حسام‌الدین آشنا مشاور فرهنگی رئیس جمهور  با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری درباره ضرورت توجه به مسائل فرهنگی کشور اظهار داشت: مقام معظم رهبری امروز در خطبه‌های نماز عید فطر، مقصود خود را درباره آتش به اختیار بودن جوانان و نیرو‌های فرهنگی به خوبی تشریح کردند و روشن شد که تمرکز گرایی و دولت محوری در عرصه فرهنگ راه‌گشا نیست و باید همگان متوجه شوند که عرصه فرهنگ، عرصه تصمیم‌گیری و اقدامات بالا به پایین و یک سویه نیست.

آشنا با بیان اینکه فرهنگ از آن همگان است و هرگونه سیاست گذاری، برنامه ریزی و اقدام در آن مستلزم مشارکت مردمی است، تصریح کرد: تمام کسانی که در حوزه فراخ فرهنگی مسئولیت دارند یا احساس مسئولیت می‌کنند باید به گروه‌های کوچک، خودجوش، کم توقع و نوآور توجه بیشتری داشته باشند.

مشاور فرهنگی رئیس جمهور گفت:  همان گونه که بنابر فرمایشات رهبر معظم انقلاب در جامعه نباید قطبی سازی کرد، در عرصه خلاقیت‌های فرهنگی و هنری هم دو قطبی سازی‌های دائمی و حذف و اضافه‌های مستمر و سلیقه‌ای مشکلات را چندان حل نمی‌کند همچنین پیدایش جهش قابل قبول، نشاط و رونق فرهنگی در جامعه نیازمند همکاری نزدیک‌تر و نه رقابت بی حاصل بخش دولتی و غیر دولتی است.

آشنا اضافه کرد:به نظر می‌رسد همکاری و تلاش بخش دولتی و غیردولتی می‌تواند فرهنگ کشورمان را از تهاجمات فرهنگی مصون نگه دارد و از این طریق موفقیت‌های بسیاری حتی برای فتح قله‌های بیرونی فرهنگی به دست می‌آید.

وی بیان داشت: هدف گذاری نباید فقط این باشد که نیاز‌های بازار مصرف فرهنگی خودمان برآورده شود بلکه معتقدم فرهنگ ما دارای ظرفیتی است که می‌توانیم دیگران را به آن دعوت کنیم و نفوذ فرهنگی خود را در خارج از مرز‌های جغرافیایی کشور گسترش دهیم.