سخنگوی وزارت امور خارجه در تشریح اهمیت سفر اروپایی ظریف گفت: رایزنی با کشورهای مستقل اروپایی در شرایطی که دولت آمریکا تمامی هنجارهای متعارف جهانی را بهم ریخته می تواند در گذر از این دوران سخت و تامین امنیت جهان کارآمد باشد.

وزیر خارجه پیش از رم ، به آلمان رفت و با مقام های دولتی و بخش خصوصی آلمان نیز گفت و گو و مذاکره کرد.

سخنگو و رییس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه ای وزارت امور خارجه روز پنج شنبه اهمیت سفر اروپایی ظریف را تشریح کرد و گفت: همان گونه که می دانید ما دارای روابط بسیار کهن و دیرینه ای با این سه کشور مهم اروپایی یعنی آلمان ، ایتالیا و فرانسه هستیم ، این روابط همه جانبه و در ابعاد مختلف در جریان است و نمی توان گفت صرفا این روابط سیاسی یا الزاما اقتصادی است ، هر سه کشور با توجه به تمامی شاخص های مهم از مهم ترین کشورهای اروپایی به حساب می آیند ، ضمن اینکه هرگز این سه کشور سابقه منفی و استعماری در ایران نداشته و مناسبات دو طرف در چارچوب احترام متقابل و عدم مداخله در امور داخلی یکدیگر استوار بوده است .

قاسمی افزود، البته بی شک شکل مناسبات با هر کدام از این سه کشور متفاوت است . ارتباطات اقتصادی و بازرگانی و صنعتی با هر سه کشور همواره وجود داشته است و صاحبان بنگاه های صنعتی و اقتصادی در هر دو سو کاملا با یک تجربه مشخص با یکدیگر بخوبی اشنا و از طرفیت های یکدیگر آگاهی نسبی دارند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: هر سه کشور جزو اولین کشورهای پایه گذار بازار مشترک اروپا و بعد اتحادیه اروپا بودند و تلاش بسیاری برای استقلال اروپا داشته اند و یک نگاه کاملا اروپایی به جهان داشته و دارند .

وی اضافه کرد،: دو کشور فرانسه و ایتالیا با توجه به حضور در حوزه مدیترانه و نزدیکی آنها به منطقه خاورمیانه و سوابق تاریخی مشخص با شناخت بیشتری نسبت به تحولات این منطقه و شمال افریقا همواره با حساسیت بسیار تحولات این مناطق را پیگیری کرده اند.

قاسمی خاطرنشان کرد: در تور اروپایی دکتر ظریف که در مقطع حساس و خاص کنونی انجام گرفت ، این ضرورت احساس شد که در ادامه رایزنی های قبلی با این کشورها ، آخرین تحولات روابط دوجانبه در حوزه های مختلف اعم از حوزه های سیاسی ، اقتصادی ، بازرگانی و همکاری های بانکی و صنعتی مجدا مورد پی گیری و بررسی و چگونگی افزایش این همکاری ها مورد توجه و رایزنی قرار گیرد .

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: به هر حال قبل از تحریم ناعادلانه شورای امنیت سازمان ملل ، ما با هر کدام از کشور های ایتالیا و آلمان حجم تجارتمان رقمی در حدود 7 میلیارد یورو بود و همکاری ها با شیب خوب و رو به جلو در حرکت بود . و اینک نیز این طرفیت ها کاملا برای افزایش مجدد وجود دارد.

وی ادامه داد : از سوی دیگر ضرورت حضور این کشور ها در بخش سرمایه گذاری در ایران و ایجاد تسهیلات بیشتر برای صاحبان موسسات اقتصادی این کشورها به عنوان یک مقدمه ابتدایی در جهت توسعه همکاریها مطرح است و صاحبان صنایع و موسسات این کشور ها با شناختی که از منطقه و ایران دارند ، می دانند ، هیچ بازار و کشوری در منطقه وجود ندارد که از ثبات و امنیت و طرفیت های لازم در مقایسه با دیگران بر خوردار باشد.

