حجت‌الاسلام‌ والمسلمین مجتبی ذوالنور در حاشیه مراسم تحلیف اعضای دوره پنجم شوراهای اسلامی شهرهای استان قم که در تالار معصومیه فرمانداری برگزار شد، در جمع خبرنگاران با اشاره به اقدام متقابل ایران در برابر اقدامات و کارشکنی‌های آمریکا اظهار داشت: از دولت انتظار داریم قانون اقدام متقابل ایران در برابر نقض برجام توسط آمریکا را با قدرت اجرایی کند.

وی با مذبوحانه دانستن تلاش آمریکا برای بازدید و نظارت آژانس انرژی هسته‌ای از تأسیسات هسته‌ای کشور افزود: ایران اجازه هیچ‌گونه دخالت و نظارت خارج از برجام را به کشور یا نهادی نمی‌دهد و موضع‌گیری ایران نیز در این زمینه کاملاً روشن و مشخص است.

وی با اشاره به اینکه به دولت آمریکا اجازه هیچ‌گونه نظارتی بر تأسیسات و توان داخلی خود نمی‌دهیم، گفت: همکاری ایران با مجامع بین‌المللی در چارچوب برجام است که در این چارچوب هیچ سازوکاری برای دخالت آمریکا در نظارت بر اجرای برجام در نظر گرفته نشده و این کشور به دنبال آن است تا بتواند ایران را از بهره‌مندی از مزایای برجام محروم کند.

رئیس کمیسیون هسته‌ای مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: به هراندازه که آمریکا در اجرای برجام کارشکنی کرده ایران نیز باید در اقدامات متقابل خود جواب کوبنده‌ای به این موارد نقض از جانب آمریکایی‌ها بدهد چراکه هدف آمریکا محروم کردن ایران از مزایا و گشایش‌های برجام است و از دولت انتظار می‌رود اقدامات متقابل ایران را باقدرت به‌پیش ببرد.

ذوالنور بابیان اینکه دست ایران در برابر اقدامات و کارشکنی‌های طرف آمریکایی بسته نیست، تصریح کرد: در صورتی‌که آمریکا به کارشکنی‌های خود بخواهد ادامه بدهد ایران نیز می‌تواند همکاری‌های خود را با آژانس انرژی هسته محدود و یا حتی تعلیق نماید.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: یک‌فوریت این طرح در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده که هدف از آن نیز اقدامات متقابل در برابر نقض عهد و کارشکنی آمریکا در اجرای تفاهم‌نامه برجام است که امروز در مرحله اجرا قرار دارد که مجموعه نظام بر اجرای قدرتمند آن تأکید کردند.

ذوالنور عنوان کرد: قانون اقدام متقابل ایران در برابر لغو برجام از جانب آمریکا 9 ماده و دو تبصره را شامل می‌شود که سعی شده تا در مفاد این قانون قدرت بازدارندگی آن نیز در نظر گرفته شود.

نماینده قم در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: وظیفه اجرا و عملیاتی کردن قانون اقدام متقابل ایران وظیفه دولت است که امیدواریم آن را با قدرت به‌پیش ببرد همچنین اجرای قدرتمند این طرح مجلس شورای اسلامی مورد تأکید رهبر معظم انقلاب است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با تأکید بر این‌که وضع هر نوع تحریم جدید از جانب آمریکا در حکم نقض برجام است، تصریح کرد: فعال کردن تحریم‌ها از جانب آمریکا در تقابل با برجام و به معنی لغو برجام است و اقدام متقابل ایران نیز دقیقاً در راستای همین ویژگی غیرقابل‌اعتماد بودن آمریکا در احتمال وضع قوانین جدید برای نقض برجام صورت گرفته است.

وی بابیان اینکه باید در مقابل اقدامات آمریکا باصلابت ایستادگی کرد گفت: طرح یک فوریتی اقدام متقابل ایران در برابر اقدامات آمریکا بعد از تصویب در مجلس به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ارجاع داده شد و در آن از صاحب‌نظران و نظامی مانند سپاه پاسداران و وزارت دفاع و همچنین نمایندگان مجلس مشورت و نظرخواهی شد که در نهایت قانونی به‌مراتب سخت و قوی‌تر از آب درآمد.

ذوالنور با انتقاد از سستی ایران در تدوین اقدام متقابل آمریکا در زمینه نقض برجام تأکید کرد: باید در قانونی در مجلس شورای اسلامی تدوین می‌کردیم که بازدارندگی بیشتر را از خود نشان می‌داد اما متأسفانه نتوانستیم همه آن چیزهایی را که مدنظر مجلس بود را در این طرح بگنجانیم.