دلواپسان ایرانی از جمله حسین شریعتمداری مدیرمسئول روزنامه کیهان همچنان برجام را یک قرار داد تماما منفی و علیه منافع کشور می‌دانند و بر این باور هستند که برجام یک توافق بد است.

به طور مثال حسین شریعتمداری می‌گوید: « می‌گویند برجام الگوی خوبی است، آری قطعا هم همینطور است، اما برای آمریکایی‌ها نه برای ایران، ایران در برجام تنها امتیاز داد، برجامی که مساوی با لغو تحریم‌ها نباشد، به هیچ دردی نخواهد خورد.»

از آن سو مخالفان برجام در خارج از ایران و در راس آنها ترامپ و نتانیاهو می‌گویند برجام توافقی است که به نفع ایران است و باعث می‌شود قدرت ایران در منطقه و جهان بیشتر شود.

ترامپ شب گذشته در مجمع عمومی سازمان ملل گفت:« «توافق هسته‌ای ایران یکی از بدترین و یک‌سویه‌ترین توافقاتی است که ایالات متحده تا کنون وارد آن شده است. به کلام صادقانه، این توافق مایه شرمساری برای ایالات متحده است.»

دلواپسان ایرانی راست می‌گویند یا ترامپ و نتانیاهو؟

از آن سو نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل نیز در تایید سخنان رییس جمهور آمریکا می‌گوید:« ترامپ برجام را مایه شرم خواند. کاملا با او موافقم... برجام راه ایران به سمت بمب را نبست، آن را هموار کرد.»

در این میان شاید سوالی برای مردم ایجاد شود که بالاخره در این میان درباره برجام، دلواپسان ایرانی راست می‌گویند یا ترامپ و نتانیاهو؟

در ایران امروز بسیاری از مخالفت‌ها با برجام طعم سیاسی کاری دارد. واقعا اگر این توافق هسته‌ای توسط دولتی به غیر از روحانی انجام می‌شود کسانی که در این سال‌ها خود را دلواپس نامیده‌اند برجام را فتح الفتوح می‌خواندند. خود آنها هم می‌دانند بسیاری از گره‌هایی که به واسطه تحریم‌ها به دست و پای اقتصاد ایران زده شده بود بعد از برجام باز شده است.

آنها می‌‎خواهند روحانی را ناکارآمد نشان دهند و برجام بهترین سیبلی است که آنها می‌توانند تیرهای خود را به سمت آن پرتاب کنند.

حالا چرا ترامپ و نتانیاهو با برجام مخالف هستند؟ آنها می‌دانند که ایران از لحاظ سیاسی یکی از مهم‌ترین قدرت‌های خاورمیانه است. بازیگری که در تمام معادلات منطقه مهم خاورمیانه نقش اصلی دارد. حالا این قدرت سیاسی به واسطه برجام در حال رشد اقتصاد نیز هست.

ایران توانسته بعد از برجام رابطه خوب اقتصادی - سیاسی با کشورهای اروپایی برقرار کند. امروز بسیاری از کشورهای اروپایی مشتاقانه آماده حضور و سرمایه‌گذاری در ایران هستند. شاید علت مخالفت آنها با سخنان ترامپ در مورد برجام هم به خاطر همین معنا باشد.

تل‌آویو خطر روحانی را برای دیپلماسی اسرائیل احساس کرده است. در زمانی نه چندان دور، رفتار دولتمردان ایرانی باعث شده بود ایران بدون هیچ دخالتی از سوی اسرائیل به عنوان یک تهدید جهانی شناخته شود.

امروز اما بسیاری از کشورها، ایران و برجام را ستایش می‌کنند و از آنها به خاطر کمک به صلح جهانی تقدیر می‌کنند.

نگاه جهان به ایران عوض شده است و این مسئله‌ای است که آمریکا و اسرائیل را عصبانی کرده است. ترامپ از لغو برجام می‌گوید و کشورهای اروپایی با او مخالفت می‌کنند. این در حالی است که در سال‌های قبل اروپایی‌ها با یک اشاره آمریکا سیل تحریم‌ها را به سوی ایران روانه می‌کردند.

تمام تلاش‌های ترامپ، نتانیاهو وسران برخی کشورهای عربی برای لغو برحام نشان می‌دهد که ایران برنده برجام است.

مخالفان برجام در خارج از مرزهای ایران تلاش می‌کنند برجام را ملغی کنند تا ایران به روزهایی برگردد که یکی از منزوی ترین کشورهای دنیا بود. منزوی بودن ایران بازهم لبخند را بر لبان نتانیاهو، ترامپ و حاکمان عربستان سعودی خواهد آورد.