پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- استاد و عضو هیات علمی دانشگاه تهران گفت: چون کره شمالی بمب اتم دارد، تهدیدات نظامی ‌آمریکا در عمل جنبه تبلیغاتی دارد. دولت کره شمالی متوجه شده گزینه نظامی روی میز آمریکا نیست.

دکتر فواد ایزدی، استاد و عضو هیات علمی دانشگاه تهران در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی «پارس» اظهار داشت: نیروهای آمریکایی در کره جنوبی حدود 20 هزار نفر هستند و آمریکا در ژاپن بیش از 80 هزار نیروی نظامی دارد. اگر جنگی بخواهد اتفاق بیفتد، این نیروهای مستقر در ژاپن و کره شمالی از بین خواهند رفت. آمریکا هم نمی‌خواهد نیروهای نظامی خود را از این دو کشور خارج کند. 

وی افزود: حضور پایگاه‌های نظامی آمریکا در ژاپن و کره جنوبی به‌ دلیل رقابتی که ایالات متحده با روسیه و چین دارد برای این کشور قابل اهمیت است، از این جهت آمریکایی‌ها در آن منطقه حضور دارند و کره شمالی هم متوجه این موضوع است. 

وی اضافه کرد: گزینه نظامی برای آمریکا در برخورد با کره شمالی متصور نیست. اگر هم ترامپ در این باره سخنی می‌گوید جنبه تبلیغاتی دارد و جدی نیست.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران درخصوص وضعیت تحریم‌های کره شمالی گفت: کره شمالی در موضوع تحریم‌ها، وضعیت خیلی بهتری نسبت به ایران دارد. مشکل اصلی ایران تحریم‌های ثانویه است. 

ایزدی افزود: کشورهای غیر آمریکایی که بخواهند با ایران کار کنند از سوی دولت آمریکا تحریم می‌شوند. آمریکا هنوز در رابطه با کره شمالی به تحریم‌های ثانویه ورود پیدا نکرده است، به‌دلیل این‌که ایالات متحده آمریکا نسبت به اعمال تحریم‌های گسترده نسبت به کره شمالی محتاط هستند. 

وی اضافه کرد: اگرچه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا دراین باره اخیرا تهدید کرده که آن هم در حد حرف باقی مانده است و تبدیل به قانون نشده است. او مدعی شده که شرکت‌های چینی که با کره شمالی مراوده دارند با آنها برخورد خواهیم کرد. 

وی ادامه داد: البته این هم در حد تهدید باقی مانده است. رهبران کره شمالی متوجه شدند که آمریکایی‌ها زبان زور را می‌فهمند از این رو آنها هم در برخورد با ایالات متحده از زبان زور استفاده می‌کنند. بنابراین آمریکایی‌ها فعلا گزینه زیادی در برخورد با کره شمالی ندارند.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران با اشاره به بازیگران اصلی بحران کره شمالی گفت: بازیگران اصلی کره شمالی و آمریکا هستند. در عین حال کره جنوبی، چین، روسیه و ژاپن نیز درگیر بحث کره هستند منتهی تقابل جدی میان کره شمالی و آمریکاست. این تقابل هم قرار بود حل شود. 

ایزدی افزود: در دوره ریاست جمهوری بیل کلینتون توافقی میان کره شمالی و آمریکا بر سر موضوعات هسته‌ای بود و کره شمالی گرچه روی تاسیسات هسته‌ای خود بتون نریخت، اما یکی از پایگاه‌های هسته‌ای خود را در راستای آن توافق منفجر کرد. 

وی اضافه کرد: بعد از اتمام دوره ریاست‌جمهوری بیل کلینتون و روی کار آمدن بوش، وی نسبت به توافق قبلی با کره شمالی بدعهدی کرد و در نهایت به آن توافق میان کره شمالی و کلینتون پایبند نبود. کره شمالی هم متوجه شد که اعتماد به آمریکایی‌ها خیلی جواب نمی‌دهد. از این جهت از ان‌پی‌تی خارج شد و وضعیت فعلی را پیدا کرد.