نوری مالکی، معاون رئیس‌جمهور عراق در گفت‌وگو با اسپوتنیک عربی گفت: مهم‌ترین مساله در این روند سیاسی که در آن شکاف فرقه‌ای به وجود آمده این است که برخی از کشورها که در پشت بحران عراق بودند از موضع خود بازگشتند و وارد محور سنی شدند و این تغییر موضع آنها پیام اسف‌باری به همراه داشت و من به برادران اهل سنت و رئیس پارلمان گفتم که شما با تغییر موضع در این شرایط این پیام را به شیعیان رساندید که ما در صف این دولت‌ها قرار گرفتیم. شما هم بروید و در صف ایران قرار گیرید.

وی افزود: ما نه می‌خواهیم در محور ایران قرار گیریم و نه در محور کشورهای عربی، ما می‌خواهیم که ایران دوست ما باشد و کشورهای عربی نیز دوست‌مان باشند، ما می‌خواهیم مشکلات‌مان را حل کنیم و سرزمین‌مان را پاک‌سازی کنیم و تروریسم و تفکرات افراطی را نابود کنیم.

مالکی در ادامه با اشاره به این‌که با استفاده از تجربه‌ها باید مشکلات حل شود، گفت: بهترین ملت ملتی است که از تجربه‌های منفی و مثبت خود استفاده کند. ما یک تجربه مثبت داشتیم و با متحد شدن در سال‌های 2011 و 2012 توانستیم به عراق ثبات بخشیم و مرزها را باز کنیم و بازسازی گسترده‌ای را آغاز کردیم و زمانی که به خاطر اتفاقات سوریه اتحاد خود را از دست دادیم بار دیگر تمام آن چیزهایی که ساختیم را نابود کردیم.