قاسمی تصریح کرد : آنان بخوبی می دانند که ثبات و امنیت در ایران اکتسابی و خریداری شده در مقابل پرداخت میلیارد ها دلار به قدرت های فرا منطقه ای نیست لذا به دلایل فوق و شناخت نسبی در طرفین ، استعداد افزایش همکاری های دراز مدت می تواند فراهم باشد.

رییس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه ای وزارت امور خارجه گفت : سفر دکتر ظریف در این مقطع خاص در روابط دو جانبه با این کشور ها مهم ارزیابی می شود .

وی ادامه داد: از سوی دیگر شرایط خطیر منطقه و ضرورت مبارزه با تروریسم که علاوه بر منطقه اروپا را نیز هدف خود دارد و ثبات و امنیت منطقه که بر امنیت اروپا نیز تاثیر گذار خواهد بود. الزامی برای مشورت و رایزنی و تبادل نظر با این سه کشور مهم در این برهه خاص تلقی می شود

به گفته سخنگوی دستگاه دیپلماسی ، تحولات سوریه و ضرورت حفظ و ادامه مسیر امید بخشی که در ادامه یک راه حل سیاسی و بعد تلاش ایران ، روسیه و ترکیه در اجلاس استانه بوجود امده است و خطراتی که این روند را می تواند تخریب نماید ، موضوع مهم دیگری است که این مذاکرات را اجتناب ناپذیر می نمود .

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: تمایل اروپا به اجرای برجام از دیگر موضوعاتی بود که می توانست در این رایزنی ها مورد توجه طرفین قرار گیرد . از سوی دیگر اروپا نیز در شرایط خطیر بعد از خروج انگلستان از اتحادیه قرار دارد و با چالش هایی روبروست که آگاهی از آنها و گفتگو پیرامون آخرین تحولات اروپا نیز برای ما حایز اهمیت تلقی می شود.

وی ادامه داد: دکترظریف علاوه بر برنامه های جانبی در المان با وزیر امور خارجه و رییس جمهور این کشور و در ایتالیا با رییس پارلمان و و وزیر خارجه و نخست وزیر ان کشور دیدار و گفتگو کرد و در پاریس نیز دیدارهایی با رییس مجلس سنا و وزیر امور خارجه و رییس جمهوری جدید این کشور یعنی آقای مکرون صورت خواهد پذیرفت .

قاسمی اظهارداشت: پاریس از این نظر شاید بیشتر اهمیت یابد که اقای مکرون اخیرا و بعد از یک انتخابات معنی دار و شروع بکار خود در الیزه با دکتر ظریف دیدار خواهد کرد و این برای ناظرین سیاسی از اهمیت و توجه ویژه ای برخوردار است.

وی اضافه کرد: اروپا امروز می تواند روی ایران مستقل و خود اتکا و با ثبات حساب بیشتری باز کند. ایران نشان داده که ثبات و امنیت منطقه از مهم ترین اولویت هایش است و هیچ گونه چشم داشتی به دیگر کشور ها نداشته و اماده همکاری همه جانبه با کلیه کشور های منطقه به منظور حفظ امنیت و ثبات منطقه است .

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به این که تسلیحات وارداتی و قرارداد های نجومی امنیت و ثبات را به منطقه تزریق نخواهد کرد، تصریح کرد: امنیت صرفا بر اساس اراده جمعی تمامی کشور ها و اتکا به مردم و امکانات آن کشورها قابل دسترسی است.

قاسمی تاکید کرد: رایزنی و همکاری با کشور های مستقل اروپایی در شرایط کنونی که دولت امریکا تمامی نرم های متعارف و مرسوم جهانی را در هم ریخته است می تواند در جهت گذر از این دوران سخت و بحرانی و در یک مشارکت جدی در تامین امنیت جهان کارآ مد باشد و دیگر کشور ها نیز باید بدانند که این نوع همکاری ها علیه هیچ کشور ثالثی نخواهد بود.