پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- مشاور نماینده ولی فقیه در سپاه گفت: یکی از مهم‌ترین راه‌های مقابله با اقدامات توطئه‌آمیز آمریکا هم افزایی و تعامل میان نهادهای انقلاب اسلامی از جمله سپاه با دولت‌هاست.

دکتر یدالله جوانی استاد دانشگاه و مشاور نماینده ولی فقیه در سپاه در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی «پارس» اظهار داشت: تاکنون ایالات متحده آمریکا در مقاطع مختلف برنامه‌ها و طرح‌هایی را برای ضربه زدن به جمهوری اسلامی ایران در دستور کار قرار داده است. در برابر این تهدیدات و فشارها، نظام جمهوری اسلامی هم دست به اقدامات متقابل زده است.

وی افزود: بی‌شک نحوه تعامل سپاه پاسداران با دولت جمهوری اسلامی به معنای قوه مجریه براساس رسالتی است که سپاه پاسداران دارد. 

وی اضافه کرد: در سال‌های پس از پیروزی انقلاب همکاری سپاه با دولت‌ها براساس رسالت ذاتی این نهاد بوده و با کمک به دولت‌ها نقشی را در جهت پیشبرد کشور و حل مشکلات ایفا می‌کند. 

مشاور نماینده ولی فقیه در سپاه با تاکید بر اینکه قوه مجریه در ساختار حقوقی نظام جمهوری اسلامی از یک جایگاه ویژه‌ برخوردار است گفت: از آنجا که عمده امکانات کشور در اختیار دولت به عنوان قوه مجریه همگان می‌بایست دولت را کمک کنند تا بتواند اهداف و آرمان‌های انقلاب اسلامی را تحقق بخشید.

جوانی افزود: در واقع اساس حرکت سپاه در تعامل با دولتها حمایت و کمک و پشتیبانی از آنها برای موفقیت در وظایفشان است. 

وی اضافه کرد: اما گاهی اشکالاتی در حرکت دولت‌ها پدید می‌آید به خاطر این‌که در مقاطعی افراد، گروه‌ها و سلایقی وارد بدنه دولت می‌شوند که ممکن است آن تعهد و پایبندی لازم را نسبت به حرکت عمومی انقلاب اسلامی نداشته باشند. آنجاست که سپاه از منظر پاسداری از انقلاب باید با چنین مواردی برخورد کند.

مشاور نماینده ولی فقیه در سپاه با اشاره به اینکه این برخورد در واقع در چارچوپ‌های قانونی و رسالت‌هایی است که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دارد گفت: بدیهی است که در آن حوزه‌هایی که دولت‌ها درباره پیشبرد اهداف انقلاب جدیت بیشتری دارند سپاه پاسداران نقش موثرتری را در کمک کردن به دولت‌های در این بخش‌ها دارد، اما اگر در حوزه‌هایی چنین اهتمامی وجود نداشته باشد سپاه به عنوان یک نهاد انقلابی بیشترین اهتمامش شفاف سازی و روشنگری و اصلاح حرکت است. 

جوانی افزود: با توجه به این‌که سپاه پاسداران باید مراقبت از مسیر انقلاب اسلامی داشته باشد که البته در چنین مواردی هوشمندی بالایی لازم است، زیرا چنین رویکردی از ظرافت بالایی برخوردار است. 

وی اضافه کرد: به عنوان مثال ما در دوره اصلاحات در حالی که دولت مستقر است، اما رویکردهایی شکل می‌گیرد که این رویکردها در مواردی در تعارض با ارزش‌های انقلاب اسلامی است. 

مشاور نماینده ولی فقیه در سپاه خاطرنشان ساخت: طبیعی است که سپاه در چنین وضعیتی نمی‌تواند چشم فرو ببندد و از این رو با روشنگری‌های خود نسبت به وضعیتی که در حال شکل گیری بود هشدارهای لازم را مطرح کرد. از این رو،‌ سپاه در کنار حمایت،‌ همراهی و پشتیبانی از دولت‌ها اگر در گوشه‌ای از بدنه دولت،‌ وضعیتی پدید آید که به نوعی با حرکت عمومی انقلاب مغایرت دارد و آثار نامطلوبی را در پی داشته باشد براساس رسالت انقلابی خود عمل می‌کند. 

جوانی افزود: سپاه در این زمینه وظایف قانونی دارد و باید آن را ایفا کند. به‌عنوان مثال ممکن است برخی از جانب بیگانگان در پی نفوذ در میان ما باشند. اینجا است که سپاه پاسداران باید در این مسیر دولت را مورد حمایت و پشتیبانی قرار داده و این هشدار را ارائه دهد که دشمنان در امر نفوذ موفق نشوند. 

وی اضافه کرد: در واقع می‌توان گفت که اساس تعامل سپاه حمایت و پشتیبانی است، اما با چشمانی باز که اگر جریان نفوذ و عناصر نامناسب بخواهند نفوذ پیدا کنند و از جایگاه و موقعیت قانونی برای آسیب‌رسانی به انقلاب بهره بگیرند سپاه مانع از این حرکت شود.