ره پیک رئیس پژوهشکده شورای نگهبان در مراسم گرامیداشت سالروز تأسیس شورای نگهبان قانون اساسی در مورد نقش مسائل علمی و پژوهشی در تصمیمات شورای نگهبان گفت: صرف نظر از جایگاه قانونی شورای نگهبان نوع تصمیمات شورای نگهبان اقتضا می کند که کار کارشناسی و پژوهشی در تصمیمات شورای نگهبان موثر باشد.

وی ادامه داد: تصمیمات شورای نگهبان متنوع است در نظارت تقنینی خود بر همه موضوعات اقتصادی اجتماعی سیاسی و... نظارت می کند بخشی از نظارت ها مربوط به موافقتنامه ها دارد و برخی از تصمیمات مربوط به پرونده هایی که در دسوان عدالت مطرح می باشد است.

ره پیک گفت: شورای نگهبان در طول حیات خود بیش از ۵هزار پرونده از این دست را بررسی کرده در انتخابات بیش از ۴۰ هزار پرونده در مورد صلاحیت ها را بررسی کرده است.

وی ادامه داد: تصمیمات شورای نگهبان غیر قابل تجدید نظر است همه تصمیمات معطوف به امر راهبردی حفاظت از انقلاب و نظام است. این تصمیمات چون با محک قانون اساسی سنجیده می شود با حقوق اساسی مردم در ار تباط است.

ره پیک افزود: ایجاد مرکز پژوهشی از لوازم تصمیم گیری شورای نگهبان است. ما قبل از هر جلسه ای اظهار نظر های کارشناسی را در اختیار اعضا قرار می دهیم.

وی ادامه داد: علاوه بر مرکز پژوهش، مرکز فقهی نیز در شهر قم زیر نظر آیات عظام نوری همدانی و مدرسی اداره می شود.

ره پیک گفت: مرکز پژوهشی از ابتدای تشکیل تا امروز بیش از ۱۰۰۰گزارش آماده کرده است.