وزارت دادگستری آمریکا از صدور کیفرخواست برای دو تبعه ایران، به اتهام ادعایی سرقت اطلاعات و نقض قوانین تحریم‌های آمریکا خبر داد.

طبق بیانیه وزارت دادگستری آمریکا، محمد رضا رضاخواه، 39 ساله و سعید آجیلی، 35 ساله به هک شرکت‌های نرم‌افزاری، سرقت و تغییر برند کالاها و فروش آنها به دولت ایران و نهادهای نظامی و آموزشی این کشور متهم شده‌اند. برای این دو نفر قرار تعقیب صادر شده و پلیس در تلاش برای دستگیری آنها است. 

در متن کیفرخواست دولت آمریکا ادعا شده که طراحی این توطئه در سال 2007 اتفاق افتاده و به موجب آن رضاخواه اقدام به هک و سرقت نرم‌افزار از شرکت‌های آمریکایی کرده و آجیلی، برای این محصولات بازاریابی کرده و آنها را به فروش رسانده است.  

دولت آمریکا همچنین ادعا کرده که آجیلی به طور خاص از این موضوع که فروش این کالاها ناقض قوانین تحریمی آمریکا علیه ایران بوده، مطلع بوده است. 

مطابق ادعاها، در سال 2012 رضاخواه یک شرکت مشاوره مهندسی به نام «Arrow Tech Associates » را هک کرده است. این شرکت تولید کننده محصولاتی برای طراحی گلوله، خمپاره‌های هدایت‌شونده به وسیله GPS و تحلیل‌های آیرودینامیک است. 

دولت آمریکا می‌گوید این نرم‌افزار جز «اقلام دفاعی» متعلق به آمریکا محسوب می‌شود و به همین دلیل، صادرات آن بدون مجوز وزارت خارجه آمریکا نقض قانون محسوب می‌شود. 

دیگر فرد متهم در این پرونده «نیما گلستانه» است که به جرائم مرتبط با این موضوع اقرار کرده است. وی پس از دستگیری در ترکیه در سال 2013 سال گذشته به آمریکا مسترد شد. گلستانه یکی از هفت تبعه ایرانی بود که در جریان مبادله زندانیان میان ایران و آمریکا از اتهاماتش تبرئه شد.