برخی بر این باورند که همه وزرای محترم با نظر ایشان انتخاب می‌شوند و این رویه را حتی تا معاون رئیس جمهور هم توسعه می‌دهند.

اختلاف نظرهای جریان‌های سیاسی حامیان رئیس جمهور نیز باعث شده تا عدم انتخاب احتمالی افراد مدنظر آنان به نوعی به رهبری نسبت داده شود.

از سوی دیگر این شایعات باعث تضعیف جایگاه مجلس نیز شده است. چرا که نمایندگان محترم به حسب قانون وظیفه دارند تا در مورد صلاحیت تک تک وزرا بررسی، اظهارنظر و تصمیم‌گیری نمایند.

تجربه من از همکاری با ۳ رئیس‌جمهور محترم در دولت و آشنایی با اعضای محترم کابینه‌ها حاکی از آن است که تصور فوق صحت ندارد.

همه‌ی وزرا و معاونان محترم مستقیماً توسط رئیس‌جمهور انتخاب می‌شوند. معمولاً وزرای دفاع، اطلاعات و خارجه به دلیل حساسیت ویژه و لزوم هماهنگی بیشتر با دستگاه‌های حاکمیتی، پس از انتخاب اولیه رئیس‌جمهور، با مشورت نهایی رهبری قطعی می‌شوند.

همان‌گونه که در مورد وزیر دادگستری نیز هماهنگی رئیس‌جمهور و قوه قضائیه ضروری است.

 

معمولاً رهبر انقلاب در مورد اکثریت غالب اعضای کابینه نظر خاصی مطرح نمی‌کنند و این موضوع به هیچ وجه به معنای تأیید یا رد آنان نیست. مواردی هم بوده که شخصاً به یک انتخاب خوب هم صحه گذاشته‌اند که به نوعی تقویت آن فرد هم محسوب می‌شود.

رهبر انقلاب هیچ‌گاه فرد خاصی را هم برای عضویت در کابینه انتخاب و معرفی نمی‌کنند. اگر در برخی جلسات خصوصی، که کسی از آن مطلع نیست، رؤسای محترم جمهور بخواهند از نظر مشورتی ایشان در سایر موارد استفاده کنند موضوع دیگری است.