اسحاق جهانگیری عصر امروز (چهارشنبه) در جمع تنی چند از صاحب‌نظران اقتصادی با بیان اینکه سخنرانی ترامپ توهین به فهم مردم جهان و درک مردم و نخبگان آمریکا بود،‌اظهار داشت: امروز احیای سیاست نظامی‌گری، خشونت و مداخله در کشورهای دیگر، به زباله‌دانی تاریخ سپرده شده است و دولت‌های پیشرفته جهان از افتخار به پایبندی به تعهدات سخن می‌گویند.

وی مواضع رئیس‌جمهور آمریکا را بی‌ربط با آزادی و دموکراسی و اصلاحات ارزیابی کرد و گفت: ملت ایران در پای صندوق‌های رأی نشان داده‌اند که خود تصمیم می‌گیرند و خود می‌گویند چه می‌خواهند و چه نمی‌خواهند. دولت آمریکا باید بداند توان پاسخگویی ملت ایران به پیمان‌شکنی و پیمان‌شکنان بسیار بالاست و برای سناریوهای مختلف آمادگی کامل دارد.

معاون اول رئیس‌جمهور افزود: طرح ادعای مضحک و فریبکارانه جدایی مردم ایران از نظام از سوی کسی که در همان روزهای اول به قدرت رسیدن، فرمان ممنوعیت ورود اتباع ایرانی را به خاک این کشور صادر کرد،‌ نیز نشان از سردرگمی و تناقض در گفتار و رفتار برخی از دولت‌مردان آمریکاست.

وی با ابراز تأسف از اینکه رئیس دولت آمریکا نابخردانه زمام سخن خود را در اختیار «صهیونیست‌های جنگ‌طلب و تروریست‌هایی سرسپرده (منافقین) »قرار داده است،‌ گفت: باید تریبون سازمان ملل امکانی برای گسترش صلح، تحکیم امنیت و ثبات بین‌المللی باشد نه ابزاری برای پمپاژ خشونت و افراطی‌گری و کوبیدن بر طبل جنگ.

معاون اول رئیس‌جمهور گفت: اتهام بی‌اساس ارتباط ایران با تروریسم مضحک است. آمریکا و متحدانش به اعتراف خود آقای ترامپ و اسناد متقن موجود گروه‌های پلید تروریستی و تکفیری را به وجود آوردند و اکنون مبارزه نمایشی با آنها را به عنوان کارنامه مثبت خود ارائه می‌دهند.

دکتر جهانگیری عصبانیت ترامپ را ناشی از هژمونی رو به افول آمریکا و عدم همراهی جامعه جهانی با این کشور در پیشبرد پروژه ایران هراسی و مقابله با دموکراسی پرافتخار مردم ایران ارزیابی کرد و ادامه داد: خوب بود آقای ترامپ حداقل از واکنش سرد نمایندگان دولت‌های دیگر جهان و مخالفت سران برجسته جهان می‌فهمید که چقدر از واقعیت‌های امروز جهان دور است.

معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه اکنون روشن می‌شود چرا مبارزه با تروریسم به نتایج نهایی نمی‌رسد،‌ زیرا آنها با دادن نشانی غلط به جهان در مورد تروریسم بزرگ‌ترین مانع برای حل‌وفصل این پدیده شوم هستند،‌ گفت: دنیا به خوبی می‌داند که مسئول اصلی رشد تروریسم و داعشی گری در منطقه آمریکا و اسرائیل هستند که می‌خواهند شریک‌های جدیدی هم برای خود پیدا کنند.اما امروز نقاب مبارزه با تروریسم، داعش و گروه‌های تروریستی از چهره آمریکا افتاده است.

وی نقض برجام را مایه شرمساری و سرافکندگی آمریکا دانست و‌ با بیان اینکه اصرار بر سیاست‌های غلط از سوی واشنگتن نتیجه‌اش بی‌اعتباری آمریکاست، یادآور شد: تنها مرجع ذی‌صلاح در رسیدگی و نظارت بر حسن اجرای برجام، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است که بارها صراحتاً پایبندی ایران را به توافق هسته‌ای تأیید کرده است.

دکتر جهانگیری با بیان اینکه واقعیت این است که ایران در صحنه منطقه‌ای و بین‌المللی از هیچ کوششی برای استقرار صلح و امنیت دریغ نکرده و به عنوان بازیگری مسئول در صف اول مبارزه با تروریسم بوده است،‌ گفت: در یک سال گذشته واشنگتن که شاهد پیشرفت‌های سریع ایران در عرصه اقتصادی و موفقیت دیپلماسی کشورمان در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی بوده تمام تلاش خود را بکار برد تا فضای کار در ایران را پرریسک و نامطمئن نشان دهد اما اعتماد کشورها به رابطه با ایران و ورود ده‌ها میلیارد دلار سرمایه خارجی این تلاش‌ها را بی‌ثمر کرده است.

معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه ما هیچ‌گاه در دام نابخردی‌ها و خشونت‌طلبی‌های ترامپ نخواهیم افتاد تصریح کرد: ما آغازکننده نقض برجام نخواهیم بود و به تعهدات خودمان پایبندیم اما در مقابل نقض پیمان عکس‌العمل مناسب و سنجیده نشان خواهیم داد.

دکتر جهانگیری با اشاره به اینکه برجام یک توافق بین‌المللی است که حاصل عقل جمعی جامعه بین‌المللی برای کمک و ایجاد صلح و امنیت و ثبات بین‌المللی است،‌ ادامه داد: برجام نشان داد که می‌توان مسائل و چالش‌های بزرگ را از طریق گفت‌وگو و روش‌های مسالمت‌آمیز حل کرد. آمریکا نمی‌تواند برجام را به صورت یک‌جانبه بر هم بزند. این اقدام تنها باعث بی‌اعتبار شدن بیشتر این کشور در عدم پایبندیش به تعهدات بین‌المللی در جهان می‌شود.

معاون اول رئیس‌جمهور با بیان اینکه معنای سخنان رئیس‌جمهور آمریکا به افکار عمومی جهانیان این است که هرگونه مذاکره و توافق با آمریکا بیهوده است چون روسای آن اعتباری برای تعهدات خود قائل نیستند، گفت: انتظار طبیعی و منطقی ایران از جامعه بین‌المللی این است که با فشار به دولت سرکش ترامپ آن را وادار به اجرای برجام و تعهدات بین‌المللی کنند.