«امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه امروز در هفتاد و دومین نشست مجمع عمومی سازمان ملل، در خصوص مسائل مختلف و از جمله برجام سخن گفت.

ماکرون ابتدا از مزایای برجام گفت و افزود: «ما توافقی محکم و قابل‌راستی‌آزمایی با ایران منعقد کردیم که ما را از عدم دستیابی ایران به سلاح اتمی، مطمئن می‌کند.»

وی سپس بدون نام بردن از «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا، به آنهایی که قصد دارند برجام را از بین ببرند تاخت.

ماکرون گفت: «عدم حفاظت از این توافق، عملی غیرمسئولانه خواهد بود. این توافق برای صلح ضروری است. من دیروز هم این مسئله را به شرکای ایرانی و آمریکایی خودم گفتم که در حال حاضر، احتمال وخیم شدن اوضاع وجود دارد.»

رئیس‌جمهور فرانسه مانند همتای آمریکایی خود، قصد اعلام نقض برجام به دلیل آزمایش موشک‌های دفاعی ایران را ندارد ولی چندی است که در خصوص لزوم مذاکره با ایران برای روزهای پس از انقضای محدودیت‌های هسته‌ای برجام سخن می‌گوید.

ماکرون در این خصوص گفت: «من امیدوارم که بتوانیم روی محدود کردن برنامه موشکی بالستیک ایران کار کنیم. ما باید روی راهکاری برای روزهای پس از 2025 هم کار کنیم. ما باید خواسته‌هایمان را افزایش دهیم ولی نباید دستاورهای حاصل از توافق قبلی (برجام) را کنار بگذاریم.»

رئیس‌جمهور فرانسه سپس پرونده هسته‌ای ایران را با پرونده آزمایش‌های هسته‌ای کره شمالی مقایسه کرد و گفت: «به لطف مذاکرات توانستیم پرونده ایران را حل کنیم. گفت‌وگو و چندجانبه‌گرایی تنها راه رو به جلو است و این در خصوص موضوع کره شمالی هم صادق است.»

ماکرون در خصوص یک توافق بین‌المللی دیگر یعنی توافق اقلیمی پاریس هم سخن گفت؛ توافقی که ترامپ از آن خارج شده و در صدد تغییر مفاد آن است.