«عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان» در نشست خبری امروز (شنبه، 31 تیر ماه) که با حضور اصحاب رسانه و در محل این شورا برگزار شد، با اشاره به گزارش تخلفاتی ارسال شده از سوی شورای نگهبان از سوی قوه قضائیه، گفت: بخشی از تخلفات انتخاباتی که در حوزه صلاحیتی ما قرار دارد و این شورا تشخیص دهد که این تخلفات بر سرنوشت انتخابات تأثیر گذار است می‌تواند اقدام به توقیف و ابطال آن‌ها کند که موارد این چنینی به قوه قضائیه ارسال شده است.

وی افزود: بخشی دیگر از تخلفات انتخاباتی جرم‌انگای شده‌اند اما چون تأثیری در سرنوشت انتخابت ندارند در حوزه صلاحیت قوه قضائیه است و همه اعم از مردم، هیأت‌های اجرایی و هیأت‌های نظارت می‌توانند این تخلفات را به قوه قضائیه ارسال کنند.

کدخدایی تصریح کرد: تمامی گزارش‌هایی که در حوزه صلاحیتی شورای نگهبان بوده به قوه قضائیه ارسال شده است و اکنون باید از سوی قوه قضائیه و دادگستری باید رسیدگی شود و گزارش آن به اطلاع عموم برسد.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا این شورا اظهار نظری درباره قرارداد نفتی توتال نداشته است، گفت: اظهار نظر شورای نگهبان درباره موافقت‌های بین‌المللی که طرف‌های قرارداد دو دولت باشند اما اگر قراردادی از نوع بهره‌برداری باشد به طوری که یک طرف دولت و طرف دیگر بخش خصوصی باشد، اظهار نظر نمی‌کند چراکه بنابر تصمیم شورای نگهبان چنین قراردادی به مجلس نمی‌رود.

وی ادامه داد: به غیر از قراردادهایی که دو طرف قرارداد دولت نباشند الزامی برای ارسال به مجلس نیست مگر اینکه قوه مقننه از باب نظارت بر این قراردادها ورود کند که در این صورت شورای نگهبان بعد از رسیدگی در مجلس نظر خود را اعلام خواهد کرد.

کدخدایی درباره ایراداتی که شورای نگهبان به موافقت‌نامه پاریس گرفته است اظهار داشت: ایراد شورای نگهبان درباره این موافقت‌نامه به خاطر ضمیمه نشدن پیوست‌های مورد نظر بود چرا که بدون مطالعه این پیوست‌ها اظهار نظر امکان‌پذیر نبود.

سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: این شورا این موافقت‌نامه را برای تکمیل پیوست‌ها ارجاع داده بود و هنوز درباره مفاد موافقت‌نامه اظهار نظری نکرده است.

کدخدایی با اشاره به راه‌اندازی سامانه جامع شورای نگهبان گفت: هفته گذشته در مراسم سالگرد شورای نگهبان پژوهشکده این شورا گزارشی از فعالیت‌های خود را ارائه کرد و در ادامه چند کتاب و سامانه جامع رونمایی شد.

وی ادامه داد: همیشه مشروح مذاکرات تقنینی سال‌ها است به صورت کاغذی منتشر و در اختیار مردم قرار می‌گرفت که اکنون در این سامانه منتشر می‌شود.
 
سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه برخی کاندیداها برای اینکه دلایل رد صلاحیتشان اعلام نمی‌شود،‌ اظهار گلایه دارند نظر شما چیست گفت: شورای نگهبان برای اینکه دلایل رد صلاحیت را به افراد بگوید، التماس نمی‌کند؛‌ برخی اعلام می‌کنند که دلایل رد صلاحیت به ما گفته نشده است، اینها کسانی هستند که نمی‌خواهند دلایل رد صلاحیتشان را قبول کنند.

وی اضافه کرد: اگر کسی هم بخواهد دلایل رد صلاحیتش را بداند ما آمادگی داریم تا به او اعلام کنیم.