علی وطنی امشب در مراسم اختتامیه اولین جشنواره ملی فناوری‌های آب، بهره‌وری و بازچرخانی اظهار داشت: 135 اولویت کاری مشخص شده است که تنها در اولویت‌های الف 15 ستاد توسعه فناوری راهبردی تشکیل شده است، در سال 92 تنها 40 شرکت دانش‌بنیان بود اما در حال حاضر به 3 هزار و 200 شرکت رسیده است.

وی بیان کرد: در بحث آب مدیریت یکپارجه از مسائلی همچون استخراج و اکتشاف، تولید و بهره‌برداری و انتقال مهم‌تر است و تمامی این واژه‌ها در علم و فناوری نقش و جایگاه ویژه‌ای دارد.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با اشاره به اینکه از منابع زیرزمینی به شکل بدی استفاده شده است، افزود: جنگ بر سر آب در آینده‌ای نزدیک بین کشورهای همسایه شروع می‌شود.

وطنی متذکر شد: بازچرخانی و بهره‌وری در آب اهمیت ویژه‌ای دارد و از دانایی به دارایی باید رسید.

وی با تاکید بر اینکه محصولات کشاورزی کشور خام‌فروشی می‌شود، گفت: سالی 8 میلیارد و 500 میلیون تومان بازار محصول زعفران در جهان است که 90 درصد تولید این محصول در کشور ما بوده ولی سهم ما از بازار تنها 5 درصد است.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور ادامه داد: نباید به دنبال منابع زیرزمینی بگردیم بلکه بایستی به دنبال معادنی که روی زمین است باشیم.

وطنی با تاکید بر اینکه آمار بیکاری خراسان رضوی از متوسط کشور بیشتر است، افزود: خراسان رضوی باید سالی 20 میلیارد دلار محصولات فکری داشته باشد و باید به صنایع دستی در سبد سوغات توجه کرد چرا که شهر مشهد مقام نخست در گردشگری کشور را دارد.

وی با تاکید بر اینکه استان اصفهان دیگر تحمل احداث کارخانه صنعتی آب‌زا و دود‌زا را ندارد، اظهار کرد: برای اشتغال باید فکری کرد برنامه اصلی دولت رفع بیکاری است و بیکاری جوانان تحصیل‌کرده از بیسوادان در کشور بیشتر است.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور بیان کرد: اقتصاد آب یک مسئله امنیتی بوده و سرنوشت و آینده کشور تابع این مسئله است.