کاخ سفید روز سه شنبه دولت سوریه را به آماده سازی شرایط برای «حمله دیگری با استفاده از سلاح شیمیایی» متهم نموده و تهدید کرد که در این صورت بهای سنگینی از این بابت خواهد پرداخت. دولت انگلیس نیز اعلام نموده که از آمریکا حمایت کرده و در صورت بروز چنین حمله شیمیایی، اقداماتی را برای پاسخ به آن درنظر خواهد گرفت.

مقامات دمشق چنین اتهامی را بطور کامل تکذیب کرده است. کاخ کرملین نیز «تهدید کشور مستقل سوریه از سوی واشنگتن را غیرقابل قبول» ارزیابی نموده و همچنین بعید ندانسته که چنین ادعایی منجر به تحریک تروریستها خواهد شد.

مقامات پارلمانی و کارشناسان روسی ادعای کاخ سفید را بی پایه و اساس و صرفا بهانه ای برای تحقق طرح دیگری برای حمله به نیروهای دولتی سوریه می دانند.

"فرانس کلینتسویچ" نائب رئیس کمیته امور دفاع و امنیت شورای فدراسیون (سنای) روسیه دقیقا چنین نتیجه گیری از اظهارات جدید از سوی مقامات واشنگتن نموده و به این خبرگزاری گفته است: «مشخص است که آمریکا در حال آماده سازی اوضاع برای حمله دیگری به مواضع ارتش سوریه است و به همین دلیل اقدام به تحریک آمیزی بی سابقه ای زده است.»

به گفته وی، بعد از این اقدام تحریک آمیز، می توان در انتظار حمله آمریکا به گروههایی بود که در آستانه حل و فصل سازنده اوضاع قرار دارند. در این بین خطر نظامیان روسی و سایر متخصصان نظامی خارجی در سوریه را نیز تهدید می کند. هرچند بیشترین تهدید شامل نیروهای دولتی سوریه می شود، چرا که سامانه های دفاع ضدهوایی در سوریه را نمی توان بطور کامل موثر دانست.

این سناتور روس یادآور شد که نقشه احتمالی آمریکا به ارتش سوریه را می توان چنین توضیح داد که واشنگتن همچنان به دنبال سرنگونی رژیم "بشار اسد" است.

آمریکا با این ادعا، خود را در وضعیت بدی قرار داده است

"کنستانتین کاساچوف" رئیس کمیته امور بین الملل شورای فدراسیون (سنای) روسیه نیز معتقد است که آمریکا با ادعای آماده سازی حمله جدید شیمیایی در سوریه، ممکن است دست به «حمله پیشگیرانه» به نیروهای دولتی سوری بزند.

وی گفت: «در این راستا دو سناریو قابل پیش بینی است که هر دو بسیار بد هستند: یا اینکه در آمریکا واقعا خبر دارند که حمله شیمیایی قرار است در سوریه صورت بگیرد که مسلما عامل آن تروریستها خواهند بود، ولی مانند گذشته ارتش سوریه مقصر تشخیص داده خواهد شد. دومین سناریو اینکه: آمریکا خود را آماده حمله دیگری به نیروهای دولتی است و از اکنون سعی دارد جامعه جهانی را آماده سازد تا توجیهی برای این حمله پیشگیرانه داشته باشد.»

کاساچوف با اشاره به اینکه «دقیقا به همین د لیل سخنگوی کاخ سفید از هم اکنون می داند که حمله شیمیایی احتمالی از سوی ارتش سوریه قربانیان زیاد غیرنظامی، از جمله کودکان خواهد داشت!»، یادآور شد: «در هر صورت موقعیت آمریکا بسیار ناخوشایند است: آیا واقعا واشنگتن می داند که حمله شیمیایی در شرف وقوع است، ولی قصد ندارد مانع از آن شود تا تقصیر را به گردن دمشق بیاندازد. یا اینکه آمریکا قصد دارد به منظور توجیه اقدامات نظامی خود در سوریه و فریب افکارعمومی، ازهم اکنون «لوله آزمایش محتوی پودر سفید» را آماده کرده است.

مسکو باید به ادعای واشنگتن واکنش سریع نشان دهد

سرهنگ کل" لئونید ایواشف" رئیس سابق اداره کل همکاریهای نظامی بین المللی وزارت دفاع روسیه و رئیس کنونی آکادمی مشکلات ژئوپلیتیکی معتقد است که آمریکا شروع به درز اطلاعات در مورد احتمال حمله شیمیایی از سوی ارتش سوریه نموده است. روسیه باید به این ادعا واکنش نشان دهد تا مانع از ادغام گروههای مسلح طرفدار آمریکا با تروریستها و گسترش اقدامات نظامی در سوریه شود.

