وزارت امور خارجه روسیه به تازگی این اطلاعات را تائید کرد که زمان جدید آغاز دور آینده مذاکرات دو روزه آستانه 13 تیر است.
خبرگزاری ایتارتاس روز یکشنبه به نقل از سخنان بوگدانف نوشت: روسیه امیدواراست در مذاکرات آتی آستانه، بسته اسناد مربوط به ایجاد محدوده کاهش تنش در سوریه امضا شود.
معاون وزیر خارجه روسیه با بیان اینکه طرف های مذاکرات شرکت خود را در دور جدید گفت وگوها تائید کرده اند، اظهار کرد: در انتظار سفر هیات های طرف های شرکت کننده به آستانه هستیم، اما هنوز ترکیب همه هیات ها را نمی دانیم.
وی ادامه داد: در مورد شرکت هیات های ایران و ترکیه در مذاکرات همه چیز روشن است، در مورد هیات دولت سوریه هم می دانیم که شرکت می کند، اما ترکیب اعضای هیات معارضان سوری روشن نیست.
وی خاطرنشان کرد: آلکساندر لاورنتیف نماینده ویژه رئیس جمهوری روسیه در امور سوریه به نمایندگی از مسکو در مذاکرات آستانه شرکت می کند.
تاکنون چهار دور نشست سوری آستانه در دی ماه، بهمن و اسفند 95 و اردیبهشت ماه 96 با حضور هیات های دولت سوریه، معارضان مسلح پذیرنده پیمان آتش بس فراگیر و کشورهای ایران، ‌روسیه و ترکیه به عنوان تضمین کنندگان صلح برگزار شده است.
نتیجه اصلی مذاکرات دور چهارم امضای تفاهم نامه برای استقرار ثبات در مناطق امنیتی و کاهش تنش بود.
ایران، روسیه و ترکیه 14 اردیبهشت و در چهارمین دور از این مذاکرات، تفاهم نامه ایجاد چهار منطقه امن را در سوریه امضا کردند که در برگیرنده مناطقی در استان های ادلب، بخش هایی از حمص، غوطه شرقی، درعا و قنیطره با هدف کاهش زودهنگام خشونت ها است.
توقف همه اقدام های جنگی بین طرف های مناقشه شامل نیروهای دولتی و معارضان پیوسته به آتش بس، تسهیل دسترسی ساکنان به کمک های انسانی، بازسازی زیرساخت ها، تامین شرایط ارائه کمک های پزشکی و بازگشت آوارگان نیز در این تفاهم نامه مورد تاکید قرار گرفته است.
ایجاد کمربند امنیتی برای جلوگیری از بروز وقایع و حوادث از جمله برخوردهای جنگی بین طرف های مناقشه در امتداد مرزهای مناطق کاهش تنش، فعالیت ایستگاههای بازرسی و گذرگاهها همراه مقرهای ویژه نظارت بر آتش بس از دیگر تدابیر پیش بینی شده است.
بنا به این تفاهم نامه، کشورهای ضامن روند مذاکرات آستانه (روسیه، ایران و ترکیه) متعهد می شوند، همه تدابیر لازم را در چارچوب تامین شرایط ایجاد مناطق امن برای تمامی طرف های مناقشه بکار گیرند و همزمان مبارزه با داعش، جبهه النصره و همه گروههای مرتبط با آنها اعمال می شود و تلاش ها برای پیوستن گروههای معارض به آتش بس نیز ادامه می یابد.