علی لاریجانی که به استان آذربایجان غربی سفر کرده، عصر امروز (یکشنبه، 26 شهریورماه) در گفت و گو با شبکه استانی آذربایجان غربی گفت: در نشست های شورای اداری و فعالان اقتصادی دغدغه های مسئولان و فعالان اقتصادی استان آذربایجان غربی شنیده شد. با توجه به تصویب برنامه ششم توسعه قصد داشته ام تا با سفر استانی از نزدیک در شرایط اجرای برنامه قرار بگیرم.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه استان آذربایجان غربی می تواند جهش اقتصادی داشته باشد، گفت: قوانین خوب و راهگشایی در مجلس مانند قانون تسهیل فضای کسب و کار و رفع موانع تولید مصوب شده، همچنین گشایش هایی برای کارآفرینان در نظر گرفته شده است و در برنامه ششم نیز حمایت های لازم از بخش کشاورزی انجام شده است.

لاریجانی گفت: استان آذربایجان غربی از مزیت های خوبی در بخش کشاورزی برخوردار بوده که البته باید به صنایع تکمیلی نیز توجه شود و در این راستا با توجه به مصوبه برداشت یک و نیم میلیون دلار از صندوق توسعه ملی و تبدیل آن به منابع ریالی زمینه برای توسعه بیشتر فراهم شده البته بانک ها نیز معادل این میزان اعتبار در نظر می گیرند تا در قالب تسهیلات با میانگین سود 6 درصد به موضوع اشتغال زایی روستاییان اختصاص دهند.

رئیس نهاد قانونگذاری با بیان اینکه به موضوع استفاده از آبیاری نوین در بودجه توجه شده، افزود: 85 درصد از منابع مالی برای آبیاری تحت فشار و نوین توسط دولت ارائه می شود و توجه به این موضوعات در احیای دریاچه ارومیه موثر است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه آذربایجان غربی با 3 کشور دارای مرز مشترک است، بنابراین باید با توسعه صنایع دسته بندی زمینه صادرات محصولاتی مانند میوه را فراهم کرد به دلیل اینکه واردات نفع زیادی برای اقتصاد ندارد به طور مثال در این استان محصول سیب قابل توجه تولید می شود و پیگیری ها برای صادرات محصولات انجام می شود.

اقدامات ستاد احیای دریاچه ارومیه شتاب خشک شدن این دریاچه را کاهش داد/برای احیای دریاچه به بسته ای از کارها نیاز است

رئیس نهاد قانونگذاری تصریح کرد: در قانون برنامه ششم توسعه به مسائل دریاچه ها و تالاب ها مانند دریاچه ارومیه توجه شده البته اقدامات ستاد احیای دریاچه ارومیه شتاب خشک شدن این دریاچه را کاهش داد اما برای احیای دریاچه به بسته ای از کارها نیاز است تا موضوع سامان یابد.

لاریجانی با اشاره به بازدیدش از وضعیت دریاچه ارومیه گفت: امروز در مشاهده وضعیت دریاچه ارومیه با صحنه دردآوری مواجه شدم بنابراین باید به روند احیای دریاچه توجه شود به دلیل اینکه انجام این مهم در جذب توریسم و آبادانی منطقه تاثیرگذار است.

رئیس مجلس شورای اسلامی در خصوص بحث همه پرسی در اقلیم کردستان عراق گفت: در این زمینه نظرات کشور قبلا به صراحت گفته شده و حتی به برخی از دوستان ما که از اقلیم کردستان به ایران آمده بودند این بحث را مطرح کردیم که باید قبل از انجام هر اقدام سیاسی به این موضوع فکر کرد که این اقدام چه خاصیتی دارد به عبارت دیگر باید جلوتر از آن نیز دیده شود که آیا اقلیم کردستان عراق می تواند با انجام این کار شرایط اقتصادی بهتری را برای مردمش فراهم کند و باید این موضوع را در نظر داشت که دولت و مجلس عراق مخالفت خود را با برگزاری همه پرسی در اقلیم کردستان عراق اعلام کرده اند بنابراین باید توجه داشت که از لحاظ اقتصادی نیز حمایت نمی شود و این موضوع باعث ایجاد بحران می شود.

