کمال دهقانی فیروزآبادی با اشاره به تغییرات سیاسی اخیر در عربستان سعودی و تاثیر آن بر برگزاری حج ۹۶ اظهار داشت: این تغییرات ممکن است بر روی افکار عمومی کشور ما تاثیر داشته باشد، چرا که ذهنیت ما همیشه نسبت به سوءمدیریت سعودی ها در اداره مناسک حج منفی بوده است.

وی تصریح کرد: البته ظاهرا بر اساس توافقی که میان ایران  و عربستان شده، جای نگرانی برای اعزام حجاج ایرانی به حج ۹۶ وجود ندارد و طرف سعودی نیز همه تعهدات لازم را برای میزبانی داده است.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در عین حال خاطرنشان کرد: مسائل این چند روز اخیر و تغییرات سیاسی و روی کار آمدن ولیعهد جدید، بر روی افکار عمومی تاثیر می گذارد کما اینکه قبل از این اتفاق هم به دلیل قطع روابط سیاسی و دیپلماتیک با ایران، نگرانی هایی برای نحوه اعزام حجاج بوده است؛ البته اکثریت مردم ما به دلیل واجب بودن فریضه حج، تمایل به اعزام دارند.

دهقانی فیروزآبادی تاکید کرد: باید تغییراتی که اخیرا در عربستان به وقوع پیوسته مد نظر باشد و طرف سعودی نیز این اطمینان را بدهد که تغییرات سیاسی بر میزبانی حجاج هیچ تاثیری ندارد.

وی با اشاره به جلسه چندی قبل اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با رئیس سازمان حج با نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت برای بررسی تدابیر اتخاذ شده اظهار داشت: در آن جلسه به این نتیجه رسیدیم که جهات نگرانی افکار عمومی و نمایندگان مجلس لحاظ و برطرف شود و در هر حال حاضر نیز مثل گذشته نسبت به برگزاری اصل حج نظری نداریم، اما تاکید ما این است که مسئولان، تضمین های لازم برای امنیت و عزت حجاج را تا لحظه آخر اعزام بگیرند و مخصوصا با توجه به تحولات سیاسی اخیر مراقب شرایط باشند.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: تا زمان فرا رسیدن موسم حج مجددا آخرین اقدامات صورت گرفته توسط دستگاه های مسئول برای اعزام حجاج را با دعوت از آنها در کمیسیون امنیت ملی، بررسی و جمع بندی خواهیم کرد.

عربستان از پرداخت دیه شهدا منا استنکاف می کند

دهقانی همچنین با اشاره به مبهم بودن موضوع پرداخت دیه شهدای منا گفت: تاکید جمهوری اسلامی ایران و نمایندگان مجلس این است که این دیه قطعا باید پرداخت شود اما متاسفانه عربستان تا این لحظه از پرداخت دیه استنکاف کرده، چرا که حاضر نیست زیر بار سوءمدیریت و قصور خود در اداره حج شود.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خاطرنشان کرد: این مساله با توجه به اهمیت و غیرقابل گذشت بودن آن، توسط مسئولان در دست پیگیری است.