مجتبی شاکری، عضو شورای اسلامی شهر تهران عملکرد شهرداری را کمی تا قسمتی خوب می بیند. او که گاهی در مجامع عمومی از آقای قالیباف انتقاداتی هم داشته از وضعیت ساخت راه ها و مترو رضایت دارد.گفتگوی پیش رو حاصل طرح سوالاتی درباره فعالیت های مختلف شهرداری طی 12 سال مدیریت دکتر قالیباف است.

 

  • به نظر شما چرا بعضی پروژه های شهرداری در این دوره نیمه تمام مانده؟

کارهای مربوط به شهردر واقع متشکل از همکاری مشترک شورا و شهرداری است. شورا بر اساس برنامه 5 ساله دوم برش های یکساله ای را مطابق برنامه، عملیاتی می کند و شهرداری آن مصوبات را  به اجرا می گذارد. در طول مدت نظارت شورا مشخص می شود که چقدر از پروژه ها موفق شدند و آن هایی که با موفقیت روبه رو نشدند را بررسی می کنند، بعد از آن رفع موانع می شود و گاهی حتی اولویت گذاری انجام می شود و طی آن بعضی پروژه ها متوقف گذاشته می شوند و بودجه تخصیص داده شده آن صرف بقیه پروژه ها می شود.

  • مثلا کدام پروژه ها دراولویت گذاشته شدند؟

مترو در اولویت های ما جایگاه ویژه و خاصی داشت. طبق گزارشی که از طریق معاونت حمل و نقل ترافیک و... داده شده در تهران 300 کیلومتر خط مترو طراحی و اجرا شده است که در مقایسه با دیگر کشورها موفقیت چشمگیری است.

  • درواقع شورای شهر و شهرداری در اکثر پروژه ها موفق عمل کرده اند؟

خیر. ببینید مثلا در بحث آسیب های اجتماعی که شورا هزینه سنگینی را برایش مصوب کرد، به دلیل متصل نشدن حلقه های تکمیل کننده مثل نهادهای مختلف ناجا و قوه قضاییه و ... کار شهرداری ابتر باقی ماند. در مورد بافت فرسوده هم که لکه ای سیاهی بر دامن شهر است و باید زدوده شوند کمک و همیاری دولت لازم است. ما در حال حاضر باید 11000 اتوبوس و مینی بوس شهری داشته باشیم که در حال حاضر 6000 وسیله موجود است و 4000 عدد از آن ها استاندارد هستند. بقیه این وسایل حمل و نقل فرسوده هستند. این ها نامهربانی هایی است که از طرف دولت ایجاد می شود و بعضی از پروژه های شورا و شهرداری به دلیل همین بی مهری ها نا تمام مانده است.

نمی توان گفت که تمامی پروژه ها با موفقیت انجام شده اما شهرداری خوب عمل کرده است در عین حال که نقص هایی هم وجود دارد. مثلا ما باید طبق وعده مان در ساخت و ساز مساجد همکاری می کردیم. آقای قرائتی معتقد بودند که با توجه به نیازی که وجود دارد باید تعداد مساجد شهر تهران به 4000 برسد که از این تعداد 400 مسجد را شهرداری عهده دار شد، اما از این 400 مسجد تنها 15-20 مسجد ساخته شد. این عدم تعادلی است که وجود دارد. فعالیت های شهرداری در بعضی عملیات خوب و قابل تقدیر است مثل خطوط مترو، بزرگراه ها و تونل ها، بوستان ها و ... مثلا در سطح شهر تهران 2500 بوستان داریم که آمار بسیار شایسته ای است این تعداد در ابتدای دوره 1500 عدد بود. این عدد قابل توجه در زندگی مردم نقش مهمی خواهد داشت اما در مورد رسیدگی به آسیب های اجتماعی موفق نبوده چراکه شهرداری نتوانسته به دلیل عدم همکاری دولت و دیگر نهادهای مسئول به این مسائل رسیدگی کند.