محسن هاشمی رفسنجانی عضو منتخب شورای پنجم در همایش فصلی دبیران شورایاری محلات 354گانه شهر تهران که صبح امروز در تالار خلیج فارس باغ موزه دفاع مقدس برگزار شد، اظهار کرد: بر اساس اصول قانون اساسی شوراها جایگاه بسیار مهمی را اشغال کرده اند و هدف قانونگذار با تصویب قوانین و مقررات شوراها این بوده که کارها را به خود مردم واگذار کند.

وی با اشاره به اهمیت شوراها و شورایاری ها بیان کرد: در مجموعه قوانین نظام جمهوری اسلامی ایران به این جایگاه به طور مکرر اشاره شده است، اما متاسفانه علیرغم گذشت چهار دهه از عمر انقلاب اسلامی، هنوز نتوانسته ایم جایگاه شوراها و شورایاری ها را در سراسر کشور تبیین و تثبیت کنیم.

هاشمی رفسنجانی تصریح کرد: یکی از اهداف مهم شوراها این است که وظایفی که از طریق قانون به شوراها واگذاری شده از دولت دریافت و توسط مدیریت شهری انجام دهند که امیدواریم بستر این مهم در دوره جدید فراهم شود.

عضو منتخب شورای پنجم ادامه داد: درباره فعالیت شورایاری ها موانع و اختلاف نظرهایی وجود دارد که ان شاء الله این موارد با دولت و سازمان بازرسی رایزنی و مشکلات را برطرف خواهیم کرد و ان شاء الله در دوره جدید و در انتخابات آتی شورایاری ها شاهد مشکلات گذشته نباشیم.

وی اضافه کرد: متاسفانه برخی از موضوعات موجب تضعیف شورایاری ها شده است که باید این موارد بازنگری و اصلاح شود و شورایاری ها در جایگاه اصلی قرار بگیرند.

عضو منتخب شورای پنجم افزود: شهر تهران با جمعیتی بالغ بر 9 میلیون نفر مشکلات عدیده ای را داشته که برخی از این مشکلات توسط شهردار فعلی و تیمش برطرف شده است و در این مسیر زحمات زیادی کشیده اند، اما علی القاعده مشکلات تنها با یک فرد و یک گروه حل نخواهد شد و در این مسیر باید شاهد تعامل دستگاه های مختلف و دولت باشیم.

وی همچنین با تشکر از زحمات صورت گرفته توسط دکتر قالیباف و تیمش در سال های گذشته در شهر تهران بیان کرد: برخی از مشکلات از جمله آلودگی هوا، بروز آسیب های اجتماعی و ... مواردی هستند که باید هر چه زودتر رسیدگی شوند و در این مسیر باید از دولت کمک گرفته شود.

هاشمی رفسنجانی افزود: قطعا اعضای منتخب شورای پنجم توجه ویژه ای را به شورایاری ها خواهند داشت و در این مسیر با تصویب طرح ها و لوایح تلاش خواهند کرد شورایاری ها را به جایگاه اصلی خود برگردانند.

وی گفت: از ابتدای ورودم در انتخابات شورای شهر و همچنین نتیجه انتخابات، گزارشات مکرری درباره مشکلات شهر تهران به بنده ارائه شده است که با توجه به شناسایی این مشکلات تلاش خواهیم کرد آنها را رفع و برطرف کنیم.

هاشمی رفسنجانی اظهار امیدواری کرد: دولت توجه ویژه ای را به مدیریت شهری داشته باشد و برخی از وظایف (۲۴ وظیفه) را به مدیریت شهری واگذار کند.

عضو منتخب شورای پنجم در پایان گفت: در حال حاضر بیش از 50 درصد از مسائل شهری در اختیار شهرداری است که باید این درصد افزایش یابد تا مدیریت شهری بتواند اقدامات گسترده ای را در شهر انجام دهد.