سردار حسین دهقان مشاور فرمانده کل قوا و وزیر سابق دفاع در نشست ماهانه جامعه اسلامی مهندسین اظهار داشت: آغاز هفته دفاع مقدس همزمان با محرم معنا ومفهوم دارد. ما انقلاب خود را با آرمانهای امام حسین(ع) پیش بردیم و به دنبال همان آرمانهایی رفتیم که امام حسین(ع) رفت.

وی افزود: هفته دفاع مقدس فرصتی برای بازخوانی حمله ددمنشانه ای است که از سوی دشمن مورد حمایت همه دنیا علیه ملت ایران رخ داد و گزافه نیست اگر بگوییم عظت و شرف امروز ملت ما نتیجه ایستادگی ها، شهادت ها و روحیه ایثار در دوران دفاع مقدس است.

دهقان ادامه داد: دفاع مقدس رمز و راز قدرت بازدارندگی کشور ما بود. ملت ایران از آزمونی بزرگ موفق بیرون آمد و آموخت ملت زنده آمادگی دفاع از خود را دارد و اگر ملتی دنبال عظت و شرف است، باید بر اراده و توان خود متکی بوده و توکل به خدا داشته باشد.

وی تاید کرد: ما آموختیم که سازش و تسلیم در برابر دشمنان نتیجه ندارد و اگر قرار است مسیر رشد و تعالی را دنبال کنیم و ادامه دهیم، باید فرهنگ دوران انقلاب و دفاع مقدس بر جامعه حاکم بماند.

وزیر سابق دفاع بابیان اینکه امروز دشمن علیه ما جنگ تبلیغاتی، اقتصادی و فرهنگی را به کار گرفته چون دنبال براندازی و اضمحلال نظام است، گفت: دلیلا این دشمنی این است که نظام اسلامی به همه فزون خواهی های استکبار نه گفته و کنار هر ملت مظلومی که از خود دفاع می کند، ایستاد.

دهقان با بیان اینکه جنگ یک امر نکوهیده ای است، تصریح کرد: پیامدهای اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی بسیاری به دنبال جنگ است اما گرچه کراهت وجود دارد برای ملت ما تمام جنگ تحمیلی خیر مطلق بود.

وی گفت: وقتی انقلاب اسلامی ایران به پیروزی رسید و راهبرد اساسی آمریکا در منطقه با شکست مواجه شد، موازنه قوا در منطقه برهم خورد و باید این خلا به گونه ای در جهت اهداف نظام سلطه پر می‌شد. عربستان توان فرهنگی، ایدئولوژیک و راهبردی نهفته در دل یک نظام سیاسی قدرتمند را نداشت بنابراین آمریکایی ها به سراغ صدام رفتند تا او را برای براندازی نظام ما حمایت کنند.

وزیر سابق دفاع خاطرنشان کرد: کشوری بزرگ در دنیا نبود که پشت صدام نباشد و از او حمایت نکند. صدام به ما حمله کرد و فرض آنها هم بر این بود که در عرض یک هفته کار را تمام کنند اما ظرف یک ماه به این جمع بندی رسیدند که نمی توانند جنگ را جمع کنند. آمریکا، شوری، انگلیس، فرانسه و همه دنیا به صدام کمک کردند.

دهقان افزود: بعدها امریکایی ها مستقیم با ما وارد جنگ شدند و سکوهای نفتی ما را هدف قرار داده و ایرباس ما را هم زدند.

وزیر سابق دفاع تصریح کرد: واقعیت این بود که یک نظام سیاسی با ماهیت نظام اسلامی ما می توانست یک الگو برای ملت های دیگر باشد تا تاریخ، استقلال و عزت خود را حفظ کند. همین عامل دشمنی آنها شد. انقلاب اسلامی ثابت کرد اگر ملتی اراده آزادی کند می‌تواند در برابر قدرت‌های بزرگ بایستد. ما دیدیم که چه حرکت هایی در گوشه و کنار جهان به وجود آمد، هدف آنها این بود که یا نظام را دچار براندازی کرده و یا تجزیه منطقه ای در ایران به وجود آورند.

وی گفت: دفاع مقدس نشان داد ملت ما از چه هویت معنوی برخوردار است که اگر هر ملتی چنین ویژگی داشته باشد می تواند از خود دفاع تمام عیار داشته باشد. جنگ منجر به این شد که پایه های نظام دینی در کشور تثبیت شود.

