پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- هشتاد و هفتمین روز ملی عربستان سعودی در حالی برگزار شد که بر اساس تصاویر و اخبار منتشر شده درباره آن می‌توان از وقوع برخی تغییرات معنادار سخن گفت. با توجه به اهمیت شهرهای ریاض، مکه و جده در فرهنگ عربستان، بررسی کیفیت برگزاری جشن ملی در این سه شهر می‌تواند مفید باشد؛

1- ریاض: 

از دیرباز ریاض در جشن ملی نمادی از اقتدار و قدرت حکومت سعودی بود و در روز جشن ملی با برنامه‌هایی که با دعای حضرت ابراهیم آغاز و با نشان دادن اقتدار پادشاه وقت آل سعود به پایان می رسید نمادی از قدرت و اقتدار سیاسی آل سعود به حساب می‌آمد. اما آنچه در جشن امسال در این شهر شکل گرفت بیش از آنکه نشان از اقتدار آل سعود باشد، نشان از اهدافی داشت که از سوی محمد بن سلمان برای آینده‌ در نظر گرفته شده است. این برنامه مشابه سال‌های گذشته با دعای حضرت ابراهیم آغاز شد اما برخلاف سال‌های گذشته با بیان اقتدار پادشاه به پایان نرسید بلکه تصویری که توسط ولیعهد محمد بن سلمان برای عربستان 2030 برنامه ریزی شده بود، پایان‌بخش نمایش بود. از این روی جشن ملی در ریاض به نوعی اعلام اقتدار بن سلمان بود.

2- مکه:

حضور علمای عربستان در مکه یکی از بخش‌های مهم در جشن روز ملی در عربستان به شمار می رود. حضور علمای تمام فرق دینی نشان از وحدت و بیعت دوباره با آل سعود است اما امسال حضور کم فروغ علمای دینی در مکه باعث شد تا برنامه‌های دیگری مانند ایجاد نمایشگاه پیشرفت‌های عربستان و شادی کودکان مکه در رسانه‌های این کشور نمود بیشتری داشته باشد.

3- جده: 

جده به عنوان شهر فرهنگ عربستان، نماد یک شهر عربی به حساب می‌آید که در جشن ملی سالهای گذشته محلی برای شعرخوانی، شتر دوانی و افتخارات قبیله ای و عشیره‌ای بود اما امسال این شهر به عنوان نماد فرهنگ جدید عربستان مطرح شد. حضور کارناوال های شادی، جشن و پایکوبی به سبک غربی و با شیپور! در کنار حضور فعال زنان در مراسم‌های این شهر نشان از دورانی تازه در فرهنگ عربستان دارد؛ هرچند هنوز نگاه عربستان به زنان دچار تغییرات جدی نشده است. جده در جشن ملی امسال، نمادی از لیبرالیسم فرهنگی به سبک و سیاق عربستان بود. این همان چیزی است که بن سلمان در نظر دارد.

با بررسی ریاض، مکه و جده که در باور مردم  عربستان به ترتیب عنوان نمادهای اقتدار حکومتی، فرهنگ دینی و فرهنگ عربی این کشور شناخته می‌شود، می‌توان اینگونه برداشت کرد که جامعه عربستان از بالا به پائین، به سمت یک تغییر نرم هویتی در حرکت است؛ تغییری بر پایه تفکرات محمد بن سلمان.