به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه روز جمعه گفت:‌ سیاست تحریک آمیز ناتو که تنها بر داده‌های خودشان متکی است، به تضمین اعتماد میان مسکو و این ائتلاف کمکی نمی‌کند.

وزیر خارجه روسیه در مصاحبه با یک رسانه بلاروسی ادامه داد: سیاست‌های تحریک آمیز که بازگوکننده روش ناتومحور است کمکی به بهتر شدن روابط میان این ائتلاف با مسکو نمی‌کند و نه تنها اعتماد به وجود نمی‌آورد بلکه باعث افزایش تنش نیز می‌شود. ناتو با این سیاست‌ها نشان داده دیدگاهی یک‌جانبه به اوضاع جهانی دارد. روسیه تلاش زیادی برای همکاری با ناتو کرده است.

این دیپلمات ارشد روس همچنین گفت: سال‌ها پیش ما پیشنهاد توافقی مناسب را برای همکاری بهتر با کشورهای غربی در این ائتلاف نظامی دادیم اما آنها به ما پاسخ منفی دادند. چنین رویکردی نشان داد که ناتو به حرف‌هایی که می‌زند، عمل نمی‌کند و تنها به دنبال تضمین امنیت کشورهای عضو است.

روابط میان مسکو با ناتو در سال‌های اخیر وخیم‌تر شده است و زمانی شدت گرفت که ناتو حضور نظامی خود در شرق اروپا را به بهانه مداخله در بحران 2014 اوکراین و رفراندوم الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه، افزایش داد.