پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- منابع یمنی تهدید کرده‌اند که پس از پالایشگاه‌های نفت عربستان، بنادر امارات اهداف آتی موشک‌های بالستیک ارتش و کمیته‌های مردمی یمن خواهند بود.

یگان موشکی ارتش یمن و کمیته‌های مردمی این کشور در عملیاتی بازدارنده یک فروند موشک بالستیک «برکان اچ-2» به سمت خاک سعودی شلیک کردند که یگان مزبور اصابت این موشک به پالایشگاه‌های نفتی عربستان در استان ینبع را تأیید کرد. همچنین منابع محلی در عربستان نیز ضمن تأیید این موضوع گزارش کردند که این حادثه موجب انفجار و آتش‌سوزی گسترده تأسیسات نفتی ینبع شد.

موشک برکان (آتشفشان) اچ-2 که شهر صنعتی ینبع در ساحل دریای سرخ را هدف قرار داد، موشکی دوربرد ارتقا یافته توسط یمنی‌هاست که نخستین موشک بالستیک دوربرد در نوع خود به‌شمار می‌رود.

این موشک با برد هزار و 100 کیلومتر، پایتخت انرژی عربستان را -که حدود 300 کیلومتری جده پایتخت اقتصادی این کشور واقع شده- تنها با اختلاف 20 متری به هدف اصابت می‌کند. ینبع یکی از شهرهای سعودی است که در غرب شبه جزیره عربستان و در ساحل شرقی دریای سرخ واقع است و تشکیل‌دهنده یک هزار و هشتصد کیلومتر از نوار مرزی پادشاهی سعودی است. این شهر همچنین به‌عنوان کمیسیون سلطنتی شناخته می‌شود که در سال 1975 با طراحی پیشرفته و مدرن تأسیس شد. ینبع دارای 3 پالایشگاه نفت، کارخانه‌های تولید مواد پلاستیکی، کارخانه‌های پتروشیمی متعدد و بندر صنعتی ملک فهد است.

رسانه‌ها پس از ناتوانی سامانه‌های پیشرفته پاتریوت ارتش این کشور در رهگیری و انهدام موشک‌های یمنی، ادعا کردند که انفجار پالایشگاه‌های نفت ینبع ناشی از دمای بالا و نتیجه وقوع حریق در یکی از ترانسفورماتور برق متعلق به یکی از این تأسیسات نفتی در آخرین ساعات شب بوده است؛ اما رسانه‌های مزبور در پاسخ به این سؤال که «اگر افزایش دمای احتمالی عامل آتش‌سوزی در پالایشگاه بوده چرا در طول روز که دمای هوا بیشتر است چنین اتفاقی رخ نداده؟» تنها سکوت اختیار کرده‌اند. پاسخ این است که عربستان به طرق و بهانه‌های مختلف به‌دنبال گمراه‌سازی افکار عمومی برای سرپوش گذاشتن بر ناکامی‌های ارتش خود در جنگ علیه یمن است و به‌خوبی می‌داند که یمنی‌ها همچنان به اصل احترام پایبند بوده و به دنبال اشغال عربستان نیستند؛ اما در صورت لزوم و در صورت تداوم جرائم متجاوزان به سرکردگی عربستان در حق ملت یمن، این گزینه نیز مدنظر قرار می‌گیرد.

به گفته کارشناسان نظامی، شلیک موشک به پالایشگاه ینبع پیامی آشکار به امارات متحده عربی در بر دارد و چه بسا هدف آتی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن یکی از بنادر اماراتی باشد. بنا به داده‌های نظامی و موشک‌هایی که یمنی‌ها در اختیار دارند (بسته به برد آنها)، بندر راشد یا بندر جبل‌علی در دبی یا بندر خورفکان یا بندر الحمریه (محل صادرات گاز امارات) متعلق به امارات شارجه اهداف آتی یمنی‌ها خواهد بود.

به گفته تحلیل‌گران، پاسخ یمنی‌ها در شلیک موشک بالستیک به پالایشگاه‌های نفت ینبع در پاسخ به محاسبات متجاوزان به‌رهبری کسانی بود که به‌دنبال آغاز نبرد الحدیده و مسدود کردن این تنها شریان حیاتی بیش از 19 میلیون یمنی بودند. به عبارت دیگر نبرد الحدیده به جنگ موشک‌های بالستیک منجر خواهد شد و شهرهای شیخ‌نشین‌های مشارکت‌کننده در تجاوز علیه یمن، هدف قرار خواهند گرفت.  یگان موشکی یمن با صدور بیانیه‌ای مهم به نیروهای متجاوز هشدار داد که عملیات موشکی بازدارنده ارتش یمن تا توقف تجاوز گری و رفع کامل محاصره ادامه خواهد داشت. این یگان همچنین از شرکت‌های خارجی خواسته است تا از کشورهای شریک در تجاوز علیه یمن خارج شوند.

