پایگاه خبری تحلیلی «پارس»-  تنوع‌بخشی به جبهه‌های تهاجم علیه ایران و اجرای راهبرد فشار در یک جبهه، امتیازگیری در جبهه‌ای دیگر؛ هرچند سند مکتوب و نوشته شده‌ای که سیاست‌های آمریکا در قبال ایران را بازنماید وجود ندارد، اما گزاره‌های متعددی وجود دارند که وجود خط سیاست دشمنانه و خصمانه این دولت علیه ایران را ثابت می‌کند بعلاوه اینکه شواهد و قراین نشان می‌دهند در دوران ترامپ سیاست‌های خصمانه ایالات‌متحده علیه ایران با شدت بیشتری ادامه یافته، با عمق بیشتر و سطح گسترده‌تری پی‌ریزی و پیگیری خواهد شد.

برجام اولین نقطه تمرکز فشار آمریکا بر ایران است که نمی‌خواهد به‌هیچ‌وجه آن را از دست بدهد، مسئله موشکی و بحث حمایت ایران از محور مقاومت اسلامی منطقه دیگر نقاط برجسته‌ای هستند که آمریکا روی آن‌ها حساب ویژه‌ای باز کرده است.

 تنوع جبهه‌های تهاجم علیه ایران برای آمریکا مهم است

1- حفظ تنوع جبهه‌های تهاجم علیه ایران برای ایالات‌متحده آمریکا یک اصل اساسی است تا از این طریق بتواند راهبرد خود را به‌پیش ببرد، در حقیقت انگیزه اصلی ترامپ برای تلاش جهت یافتن بهانه‌ای که با توسل به آن عدم پایبندی ایران به برجام را اعلام کند این است که نمی‌خواهد از تنوع جبهه‌های تهاجمی علیه ایران کاسته شود.

راهبرد فشار در یک جبهه، امتیازگیری در جبهه‌ای دیگر

2- حفظ تنوع جبهه‌های تهاجم علیه ایران مقدمه‌ای است تا آمریکا راهبرد اصلی و اساسی خود را به مرحله اجرا برساند. در اصل آمریکا تلاش می‌کند تا با حفظ تنوع جبهه‌های تهاجم علیه ایران، زمینه را برای فشار در یک جبهه و امتیازگیری در جبهه‌ای دیگر فراهم کند. به این اعتبار محاسبات آمریکایی‌ها این‌گونه انجام‌شده است که با فشار بر ایران در مورد برجام بتوانند به ترتیب در حوزه منطقه و برنامه موشکی –که مستقیماً امنیت رژیم صهیونیستی را تهدید می‌کند- امتیازگیری کنند.

برجام گروگان آمریکایی‌ها است

3- درحالی‌که آمریکایی‌ها می‌دانند جمهوری اسلامی ایران به دنبال ساخت سلاح هسته‌ای نیست، چرا تا این میزان روی بحث هسته‌ای و برجام تمرکز کرده‌اند؟ طبق آنچه در دو بند قبل گفته شد، پاسخ این سؤال تا حدود بسیار زیادی روشن است. اصولاً اولویت هم برای آمریکایی‌ها مسئله هسته‌ای نیست، برجام گروگانی است که آمریکایی‌ها می‌خواهد با فشار بر آن در دیگر جبهه‌ها از ایران امتیاز گیری کنند.

نتیجه: 

بسیار خسارت‌بار و احتمالاً جبران‌ناپذیر خواهد بود اگر تصور شود مسئله آمریکایی‌ها برجام است، و می‌توان با آن‌ها در این زمینه مصالحه  و سازش کرد. و خسارت‌بارتر این است که وجه این مصالحه توانمندی موشکی یا سیاست خارجی منطقه‌ای ایران قرار بگیرد.