* دولت عراق و همسایگان این کشور با موضوع برگزاری همه پرسی در عراق مخالف هستند

لاریجانی در این رابطه افزود: دولت عراق و همسایگان این کشور با موضوع برگزاری همه پرسی در عراق مخالف هستند این موضوع می تواند در آینده مشکل برای این کشور ایجاد کند و با ضرر اقتصادی نیز روبه رو می شود به همین جهات مخالف برگزاری همه پرسی در اقلیم کردستان عراق هستیم.

وی ادامه داد: بعد از دیکتاتوری صدام در عراق و مبارزات مردم این کشور عراق به ساختار دموکراتیک رسیده و از آن زمان انواع و اقسام مشکلات را برای این کشور ایجاد کرده اند یا تروریست به این کشور فرستاده اند یا از تروریست ها حمایت کرده اند و مردم عراق از این بابت زیان دیده اند. سوال این است چرا برای مردم عراق مشکل درست می کنید؟

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: آیت الله سیستانی نقش مهمی در بسیج مردم علیه تروریست ها داشت اما هنوز مسئله تروریست ها در کشور به طور کامل حل نشده می خواهند این کشور را تجزیه کنند و به دنبال ایجاد دردسر هستند این در حالی است که موفق نخواهند شد.

لاریجانی افزود: اینکه مردم عراق می خواهند زندگی دموکراتیک داشته باشند برای برخی ها آزار دهنده شده است، بنده به یاد می آورم که یکی از سران کشورها اظهار کردند به چه دلیل بعثی ها را به کشورتان راه دادید که در پاسخ گفت آن ها آمریکایی هستند این در حالی است که خود آن کشور وابسته بود و تنها بهانه گیری می کرد البته این اقدامات علیه مردم عراق به این دلیل است که اگر عراقی که از جمعیت قابل توجهی برخوردار است همچنین منابع انرژی دارد ساختار خوبی پیدا کند کشورهای دیگر احساس می کنند عقب افتاده اند و علت مخالفتشان بر این اساس است که یک ماجراجویی جدید برای عراق به وجود آورند.

وی افزود: یک روز به عراق تروریست می فرستند، یک روز موضوع تجزیه این کشور را مطرح می کنند که این اقدامات برای آینده مردم عراق مضر است.

رئیس نهاد قانونگذاری افزود: قانونی در مجلس در مقابله با رفتارهای تروریستی و حمایت از تروریست ها و انجام رفتارهای ماجراجویانه در منطقه مصوب شده و حتی نحوه مقابله با این اقدامات مشخص شده و نوع حمایت از بخش دفاعی نیز بیان شده و منابع مالی نیز در نظر گرفته شده است.

*اقدام اخیر مجلس نمایندگان آمریکا در خصوص ممنوعیت فروش هواپیما نقض آشکار برجام است

وی افزود: اقدام اخیر مجلس نمایندگان آمریکا در خصوص ممنوعیت فروش هواپیما با وجود اینکه خیلی مهم نیست اما نقض آشکار برجام است و این موضوع برایم عجیب است که چرا آمریکایی ها می گویند ایران روح برجام را رعایت نکرده این در حالی است که آنان صورت اصلی برجام را رعایت نمی کنند البته مصوبه اخیر آمریکایی ها تبدیل به قانون نشده است.

*مسئولان آمریکایی دچار عقب افتادگی شده اند/آمریکایی ها از عقلانیت تهی شده اند

لاریجانی افزود: فکر می کنم مسئولان آمریکایی دچار عقب افتادگی شده اند قبلا تا به این حد دچار عقب افتادگی نبوده اند اما در حال حاضر هر روز اقداماتی می کند که حتی مسئولان اروپایی نیز اعلام می کنند که چرا باید زمانی که یک توافق صورت گرفته، آمریکایی ها اینگونه رفتار کنند البته بحث خروج از معاهده پاریس نیز از سوی آمریکایی ها صورت گرفته که به نظر من آمریکایی ها از عقلانیت تهی شده اند و با رفتارشان باعث انزوای خودشان می شوند و مسئولان اروپایی ادبیاتی در موردشان به کار می برند که موجب تحقیر آنان می شود.

