حسین شیخ‌الاسلام مشاور وزیر امور خارجه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا آمریکایی‌ها علاوه بر سنگ اندازی‌ها در نبرد با تروریسم در عراق و آزادسازی موصل باز هم قصد ماندن در عراق را دارند، اظهار داشت: این موضوع یکی دیگر از تجاوز‌ها و دروغ‌های آمریکا است.

مشاور وزیر امور خارجه با بیان اینکه آمریکا طمع به ثروت و موقعیت استراتژیک منطقه را پشت چهره دروغین خود مخفی کرده است، افزود: آمریکایی‌ها به اعتراف خود بوجود آورنده داعش هستند و به میل خودشان به منطقه آمده‌اند که داعش را از بین ببرند، بنابراین ایجاد داعش برای حضور دوباره آن‌ها در منطقه بود.

وی افزود: داعش که تشکیلاتی گسترده و حکومت خود خوانده وسیع شکل داده بود اکنون در عراق و سوریه به دست مدافعان حرم در آستانه نابودی است بنابراین بهانه‌ای برای حضور آمریکایی‌ها وجود نخواهد داشت. 

شیخ‌الاسلام ابراز داشت: اگر تصمیم آن‌ها مقابله با تروریسم بود با نابودی داعش از منطقه می‌رفتند اما ملاحظه می‌شود که این گونه نیست و البته دلیل آن جبران کمبود‌هایی است که با سقوط دست نشانده‌شان صدام حسین برایشان بوجود آمده است.

کارشناس ارشد منطقه غرب آسیا خاطر نشان کرد: امروز آمریکا باید توجه کند که ملت‌های منطقه و عراق ملت 30 سال پیش نیستند و به سرنوشت خود و کشورشان آگاه هستند و خودشان آینده را رقم می‌زنند بنابراین آمریکایی‌ها در منطقه عنصری اضافی و غده‌ای سرطانی هستند.

شیخ‌الاسلام با بیان اینکه آمریکایی‌ها طبق معمول برای دست‌اندازی، منطقه را رها نمی‌کنند یادآوری کرد: ملت دولت و نیروهای نظامی عراق حضور نیروهای ائتلاف آمریکایی را نخواسته و نمی‌خواهند.