او سپرده بودند، تأکید کرد: آن­ها به دنبال این بودند که عبدالله صالح پای میز مذاکره با عربستان و امارات بنشیند تا بحران یمن به سمت تحقق منافع آن‌ها سوق داده شود.

میرابیان با توجه به درخواستی که علی عبدالله صالح اخیراً از عربستان سعودی مطرح کرده بود، اشاره داشت: او در نخستین پیامی که در توطئه اخیر صادر کرده بود، دست کمک خود را به ریاض و ائتلاف علیه یمن دراز کرد.

وی با تأکید بر شکست پروژه ریاض در یمن بعد از گذشت بیش از دو و نیم سال از تجاوز به این کشور یادآوری کرد: بخشی از حزب کنگره ملی یمن از عربستان و کشورهای همراه این کشور درخواست داشتند که محاصره یمن شکسته شود و به راه‌حل آن ورود پیدا کنند.

کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا با بیان توطئه­‌ای که دست‌ه­ایی از حزب کنگره دنبال می­‌کردند، تأکید کرد: بخشی از حزب کنگره ملی یمن نوعی فراخوان داده بود. علی عبدالله صالح پیش از کشته شدن در سخنرانی خود به نیروهای مسلح و مردم فراخوان داد.

وی با اشاره به شکست دیگری که ریاض در طرح جدید خود در یمن تجربه کرد، گفت: تمام تلاش­‌های خارج از یمن و داخل این کشور در این طرح ناکام ماند. کل این بحران در کمترین زمان به اتمام رسید و امنیت مجدداً به صنعا بازگشت.