وی گفت: نظام جمهوری اسلامی در موضوع هسته ای و مسائل دیگر منطقه ای با تدبیر مسائل را جلو می برد و گام های ایران سنجیده و پخته است.

* کشتار مسلمانان مظلوم در میانمار یک فاجعه بزرگ است

رئیس مجلس شورای اسلامی در خصوص مسائل میانمار گفت: کشتار مسلمانان مظلوم در میانمار یک فاجعه بزرگ است و بعد از فاجعه آوارگی مردم مظلوم فلسطین این اقدامات مخالف حقوق بشر در کشور میانمار تکرار دیگری است.

وی ادامه داد: این موضوع عجیب است که چرا در خصوص کشتار مسلمانان مظلوم میانمار حساسیتی وجود ندارد، اخیرا در دیداری که با یکی از مسئولان اروپایی داشته ام به او گفتم به چه نحو است که گاهی یک حادثه کوچک در دنیا را مورد توجه قرار می دهید اما با وجود اینکه در میانمار ده ها هزار نفر را از کشور بیرون می کنند و یا مردم مظلوم یمن را بمباران می کنند شما سکوت می کنید.

لاریجانی با انتقاد از سکوت برخی کشورها در مقابل فاجعه عظیم انسانی در میانمار افزود: با وجود ظلم آشکار در میانمار برخی کشورها به ظالمان سلاح می فروشند که این یک نقطه تاریک و یک فضاحت محسوب می شود.

*‌ما وظیفه داریم که از مسلمانان میانمار حمایت کنیم

رئیس نهاد قانونگذاری ادامه داد: ما وظیفه داریم که از مسلمانان میانمار حمایت کنیم و علاوه بر اینکه باید از ظرفیت دیپلماسی حمایت شود حمایت های مالی نیز صورت گیرد و در این راستا کمیسیون امنیت ملی مجلس مسئولیت دارد و حمایت های مالی نیز از طریق هلال احمر انجام می شود.

وی ادامه داد: صدا و سیمای مرکز استان آذربایجان غربی در خصوص آموزش و اصلاح روش های کشاورزی اقدامات لازم را انجام دهد و در زمینه الگوی کشت‌ های مناسب با شرایط استان برنامه های تلویزیونی لازم را بسازد.

وی با تأکیدبر  لزوم معرفی کارآفرین های موفق به مردم از طریق صدا وسیما گفت: باید فارغ التحصیلان کشور از نمونه های موفق در کارآفرینی اقتباس کنند و امیدوارم شرایط بهتر برای انجام کارهای اقتصادی فراهم شود.

لاریجانی افزود: دولت خیلی صریح و شفاف بامردم  حرف بزند چرا که نمی توان بدون همدلی مردم اقتصاد را رونق داد بنابراین باید با توجه به زنجیره صادرات و همچنین به کارگیری دیپلماسی اقتصادی زمینه توسعه کشور را فراهم کرد.

وی با اشاره به سخنان استاندار آذربایجان غربی مبنی بر جذب سرمایه گذار گفت: باید بین استان های مختلف در زمینه جذب سرمایه گذار مسابقه ایجاد شود تا زمینه رونق اشتغالزایی بیشتر فراهم شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی یادآور شد: مردم خوب استان آذربایجان غربی باید از زندگی خوبی برخوردار شوند و بنده احساس می کنم با وجود مشکلات مسیر آینده هموارتر شده و دولت تازه نفس فعلی می تواند با همکاری تمامی دستگاه ها در جهت توسعه گام بردارد و به دانشجویان توصیه می کنم کار خود را با امیدواری ادامه دهند و به کارآفرینی توجه کنند البته تلاش میشود تسهیلات لازم به آنان ارائه شود.