حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنوری نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اظهارات اخیر وزیر امور خارجه آمریکا مبنی بر نقض برجام از سوی ایران، گفت: این  ادعا، ادعای وزیر امور خارجه آمریکا یک ادعای واهی و بی‌اساس است. 

وی افزود: بر اساس اظهارات مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای که بارها اقرار و تأکید کرده که ایران به تمامی تعهدات خودش پایبند است در برجام عمل کرده و مرجع تشخیص آژانس است و همه دنیا می‌دانند آژانس تحت نفوذ ما نیست و آژانس تحت نفوذ آمریکا و غرب است و این آژانس تصریح می‌کند که جمهوری اسلامی کاملاً به وظایف برجامی خود عمل کرده و آن را تحسین‌برانگیز دانسته است.

رئیس کمیته هسته‌ای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار داشت: این اظهارات صریح مدیرکل آژانس در تأیید انجام تعهدات از سوی ایران خود بیانگر این مطلب است که آمریکایی‌ها دروغ می گویند و غوغاسالاری می‌کنند و اعضای 1+5 خود بعضاً به این نکته اعتراف داشته‌اند.

ذالنوری خاطرنشان کرد: آمریکا تنها کشوری است که در میان طرف‌های برجام، برجام را نقض کرده و بعضی کشورهای عضو نیز بر این موضوع تأکید کرده که آمریکا به تعهداتش عمل نمی‌کند و عنوان کرده‌اند که برجام را نمی‌توان یک طرفه لغو کرد و آمریکایی‌ها حق این کار را ندارند.

وی افزود: یکی از موارد نقض برجام از سوی آمریکا تحریم اخیر این کشور در مورد 18 شرکت و شخصیت حقیقی ایران است که در مورد مسائل موشکی انجام شده است. 

رئیس کمیته هسته‌ای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار داشت: آمریکایی‌ها نقض عهد کردند و حرف‌هایی که می‌زنند یک شارلاتانیسم سیاسی است چرا که می‌بینند که تکفیری‌های مورد حمایت آنها در عراق شکست خورده و در سوریه روز به روز منفعل‌تر می‌شوند و در حال از دست دادن عراق و سوریه هستند. آنها در بحث تجزیه عراق موفق نبودند.

ذوالنوری خاطرنشان کرد: حکایت امروز آمریکایی‌ها حکایت آن دزدی است که به هنگام فرار برای اینکه راهی برای خود پیدا کند فریاد دزد، دزد را سر می‌دهد و یقیناً این رویه آنها به نتیجه نخواهد رسید. 

وی افزود: اگر بهانه آنها برای تحریم مسائل موشکی است در برجام یک بند یا خط مبنی بر تعهد ایران در مورد عدم فعالیت‌های ایران در حوزه دفاعی و موشکی وجود ندارد و ما برای تقویت توان دفاعی و نظامی خودمان از هیچ کسی اجازه نمی‌گیریم و اجازه دخالت و حتی اظهارنظر به هیچ کشوری را نمی‌دهیم.

رئیس کمیته هسته‌ای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار داشت: منافع و امنیت ملی ما امروز برای ما یک اصل است، ما مستقل هستیم، انقلاب کرده‌ایم که مستقل باشیم و همه دنیا و از جمله آمریکایی‌ها این را فهمیده‌اند. 

ذوالنوری در پایان خاطرنشان کرد: ما از ابتدای انقلاب تا کنون نه بی‌اجازه و درخواست حاکمیت کشوری را نقض کردیم و نه شروع‌کننده تجاوز به کشوری بودیم و همیشه در مسیر دفاع از توان دفاعی و نظامی‌مان استفاده کرده‌ایم.