روزنامه ساندی تایمز اعلام کرده است که برخی اعضای ارشد حزب محافظه کار خواستار آن هستند که فیلیپ هاموند وزیر دارایی بریتانیا جانشین ترزا می نخست وزیر شود تا بتواند این کشور را در مسیر خروج از اتحادیه اروپا هدایت کند.

ترزا می که کمتر از یک سال است نخست وزیر بریتانیا شده، در انتخابات پارلمانی اخیر شکست سختی خورده و کنترل پارلمان را از دست داده است. ترزا می برای تشکیل دولت اقلیت نیز با چالش روبرو شده و برای تشکیل دولت به دنبال جلب حمایت یک حزب کوچک در ایرلند شمالی است که در انتخابات اخیر موفق به کسب 10 کرسی شده است.

برخی گمانه زنی ها درباره اختلافات شدید بین ترزا می و هاموند مطرح شده است. پیش از انتخابات پارلمانی این احتمال مطرح شده بود که هاموند پس از انتخابات از این سمت برکنار خواهد شد.

روزنامه ساندی تایمز به نقل از برخی اعضای ارشد حزب محافظه کار نوشته است: هاموند باید به عنوان نخست وزیر موقت بریتانیا انتخاب شود تا کشور را در مسیر خروج از اتحادیه اروپا تا مارس 2019 هدایت کند.

این روزنامه افزود: دیوید دیویس وزیر برگزیت نیز باید به عنوان معاون هاموند معرفی شود.

یک وزیر کابینه ترزا می به روزنامه ساندی تایمز گفته است: من فکر می کنم هاموند تنها گزینه شایسته طی سال های آینده است تا به همراه دیویس روند برگزیت را اجرا کنند. او نخست وزیر قابل اعتمادتر و معتبرتری نسبت به نخست وزیر کنونی است.

دفتر نخست وزیری بریتانیا تاکنون به این مطلب واکنش نشان نداده است.

در حالی که ترزا می قصد داشت با برگزاری انتخابات پارلمانی زودهنگام جایگاه و موقعیت حزب محافظه کار را در آستانه مذاکرات برگزیت تقویت کند، این انتخابات به شکست بزرگی برای این حزب تبدیل شده است.

پس از اینکه ترزا مِی در 29 ماه مارس گذشته با ارسال نامه‌ای فرآیند خروج انگلیس از اتحادیه اروپا را به جریان انداخت، اتحادیه اروپا و لندن یک برنامه‌زمانی دوساله برای نهایی کردن خروج انگلیس از این اتحادیه در پیش روی خود دارند.