علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی امروز یکشنبه در دیدار با «عرفان محمود الحیالی» وزیر دفاع عراق، اظهار داشت: عراق با کمک رشادت های نیروهای مسلح و مردم توانست به پیروزی بزرگی دست پیدا کند و باید قدر این دستاورد را به خوبی دانسته و از آن حفاظت نماید.

وی افزود: عراق توانست قدرت و تدبیر خودش را نشان داده و جایگاه ارزشمندی در منطقه پیدا کند زیرا این کشور هم دارای جمعیت زیاد و هم امکانات و منابع فراوانی است و باید بتواند از این ذخایر ارزشمند استفاده نماید.

رییس قوه مقننه تصریح کرد: مسئله داعش باعث شد که شما نسبت به نواقص خود اطلاع کسب کنید و البته باید به این نکته اشاره داشت که که این جنگ و درگیری شاید برای شما هزینه ایجاد کرد اما توانستید که تجربه بسیار عمیقی به دست آورید و این تجربه شما را نسبت به حوادث آینده واکسینه می کند.

لاریجانی با اشاره به لزوم حفظ وحدت میان مردم و دولت، تاکید کرد: همانگونه که همدلی و همراهی میان مردم و نیروهای مسلح باعث چنین دستاورد بزرگی شد، ادامه چنین روندی ظرفیت خیلی خوبی برای عراق ایجاد خواهد کرد زیرا برخی از کشورها به دنبال ایجاد تفرقه در داخل هستند و بحث تجزیه عراق را مطرح می کنند که مسلماً آنها دوستان شما نیستند.

وی در ادامه اظهار داشت: البته با به دست آوردن این پیروزی به آرامش کامل دست نخواهید یافت و نگرانی‌هایی در این زمینه وجود دارد زیرا اسراییل نمی خواهد که به منطقه به آرامش برسد و دائما به دنبال طرح سناریوهای جدید است.

رییس مجلس حفظ امنیت در عراق را امری ضروری دانست و خاطرنشان کرد: نیروهای تروریستی مدام به دنبال راه نفوذ هستند و به همین دلیل تقویت بخش امنیتی و اطلاعاتی خیلی اهمیت دارد و ما به عنوان کشور همسایه و دوست همچنان پشتیبان شما خواهیم بود.

لاریجانی گفت: جمهوری اسلامی ایران از وحدت گروه ها و اقوام در عراق حمایت می کنیم و همانطور که در زمان مبارزه با تروریست ها در کنار ملت و دولت عراق بودیم، در مرحله بازسازی نیز همراه شما خواهیم بود. ما معتقدیم که همه اقوام باید در کنار یکدیگر در صحنه های سیاسی و حکومتی حضور داشته باشند و به دشمنان اجازه مداخله در تعیین سرنوشتشان را ندهند، زیرا اگر در عراق اختلافات سیاسی بروز نمی کرد، داعش نمی توانست در آنجا نفوذ کند.

وی در پایان اظهار داشت: اکنون سطح روابط پارلمانی و اقتصادی میان دو کشور خوب است ولی در حد مطلوب نیست و مناسب است که باتوجه به شرایط منطقه، رایزنی های بیشتری میان دو کشور وجود داشته باشد

در این دیدار عرفان محمود الحیالی وزیر دفاع عراق نیز گفت: من به شما این بشارت را می دهم که برادران شما با حماسه ای که آفریدند توانستند بدین پیروزی دست پیدا کنند و مسلما ملت و دولت عراق هرگز حمایت کسانی که دراین جنگ آنها را تنها نگذاشتند فراموش نخواهند کرد، همانطور که کسانی که داعشی ها را به داخل عراق فرستادند هرگز از یاد نخواهند برد.

وی افزود: مابه عنوان دولت عراق از تمامی بخش ها و اقشار نیروهای مسلح عراق در کنار مردم یک کل واحد بوده و با تروریست ها مبارزه کردیم تا عراق مقر استوار و باثبات باشد و در اصل عراق پس از نابودی داعش جایگاهی برای عدم تفرقه خواهد بود.

وزیر دفاع عراق تصریح کرد: البته هنوز گروهک های کوچک داعش وجود دارد که آنها هم به زودی نابود خواهند شد زیرا رابطه عمیقی که میان مردم و دولت وجود دارد جایی برای فعالیت این هسته‌های کوچک باقی نخواهد گذاشت.

وی خاطرنشان کرد: ما به هیچ طرف سیاسی اجازه نخواهیم داد که باعث تجزیه عراق شوند چون این پیروزی را که مدیون خون شهدای آن هستیم نمی گذاریم پایمال شود زیرا آنها جانشان را از دست دادند تا وحدت میان ما از بین نرود، ما از تجارب گذشته استفاده می کنیم و آینده بهتری را می سازیم.

* هیچکس نمی‌تواند حشدالشعبی را کنار بگذارد 

عرفان محمود الحیالی در ادامه با اشاره به توانایی نیروهای حشدالشعبی، گفت: این گروه با فتوای مرجعیت شکل گرفت و این فتوا برای آنان بسیار ارزشمند است و هیچکس نمی تواند حشدالشعبی را کنار بگذارد زیرا براساس قانون کار کرده و از طرف پارلمان فعالیت آنان تصویب شده است و نقش قهرمانانه ای در این درگیری ها ایفا کرده اند.

وزیر دفاع عراق در پایان ضمن تشکر از همکاری های دوستانه و برادرانه جمهوری اسلامی ایران، خواستار گسترش روابط میان دو کشور شد.