روزنامه مصری «الاهرام» در یادداشتی با عنوان «تحریم‌ها ایران و روسیه را علیه آمریکا متحد کرد»، نوشت تحریم‌های آمریکا هرگز مانع حرکت ایران و روسیه در مسیر رسیدن به آرمان‌هایشان نشده است.

در این یادداشت آمده است:«بهترین ابزار برای رویارویی با دشمن مبارزه با همان سلاحی است که خودش به کار می‌گیرد و این کاری است که بازیگر ایرانی در حال حاضر انجام می‌دهد وقتی که تحریم‌های تحمیلی آمریکا آن را به سمت ر وسیه کشاند تا هدفی مشخص و آشکار را دنبال کنند.»

این هدف پاسخ به دولت «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا و استفاده از اختلافات اوج گرفته در داخل دولت آمریکا بر سر منفعت تحریم‌ها علیه ایران، روسیه و کره شمالی است، به گونه‌ای که در قالب تدابیر انفرادی از سوی هر کشور به طور جداگانه یا از طریق ایجاد ائتلاف و توافقاتی بین طرف‌های تحریم شونده از قدرت و تاثیر تحریم‌ها کم کردند.

بسیاری اوقات آمریکا برای دور زدن هرگونه تصمیم یا اقدامی که منافع و نقشه‌هایش را نابود می‌کند، ترفند تشکیل ائتلاف یا رسیدن به توافق‌هایی را به کار گرفت و به دنبال آن تهران همان راه را در پیش گرفت. ایران به پیشبرد اهداف و آرمان‌های منطقه‌ای و بین المللی روسیه کمک کرد به گونه‌ای که تلاش کرد همکاری نظامی با مسکو را با خریدن تسلیحات روسی به ارزش چندین میلیارد دلار تقویت کند.

در مقابل روسیه هم سال گذشته کار ساخت نیروگاه‌های هسته‌ای جدیدی در تهران را آغاز کرد و 2 کشور رزمایش‌های نظامی مشترکی با یکدیگر برگزار کردند و هماهنگی بین 2 طرف هم در جنگ سوریه و مقاومت در برابر سناریو آمریکا برای سرنگونی نظام «بشار اسد» در سوریه و ترسیم خاورمیانه جدید بسیار قوی‌تر شد.

در داخل دولت ترامپ بر سر توافق هسته‌ای و راه‌های تعامل با دشمن ایرانی خود اختلاف است. چهار عضو سنا یازدهم ژوئن گذشته در نامه‌ای به «رکس تیلرسون» وزیر خارجه آمریکا ایران را به عدم پایبندی به برجام متهم کردند.

این در حالی است که 38 تن از ژنرال‌ها و دریاسالاران بازنشسته ارتش آمریکا با صدور بیانیه‌ای ضمن اعلام حمایت خود از توافق هسته‌ای ایران، خواستار ایجاد کانال ارتباط دیپلماتیک میان تهران- واشنگتن شدند و تاکید کردند که برجام به اهداف خود طی 2 سال گذشته رسیده است.

از همین روست که ترامپ خود را در بن‌بستی می‌بیند که مانع می‌شود به وعده انتخاباتی دیرینه خود درباره پاره کردن برجام به محض رسیدن به قدرت عمل کند و هم اینک با کنکاش در دفتر تحریم‌های بین المللی به دنبال قرص‌های آرام بخشی برای برجام است تا با مرگ تدریجی بر آن فائق آید.

حسن روحانی رئیس جمهور ایران هم بخصوص با رسیدن به دور دوم ریاست جمهوری متوجه سرگردانی آمریکا در خصوص پرونده هسته‌ای ایران شده و از همین رو به فکر شیوه و ماهیت پاسخ به آن افتاده است، از همین رو متحد روس خود را پاسخ کارآمد به آمریکا دانست آن هم در زمانی که کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ایران به ریاست «علاءالدین بروجردی» به دنبال بررسی طرح پاسخ به تحریم‌های جدید آمریکاست و این طرح مورد موافقت اولیه مجلس ایران قرار گرفته است.

در همین حال علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی هسته‌ای ایران ضمن بی‌ارزش خواندن مواضع آمریکا گفت خروج آمریکا از برجام بر تداوم آن تاثیر نخواهد گذاشت و اگر آمریکا توافق را نقض کند ایران همه گزینه‌ها را در اختیار دارد.

صالحی همچنین تاکید کرد که آمریکا زیان بیش‌تری را از خروج از برجام خواهد دید، به خصوص که آژانس بین المللی انرژی هسته‌ای هفت بار تاکید کرده که تهران همواره به قول و تعهدات خود وفادار است و هیچ بستری برای نقض توافق وجود ندارد.

کمیسیون اروپا هم با ابراز نگرانی از اقدام نمایندگان آمریکا در آماده کردن تحریم‌های جدید علیه ایران و روسیه تاکید کرد که این امر می‌تواند به طور تدریجی استقلال اتحادیه اروپا در زمینه انرژی را از بین ببرد. همزمان رسانه‌های غربی هم هشدار دادند که سلسله تحریم‌های آمریکا هشت پروژه انرژی را که شرکت‌های اروپایی با روسیه در آن شریک هستند، شامل می‌شود. فرانسه هم تحریم‌ها را مغایر با قانون بین المللی خوانده و تاکید کرد که دامنه این تحریم‌ها تا خارج از اراضی آمریکا کشیده می‌شود.

بدین ترتیب تحریم‌های آمریکا رقبا و دشمنانش را در جبهه‌ای واحد قرار داد و دامنه جبهه رویارویی از طریق اتحاد و یکپارچگی خواسته‌ها و تمایلات روسیه با روحیه تسلیم ناپذیری ایران و آرمان خواهی اروپایی‌ها گسترش یافت تا شکاف در داخل دولت ترامپ روز به روز عمیق‌تر شده و آن را در برابر مردم آمریکا و همه دنیا دچار مضیقه و وضعیتی بحرانی کرده باشد.

عضویت در کانال تلگرامی بین‌الملل و سیاست خارجی فارس