به گفته ایواشف، اگر ادعای واشنگتن بدون توجه لازم نادیده گرفته شود، آمریکایی ها مسلما نیروهای مسلح تحت کنترل خود را بطور گسترده تر برای مبارزه با ارتش سوریه به این کشور اعزام خواهند کرد.

این کارشناس نظامی برجسته افزود: « دقیقا اکنون روسیه باید به این مسئله واکنش نشان دهد تا مانع از چنین روند اوضاعی شود. در غیراین صورت درگیریهای نظامی در سوریه بار دیگر گسترش پیدا خواهد کرد و نیروهای مسلح طرفدار آمریکا با گروه تروریستی داعش و جبهه النصره و دیگر تروریستها در یک جبهه علیه ارتش سوریه شروع به مبارزه خواهند زد.»

موفقیت‌های ارتش سوریه به نفع آمریکا نیست

"ولادیمیر سوتنیکوف" کارشناس ارشد موسسه شرق شناسی آکادمی علوم روسیه بر این عقیده است که ادعای کاخ سفید را می توان به شکاف داخلی سیاسی در داخل ایالات متحده مرتبط دانست. به گفته وی، موفقیتهای نظامی اخیر ارتش سوریه در مبارزه با گروههای تروریستی مسلما خوشایند محافلی نیست که دولت "دونالد ترامپ" بشدت به آنها وابسته است.

سوتنیکوف یادآور شد: «در حال حاضر دونالد ترامپ باید دین خود را نسبت به محافل نظامی و صنایع نظامی در برابر حمایت آنها در مبارزات انتخاباتی دارد، ادا کند. من بعید نمی دانم که حمله 7 آوریل به پایگاه نظامی ارتش سوریه نیز به سفارش آنها صورت گرفته باشد. این حمله نشان داد که کاخ سفید حق خود می داند از هر طریقی که مایل است مشکلات در سوریه را حل و فصل کند.»

این شرق شناس افزود: «در این بین مسلما پیروزیهای نظامی ارتش سوریه در مبارزه با تروریستها مورد پسند این محافل نظامی در آمریکا قرار ندارد. آنها مایل نیستند که بشار اسد در صندلی ریاست جمهوری سوریه باشد و برای رسیدن به این هدف خود بسیار جدی هستند.» به گفته وی، ضمن اینکه ممکن است در داخل نیروهای مسلح سوریه نیز ژنرالهایی باشند که طرفدار گروههای مسلح مخالف دولت بوده و آنها با توجه به امکانات خود دست به تحریکاتی علیه دمشق بزنند. البته هیچ یک از این مطالب را نمی توان ثابت کرد.

آمریکا نمی‌خواهد سوریه و عراق با هم متحد شوند

"علی احمد" کارشناس و مشاور وزیر اطلاعات سوریه نیز با این دیدگاه موافق است که ادعای جدید واشنگتن به موفقیت ارتش سوریه بستگی دارد. به گفته وی، آمریکا احساس کرده است که روسیه و سوریه در شرایطی هستند که قادر به پیروزی بر تروریستها و بازپس گرفتن مناطق اشغالی، از جمله مناطقی هستند که تحت کنترل نیروهای متحد آمریکا قرار دارد.

این مقام سوری افزود: «به همین دلیل آنها شروع به متهم کردن ارتش سوریه به حمله تروریستی از قبل نموده اند. درحالیکه نمی توانند این ادعا را ثابت کنند. مسئله این است که آمریکا به هیچ وجه مایل نیست که تماسی بین سوریه و عراق برقرار شود و به همین دلیل سعی دارد تا منطقه وخامت اوضاع در مناطق مرزی بین دو کشور حفظ شود و ارتش سوریه نتواند مناطق جنوب و جنوب شرق را آزاد کند.»

لزوم توجه شورای امنیت به تهدید آمریکا

به عقیده "سرگئی ژلیزنیاک" عضو کمیته امور بین الملل دومای دولتی روسیه، شورای امنیت سازمان ملل متحد باید به اظهارات آمریکا در مورد امکان حمله شیمیایی در سوریه و تهدید حمله به مواضع ارتش سوریه توجه کند. لازم است تا از همه امکانات برای ممانعت از حمله دوباره آمریکا به نیروهای دولتی استفاده شود.

این نماینده پارلمان روسیه یادآور شد، برخی مواقع همه فراموش می کنند که آمریکا بصورت غیرقانونی در خاک سوریه حضور نظامی دارد و حق ندارد تا ارتش این کشور را به حمله تهدید کند. وی افزود: «واضح است که آمریکا علاقه ای به سرنوشت مردم سوریه ندارد و اکنون نیز طرح حمایت از آتش بس و ایجاد مناطق کاهش تنش در سوریه که با تلاشهای بسیار زیاد روسیه، ایران و ترکیه در حال عملی شدن است، اصلا به نفع آمریکایی ها نیست.»