دهقان تصریح کرد: انقلاب ما توسط خود دشمنان ما به جهان صادر شد چون جنگ سند حقانیت ملت ما در برابر حمله بیگانگان بود.

وزیر سابق دفاع گفت: دفاع مقدس باعث شد از بزرگترین بحران هایی که می توانست منجر به فروپاشی نظام شود، عبور کنیم.

دهقان با تاکید بر اینکه دفاع ما دفاع مقدس بود، گفت: ما به دنبال اسلام و آرمانهای اسلامی بودیم و بر همین مبنا ملت ایران جنگ 8 ساله را تحمل کرد و آن را پیش برد.

وی افزود: دفاع همیشه بستری برای بروز غیرت و تعصب و وفاداری ملت بر آرمانهایش است.

مشاور فرمانده کل قوا گفت: یک نظام اسلامی باید آماده مقابله با دشمن باشد این ترجمان آیه قرآنی است. ما با نیت خالص الهی حرکت می کردیم و به نصرت الهی ایمان داشتیم و این نصرت محقق می‌شد. ما در عملیات فتح المبین و بیت المقدس دیدیم در سایه رعب و وحشت، چگونه دشمن خود را تسلیم می کرد.

مشاور رهبر انقلاب در امور دفاعی ادامه داد: اگر انسانی خود را به طور کامل در قبال هدف مقدسی قرار دهد همه محدودیت های ذهنی در او از بین خواهد رفت.

دهقان با اشاره به دستاوردهای انقلاب اسلامی گفت: پذیرش مسئولیت، اتکا به داشته های خود که می تواند استقلال ما را به دنبال داشته باشد و خود اتکایی را باید قدر دانست.

وی گفت: امروز ساختار های مدیریتی ما ظرفیت به فعل رساندن استعدادهای انسانی فوق العاده آماده در کشور را ندارد. ما برای آنچه به دست آوردیم ارزش قائل نیستیم در حالی که هرجا مدیریتی مستقر شد که با روحیه جهادی دنبال محقق کردن اهداف نظام بود، آنچنان استعدادها شکوفا شده که کار به خوبی پیش رفت.

دهقان با بیان اینکه امروز دنیا ملت ما را تکریم می کند خاطرنشان کرد: ملت ما این افتخار را دارد که از یگانه نظام مستقل در دنیا برخوردار باشد. ملت ما در دفاع مقدس آب دیده شد و شجاعت و آرمان خواهی خود را به نمایش گذاشت.

دهقان در بخش دیگری از سخنان گفت: ما هرگز آزمایشهای موشکی خود را تعطیل نکردیم و هر مانور و هر تستی که در این زمینه لازم داشتیم انجام دادیم.

وی افزود: ما امروز توانایی قرار دادن ماهواره در مدار و نگه داشتن آن و ارتباط با آن را پیدا کردیم.

دهقان گفت: ما هیچ مشکل تکنولوژیکی برای استفاده از ماهواره های 50 کیلویی و قرار دادن آن در مدار تا ارتفاع 250 کیلومتری را نداریم و الان هم می توانیم ماهواره هایی با وزن 250 تا 300 کیلو را در مدار500 کیلو متری قرار دهیم.

وزیر سابق دفاع با اشاره به وضعیت داعش در سوریه و عراق عنوان کرد: در جنوب شرق موصل و در محدوده مرز مشترک عراق و سوریه، مشکل داعش را نداریم. در سوریه هم اگر دیرالزور به طور کامل آزاد شود که عملیات آن طراحی و تجهیزات به طور کامل برای آن در نظر گرفته شده است، پاکسازی‌ها به طور کامل انجام شده و داعش سازمان یافته‌ای باقی نخواهد ماند.

دهقان درباره همه پرسی در کردستان عراق نیز عنوان کرد: هیچ کس کردستان مستقل را به تنهایی نمی خواهد اگر کردها عاقل باشند خودشان دنبال استقلال نمی روند. بارزانی با این حرفها دنبال امتیازگیری از دولت مرکزی است چون می داند در بین خود کردها هم یکصدایی برای استقلال نیست.

وی تصریح کرد: روسیه مقتدر در کنار ایران مستقل می‌تواند اثرگذار باشد. به نظر نمی رسد روس‌ها در سوریه بدون ما بتوانند کاری انجام دهند.