پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- تا خبر استعفای جهانگیری منتشر شد عده‌ای نشنیده آن را تکذیب کردند، به‌طوری‌که در ظرف مدت کوتاهی رسانه‌های همراه دولت آن را بازی‌سازی رسانه‌های منتقد دانستند. سایت تدبیر به نقل از اعتدال نوشت: «یک منبع آگاه از نزدیکان اسحاق جهانگیری معاون اول رییس‌جمهور،  ضمن تکذیب شدید خبر منتشرشده در برخی رسانه‌ها مبنی بر استعفای وی از سمت معاون اولی ریاست جمهوری، بر تداوم حضور وی در دولت یازدهم تأکید کرد.» در طرف دیگر روزنامه آرمان نوشت: «طرح چنین شایعاتی فقط در راستای تفرقه‌افکنی و اختلاف‌آفرینی است و این شیطنت‌ها و خبرسازی مخالفان نمی‌تواند در عزم راسخ دولتمردان خللی ایجاد کند.» این تکذیب‌ها ادامه داشت تا آنجا که تیتر آفتاب یزد پشت پرده این ماجرا را افشا کرد. آفتاب یزد با تیتر «پشت پرده خبر استعفای اسحاق» آن را سهم خواهی و وزیر تحمیلی روی دکه رفت و نشان داد استعفا واقعیت دارد و دلیل آن درگیری‌های حزبی و جناحی در درون دولت است.

پیش از این نیز عارف سهم خود را از کابینه خواسته بود و رسماً اعلام کرد روحانی باید نسبت به حامیانش پاسخگو باشد. به نظر می‌رسد دعوایی جناحی در دولت افزایش‌یافته و روحانی نتوانسته حامیان خود را راضی کند. این‌طور که در چند روز اخیر ادامه داشته، دعوای کابینه و سهم جریانات افزایش می‌یابد و چالش جدید دولت به یک بحران سیاسی تبدیل می‌شود. هرچقدر هم احزاب بتوانند پشت سر روحانی بایستند، برای آن‌ها توقعات بیشتری شکل می‌گیرد. زمزمه‌های سیاسی و رسانه‌ای نشان می‌دهد دولت با وزرایی چون بهداشت و اقتصاد خداحافظی خواهد کرد و سخنان طیب نیا در مورد ضرورت یکدست بودن تیم اقتصادی نشان از عزم جدی دولت برای تغییرات در سطح وزیران است.

باید منتظر طوفان‌های خفته‌ای باشیم که روحانی را با چالش جدی مواجه می‌سازد. از طرفی خبرها حکایت از حضور مجدد چند وزیر در کابینه می‌دهد که حتی لیست امید نیز به آن نقد جدی دارد و روحانی را می‌تواند برای رأی اعتماد در مجلس با مشکل مواجه سازد. 

این تازه اولین چالش جدی دولت در کابینه است. معاونین وزرا، استانداران و فرمانداران و انتخاب آنان هر یک موضوعی است که نمی‌توان به‌راحتی از کنارش عبور کرد. انتخاب استانداران حتماً موردنظر کابینه حزبی روحانی است و اگر این موضوع ادامه پیدا کند دولت را تا مرز انحلال پیش خواهد برد. از طرفی شورای شهر تهران نیز وضعیت خوبی ندارد. شهر تهران با مشکلات فراوانی مواجه است و تلاش احزاب اصلاح‌طلب قدرت گیری در شهر تهران است و در میان گزینه‌ها یک فرد با سابقه اجرایی حوزه شهری دیده نمی‌شود.

خبر استعفای جهانگیری این پیام را به سایرین منتقل می‌کند که آمادگی رقابت در شورای شهر برای تصدی کرسی شهرداری برای او وجود دارد. به عبارت دیگر همانطور که پیش‌بینی هم می‌شود با فضاسازی می‌خواهند جهانگیری را برای 1400 نگه‌دارند و برای این کار دور شدنش از دولت یک فرصت است. دولتی که بزرگ‌ترین چالش های اقتصادی را دارد و در برابر دستاورد برجام به دیوار تحریم‌ها برخورد کردند. خبر استعفای جهانگیری در واقع یک دیالوگ رسانه‌ای برای نگه‌داشتن وزنه جهانگیری در دولت دوازدهم است. احتمال اینکه روحانی از احزاب عبور کرده باشد و دولت دوازدهم را خودش به‌تنهایی انتخاب کند هم وجود دارد و این بدان معناست که خطر جهانگیری برای 1400 از سر روحانی و تیمش کنار می رود و به‌راحتی او برای 1400 برنامه‌ریزی می‌کند.