عباسعلی کدخدایی عصر روز سه‌شنبه در همایش روز جهانی صلح با بیان اینکه آنچه می‌تواند به جوامع مختلف آرامش و امنیت واقعی بدهد صلحی است که بر یک مبنای صحیح و مبانی دقیق و هدفمند حاصل شده باشد گفت: آنچه که در اسلام و آموزه‌های اسلامی با عنوان صلح عادلانه یاد می‌کنیم در مکاتب گذشته هم از آن یاد شده است، با این ویژگی که صلح را به عنوان آرمان بشریت یاد می‌کند.

 وی ادامه داد: به همین خاطر هم در اندیشه‌ها و مکاتب مختلف از صلح تکریم و از آن به نیکی یاد شده و جنگ همیشه مذموم بوده است و البته نه به معنای دفاع و جهاد. همکاری‌های بین‌المللی به شیوه‌های مختلف شکل گرفته است. تلاش‌هایی که برای شکل گیری جامع بین‌الملل صورت گرفته و بعد به شکل‌گیری سازمان ملل متحد برای تامین صلح و امنیت بین‌المللی منجر شد، این را همه مطالعه کرده‌ایم و سوابق را می‌دانیم.

سخنگوی شورای نگهبان افزود: عده‌ای معتقد هستند برای تحقق اهداف جامعه بین‌المللی و صلح و امنیت بین‌المللی نیازمند ابزارهای جمعی هستیم که همان نهادها و سازمان‌های بین‌المللی هستند که تعداد زیادی از آنها هم اینک در حوزه‌های مختلف در حال فعالیت هستند.
کدخدایی ادامه داد: اگر ارزش و اهمیت را به ابزار و ساختار بدهیم ناچار می‌شویم که هر از گاهی سازمان و نهاد جدیدی را ایجاد کنیم. کما این که از زمان شکل‌گیری نهادهای اولیه از اواخر قرن 19 به بعد درگیر این موضوع هستیم که نهادهای جدید جایگزین شدند و در مقابل این‌ها عده‌ای هم آمدند و این نظر را رد کردند.

سخنگوی شورای نگهبان تاکید کرد: اگر بخواهیم صلح را به سازمان‌های بین‌المللی بسپاریم نمی‌توانیم مطمن باشیم که چه زمانی به صلح عادلانه یا حتی منصفانه دست یابیم.

عباسعلی کدخدایی هم‌چنین در حاشیه همایش روز جهانی صلح در جمع خبرنگاران حاضر و در پاسخ به سوالی مبنی بر این که با توجه به این که ایران در برجام به تعهدات خود پایبند بوده است در صورت کارشکنی آمریکا، کدام کشور بازنده خواهد بود؟ خاطرنشان کرد: ما انتظار داریم کشورها به توافق نامه‌هایی که امضا می‌کنند متعهد و پایبند باشند اما آنچه در گذشته شاهد بودیم و ذات آمریکا هم نشان داده این است که آنها بدعهدی کردند و باید این امر را در نظر باشیم.

وی ادامه داد: من فکر می‌کنم که اگر این کار (خروج از برجام) انجام شود بازنده اصلی خود آمریکا خواهد بود.

کدخدایی همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که از سران کشورمان در سازمان ملل در قبال مواضع آمریکا چه انتظاری می‌رود تصریح کرد: قطعا باید موضع آنها مبتنی بر عزت ملی و حفظ منافع ملی باشد و پاسخ مناسب را هم داشته باشند.

سخنگوی شورای نگهبان همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه نقش نهادها و سازمان‌های بین‌المللی در صلح جهانی را چطور ارزیابی می‌کنید گفت: نهادهای بین‌المللی به عنوان مظهر همکاری‌های بین‌المللی بین دولت‌ها و جوامع مختلف شکل گرفته است و هدف اصلی شکل‌گیری این نهادها این بوده که دولت‌ها و جوامع را کمک و مساعدت کنند که اختلاف‌هاتشان و مشکلات‌شان برطرف شود و آنها را به طرف یک جامعه آرام و یک صلح پایدار سوق دهند.

وی ادامه داد: با وجود تلاش‌های زیادی که شده است و با وجود این که در اساس نامه این سازمان‌ها این هدف را می‌بینیم که صراحتا ذکر شده که تامین صلح و امنیت بین‌المللی به عنوان هدف اصلی برای این سازمان‌ها و نهادها در نظر گرفته شده اما این امر کمتر محقق شده و این به دلیل آن است که برخی از دولت‌ها و برخی از دولت‌های قدرتمند استفاده ابزاری از سازمان‌ها و نهادهای بین‌المللی می‌کنند.

سخنگوی شورای نگهبان تاکید کرد: اگر سازمان‌ها بتوانند حداقل بر اساس اهداف پیش‌بینی شده در اساسنامه خودشان حرکت کنند ما شاهد صلح منصفانه‌ای در جوامع گوناگون خواهیم بود و دیگر شاهد درگیری‌ها و مخاصمات امروز نخواهیم بود.