آیت‌الله جنتی در مراسم گرامیداشت سالروز تاسیس شورای نگهبان قانون اساسی ضمن تسلیت فرارسیدن شهادت امام جعفر صادق(ع) با اشاره به سالگرد شورای نگهبان گفت: این شورا از سال ۵۹ تاسیس شده و ۳۷ سال از عمر آن گذشته است و در این مدت همان وظایف قانونی اش را عمل کرده است.

وی افزود: این نهاد توانسته با آبرومندی مواضع خود را در بعد حفاظت از قانون اساسی حفظ کند و تحت تاثیر هیچ خواسته و جریانی قرار نگیرد. در بعد بررسی قوانین و مصوبات مجلس هم مشکلی نداشته ایم و مشکلات کمی داشتیم، البته مواردی بوده و ما می گفتیم مصلحت اندیشی وظیفه ما نیست.

جنتی افزود: ما در بعد وظیفه‌مان که نظارت بر انتخابات است، همیشه با مشکل روبرو بودیم و کم و زیاد انتظاراتی بوده است. ثبت نام های زیادی می شد که هر کسی از ما انتظار و توقع داشت و حتی بعضی مقامات بالا اصرار می کردند البته سوءنیتی نداشتند ولی نظرشان این بود که حتما رد و یا تایید شود که ما تحت تاثیر قرار نگرفتیم و ناراحتی ها و عقده ها و کدورت هایی پیدا می کردند که ما هم تحمل می کردیم ما نمی توانیم همه را راضی کنیم ولی ما مواضع خود را به قدرت خدا حفظ کردیم.

جنتی تاکید کرد: ما با آبروی افراد سروکار داریم و مسلما کسی صلاحیتش رد می شود و  حیثیتش  زیر سوال می رود و ما می گفتیم صلاح است که انصراف دهی، برای اینکه آبرویت حفظ شود.

وی با اشاره به انتخابات اخیر و ثبت نام 12 هزار نفر برای آن گفت: این همه ثبت نام هایی که می شد مشکلاتی را برای شورا به وجود آورده بود.

وی افزود: ما مشکلات زیادی داشتیم، بعضی ها در ظاهر و در بین مردم خوب هستند ولی در سوابق مشکل داشتند. افراد حالت تندی به شورا پیدا می کردند ولی باید تحمل کرد. ما مسایلی داریم که در انتخابات و غیر انتخابات مطرح می شود و آن این است که طبق اصل 57 قانون اساسی حکومت در جهان اسلام مال پیامبر(ص) است و از آن علی (ع)و ائمه اطهار و در زمان غیبت با ولی امر مسلمین که نایب امام شناخته می شود است و دیگران زیر نظر آن باید کار کنند. هم از نظر شرعی و هم قانون اساسی سه قوه زیر نظر ولایت فقیه اند که حکم شرعی و اسلامی است. بعضی ها بودند که در قوه مجریه که نمی توانستند این اصل را بپذیرند و نظرشان این بوده که باید حکومت کنیم و اگر نظر را نمی پذیرفتند می گفتند آن را عمل نمی کنیم،  این حالت در کسانی است که صاحب قدرت هستند که می خواهند قدرتشان کامل باشد و کسی مزاحمشان نشود که خیلی از مشکلات اینجا پیدا می شود.

وی ادامه داد:  یکی از جاهایی که مورد توجه ما بوده و برای خیلی ها جا نیفتاده مساله ولایت فقیه است و  همه باید تسلیم ولایت باشند. ممکن است مصلحت ندانند ولی باید قبول کنند.

جنتی ادامه داد: بعضی ها می گفتند که مملکت دو تا حکومت نمی تواند داشته باشد خودشان که حاکم بودند می گفتند حکومت دیگر، نمی تواند حاکم باشد و صریحا می گفتند مقام ولایت باید نظر ما را تایید کند.

دبیر شورای نگهبان ادامه داد: به عنوان مثال اختلاف نظر پیدا می شود که ما در روابطمان با آمریکا چه کار کنیم آیا همین جوری که در زمان امام بوده ما آنها را دشمن بشناسیم و تسلیمشان نشویم و تحریم ها را تحمل و عزتمان را حفظ کنیم. یک نظر باید این جور باشد و بعضی بدون اینکه سوءنیتی داشتند نظرشان این بوده که مصلحت مملکت این نیست و در مسایل اقتصادی اگر بخواهیم پیشرفت کنیم چاره ای نداریم که از آنها کمک بگیریم و اگر انها کمک نکنند ما نمی توانیم اقتصادمان را فعال و با کمبودها مقابله کنیم. حال بین این دو نظر چه باید کرد؟ جز این است که اقتصاد مقاومتی چاره کار است که رهبر معظم انقلاب فرموده اند. ما اگر بخواهیم با دیگران کنار بیاییم آنها صدها توقع از ما دارند. اگر آنها گوشه ای کمک کردند توقعات فراوان دارند. آنها معنویات و زیربنای ما را قبول ندارند. آنها می گویند مثلا دست خودتان را از حقوق بشر بردارید. لذا امکان اینکه ما بتوانیم با آنها کنار بیاییم نیست. اگر  آنها بخواهند باید با سیاست های آنها مسایل انقلابی را زیرپا بگذاریم.

وی تاکید کرد: باید با قدرت ها ساخت ولی باید بدانند که سازش امروز نابودی تا آخر و دفن اسلام است تا آخر دنیا.  الان بعضی ها به عناوین گوناگون می خواهند مواضع این گونه را قبول نکنند و گاهی نیمه صریح می گویند ولی اگر بخواهیم انقلاب اسلامی سرپا باشد باید مواضعمان را نگه داریم.

وی یادآور شد: ما تحریم و مشکلات اقتصادی داریم ولی قابل حل است و مردم ما نشان داده اند که تا حالا ایستاده ایم. مردم امتحان خود را داده اند و مردم ما همان مردم زمان امام اند و  مواضع مردم تغییر  نکرده است.

جنتی در پایان گفت: ان‌شاءالله شورای نگهبان بتواند مواضعش را حفظ و حق را رعایت کند.