آرامکو در تکاپو برای تأمین امنیت خود

در همین حال، شرکت نفتی بزرگ «آرامکو» ی عربستان پس از تهدیدات اخیر یگان موشکی ارتش یمن مبنی بر هدف قراردادن تأسیسات نفتی عربستان، قرار است طرح مناقصه‌ای را برای تقویت امنیت تأسیسات خود در سواحل دریای سرخ اجرا کند. «ریتیون» آمریکا، «راینمتال» آلمان و شرکت انگلیسی «سلکس» از این شرکت‌های خارجی علاقه‌مند به شرکت در این طرح مناقصه‌اند. گفته می‌شود آرامکو اکنون در حال بررسی پیشنهادات است و انتظار می‌رود این شرکت قرارداد امنیتی را تا پایان سال جاری میلادی منعقد کند.

ادعای نشست قطر با انصارالله در ترکیه

از سویی، روزنامه سعودی «الوطن» به نقل از یک منبع بلندپایه سیاسی عربستان مدعی شد که قطر، نشستی را در ترکیه با حضور رهبرانی از جنبش الحوثی و جماعت اخوان المسلمین و اعضای حزب‌الله عراق ترتیب داده است. بنا به ادعای الوطن، هدف از برگزاری این نشست برقراری آشتی بین گروه‌های نام برده و ساماندهی صفوف آنها ضمن حمایت مالی برای ادامه حملات به مرزهای عربستان و آزار رساندن به این کشور است تا نقشه خود را در حمایت از عناصر تروریستی و گروه‌های تندرو علیه عربستان، پیاده کند.

به گفته این منبع، از همان ساعات ابتدایی که کشورهای خواهان مبارزه با تروریسم تصمیم‌های خود در قبال قطر را اعلام کردند، دوحه فی الفور تحرکات خود را برای دعوت از مسوولان ارشد الحوثی و اخوان المسلمین آغاز کرد تا آنها را در ترکیه گردهم آورد. وی افزوده است: قرار بود این نشست در اردن برگزار شود اما به دلیل تغییر شرایط در مدت اخیر و همچنین دلایل نامشخصی، محل برگزاری این نشست به ترکیه انتقال یافت. به نوشته این روزنامه، قطر از زمانی که با تحریم‌ها مواجه است به شکل اساسی بر حمایت از الحوثی‌ها در یمن متمرکز شده تا از عربستان انتقام بگیرد.

ادامه حملات هوایی شدید سعودی در یمن

هواپیماهای جنگی عربستان سعودی و همپیمانانش دوشنبه شب، هفده بار بخش‌هایی از استان حجه یمن را هدف حملات خود قرار دادند. به گزارش خبرگزاری دولتی یمن از صنعا، جنگنده‌های متجاوز در این حملات، از جمله شهرستان عبس را چهار بار هدف قرار دادند و بخش‌هایی از کشتزارها و محصولات کشاورزی یمنی‌های این منطقه را تخریب کردند. منابع مطلع یمنی تأکید کردند همزمان شهرستان حرض و میدی در استان حجه سیزده بار بمباران شد. از سوی دیگر، هواپیماهای متجاوزان سعودی، شهرستان‌های المخا و موزع در استان تعز را هم پانزده مرتبه هدف قرار دادند و خسارت‌های سنگینی به خانه‌ها و ساختمان‌های این مناطق وارد کردند.

از سوی دیگر، مسوولان کمیته بین‌المللی صلیب سرخ پیش‌بینی کردند که در صورت تداوم اوضاع اسفبار کنونی در یمن و شیوع گسترده وبا در این کشور، تعداد تلفات یمنی‌ها تا پایان سال 2017 به بیش از 600 هزار نفر برسد. کمیته بین‌المللی صلیب سرخ حدود دو هفته پیش نیز اعلام کرد هر روز 7 هزار مورد ابتلا به وبا در یمن ثبت می‌شود.  بعد از دو سال جنگ عربستان علیه یمن، زیرساخت‌های بهداشتی، آب‌رسانی و فاضلاب این کشور متلاشی شده‌اند. این درحالی است که مسوولان بهداشتی یمن اعلام کرده‌اند که بیمارستان‌های این کشور بیش از ظرفیت خود مریض داشته و کمبود شدید غذا به سوءتغذیه گسترده منجرشده است که به‌ویژه کودکان را در برابر وبا آسیب‌پذیرتر می‌کند. براساس اعلام صندوق کودکان سازمان ملل (یونیسف) بیش از 3‌میلیون نفر در یمن از «سوء تغذیه شدید» رنج می‌برند.