پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- امیر مسروری- یک: پس از بحران داعش در عراق این نیروهای مردمی بودند که به کمک ارتش و دولت عراق برای پاکسازی این کشور از دست تروریست ها پیش قراول شدند و بسیاری از عملیات ها همچون تکریت، بیجی، موصل، آمرلی و دیالی و حتی الرمادی حاضر و در این مناطق با تروریست ها جنگیدند. در نهایت هم شهدای بسیاری را به مردم عراق و مرجعیت این کشور تقدیم کردند. آزاد سازی موصل پیام بزرگی به جهان صادر کرد که ملت عراق بدون دخالتِ غربی ها می توانند عملیات بزرگ و وسیعی چون مقابله با تروریسم را اجرایی کنند و کشورشان را از دست تروریسم نجات دهند. پیش از این برآوردها خلاف این واقعیت را اثبات می کرد.آزاد سازی موصل در واقع ریختن ابهت داعش در عراق بود . اما فقط یک جا در استان نینوا باقی ماند « تلعفر». منطقه ای در نوار مرزی سوریه و در شما استان نینوا که بسیاری از فرماندهان داعشی را در خود جای داده و مرکز اصلی تروریسم تکفیری است. از ابتدای آزاد سازی استان نینوا آمریکایی ها بر آن بودند تا ضمن  جلوگیری از ورود حشدالشعبی در اصل عملیات اختلال ایجاد کنند تا سران تکفیری مستقر در موصل بتوانند به رقه و در نهایت دیر الزور منتقل شوند. بسته شدن راه تردد از موصل به عراق توسط حشدالشعبی این سناریو را ناتمام گذاشت و برای همین آمریکایی ها چندین بار از حضور حشد در عملیات موصل جلوگیری کردند و حتی مانع بودند تا حشدالشعبی در عملیات تلعفر حاضر نباشد. در حالی که تصمیم اتاق عملیاتِ تلعفر به حضور حشدالشعبی در این عملیات تغییر کرد. 

دو: سوال اینجاست دستاوردهای آزاد سازی تلعفر چیست و چرا آمریکایی ها تمایل دارند تا حشد در این عملیات ورود نکند. در پاسخ باید گفت آزادی تلعفر در واقع آزادی نینوا و در نهایت اعلام پیروزی علیه داعش در عراق است و آمریکایی ها تمایل ندارند این آزادی به اسم مردم عراق و فتوای مرجعیت نوشته شود. از سوی دیگر بزرگترین تروریست های داعشی و بعضی از سران داعش در عراق متولد تلعفر و یا ساکن این شهر هستند. حضور حشدالشعبی در این منطقه می تواند سران داعش را در اختیار دولت قرار داده و از انتقال آنان به سوریه و یا فرارشان از معرکه تلعفر جلوگیری کند. آمریکایی ها مایل نیستند این سران از بین بروند دلیل آن هم فریز کردن داعش در مرز بین عراق و سوریه و قطع دست مقاومت از بغداد تا بیروت است. آمریکایی ها تمایل ندارند داعش به طور کامل از بین برود زیرا بهانه ای رای حضور در عراق ندارند و از طرفی به راحتی مرز عراق و سوریه در اختیار مقاومت قرار می گیرد و چهار کشور مقاومت به صورت زمینی و کاملا امن به یک دیگر متصل می شوند. از طرف دیگر بزرگترین گروه سازماندهی ضد مقاومت در منطقه از بین خواهد رفت و انرژی مقاومت برای فعالیت های دیگر تجمیع و بکار خواهد گرفت که قطعا منافع آمریکا و اسرائیل را به خطر خواهد انداخت. 

سه: نکته دیگری که بایستی در مورد عملیات تلعفر توجه کرد، دستاورد پیروزی برای انتخابات 2018 است. پیروز عملیات تلعفر ، منجی عراق است و می تواند به اسم آن در انتخابات 2018 تبلیغات کند. موضوعی که برای بازیگران مختلف در عراق حائز اهمیت است و دولت آینده را در اختیار دارد. عملیات تلعفر و آزادی کامل مهد داعش در عراق فقط یک خط خبری نیست بلکه دستاوردی است که می تواند با عناوین مختلف بازطراحی و بازنشر شود و در افکار مختلف عراقی بنشیند. اطراف و بازیگران داخلی عراق به این موضوع اشراف دارند و جریانات سیاسی ضد مقاومت در عراق به دنبال آن هستند برای این دستاورد به گونه ای برنامه ریزی کنند که جایی برای مقاومت و حشدالشعبی نباشد.