مهدی کیایی مدیرکل فرهنگی و روابط عمومی مجلس شورای اسلامی با اشاره به برخیی اظهارات و مطالب منتشرشده در خصوص محدودسازی فعالیت خبرنگاران و عکاسان در پارلمان، ضمن تکذیب مطلب یادشده، اظهار داشت: بر اساس اصل 69 قانون اساسی، مذاکرات مجلس شورای اسلامی باید علنی باشد و گزارش کامل آن از طریق رادیو و روزنامه رسمی کشور برای اطلاع عموم منتشر شود.

وی افزود: از ابتدای انقلاب تاکنون این اصل خردمندانه قانون اساسی مورد توجه و اجرا بوده است و در هیچ برهه‌ای نیز محدودیتی اتخاذ نشده است.

کیایی با بیان اینکه هیچ‌گونه محدودیتی در فعالیت خبرنگاران در مجلس انجام نگرفته است، تصریح کرد: در واقع این اصل به دنبال آن است که مردم بتوانند مذاکرات علنی را استماع کرده و با قوانین مصوب و گزارش‌های مجلس شورای اسلامی آشنا شده و از روند قانونگذاریی در کشور مطلع شوند.

مدیر کل فرهنگی و روابط عمومی مجلس در ادامه یادآور شد: در واقع قانونگذار، با عقل، تدبیر و خرد رفتار کرده و تأکید کرده است که مجلس شورای اسلامی، به مثابه یک اتاق شیشه‌ای است، که وقایع آن می‌بایست به طور کامل و شفاف برای ملت آشکار و علنی باشد و مردم که خود صاحبان اصل انقلاب و مجلس هستند، در جریان روند قانونگذاری در کشور قرار بگیرند؛ در همین راستا خبرگزاری خانه ملت نیز از مدتی قبل اقدام به انتشار تصویری و زنده همه جلسات علنی مجلس از طریق سایت برای مخاطبان داخل و خارج کرده است.

*محدود کردن فعالیت عکاسان پارلمان ایده خوبی نیست

وی اضافه کرد: بر همین اساس ، طرح محدود کردن فعالیت عکاسان پارلمان به طور قطع ایده خوبی نبوده و مانند مواقع دیگری که این طرح مطرح شده بود، این بار نیز مورد قبول مجلس شورای اسلامی نیست و قوه مقننه با محدودسازی فعالیت رسانه‌ها مخالف است.

کیایی در مورد عکس‌هایی که از سلفی گرفتن برخی نمایندگان با موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مراسم تحلیف و عکس‌هایی که این روزها از حواشی جلسات رأی اعتماد منتشر شد، توضیح داد: هر چند بهتر بود که در روز تحلیف آن عکس سلفی گرفته نمی‌شد و خود نماینده مورد نظر هم از این موضوع اظهار تأسف و عذرخواهی کرد، اما متاسفانه اقدامات برخی رسانه‌ها به گونه‌ای بود که اصل موضوع تحلیف و شکوه و عظمت حضور بیش از یکصد هیأت عالی‌رتبه خارجی در مراسم که در نوع خود بی‌نظیر بود و نشان‌دهنده جایگاه و موقعیت ایران در عرصه جهانی است، به حاشیه کشانده شد.

وی با بیان اینکه طبیعی است که رفتارهای کلامی و غیرکلامی افراد شاخص اعم از ورزشکاران، هنرمندان، نخبگان و سیاستمداران همیشه مورد دقت و کنکاش رسانه‌ها و مردم است و طبیعتاً این افراد بایستی دقت بیشتری بر اعمال و رفتارهای کلامی و غیرکلامی خود داشته باشند، تأکید کرد: انتظار این است که رسانه‌ها نیز تنها به دنبال سوژه‌های حاشیه‌ای نباشند و اصل بر فرع ترجیح داده نشود.

کیایی متذکر شد: در طول روزهای گذشته که دستور کار مجلس شورای اسلامی بررسی برنامه پیشنهادی وزاری کابینه در کمیسیون‌ها و صحن علنی مجلس بود، جلسات به طور متوالی و بی‌وقفه و گاه تا 12 ساعت در روز به طول می‌انجامید، از رسانه‌ها انتظار می‌رود از بزرگنمایی برخیی موضوعات ساده و کم‌اهمیت پرهیز کنند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: طرح موضوع محدود کردن فعالیت عکاسان صحیح نبوده و همواره هیأت رئیسه و نیز عموم نمایندگان محترم مجلس، حامی فعالیت مناسب‌تر رسانه‌ها در پوشش اخبار قوه مقننه هستند.