در حالی که آمریکا اخیرا تحریم های جدیدی را علیه افراد و شرکت های روسی اعمال کرده، روسیه روز چهارشنبه نشست برنامه ریزی شده بین سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه این کشور با توماس شانون معاون وزیر خارجه آمریکا را لغو کرده است.

این اقدام موجب نااطمینانی های زیادی درباره نخستین دیدار رو در روی ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه و دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در حاشیه نشست گروه 20 در هامبورگ آلمان شده است. این نشست قرار است روزهای 7 و 8 جولای برگزار شود.

یک مقام ارشد کاخ سفید در این باره گفت: در حالی که 2 هفته زمان به برگزاری نشست گروه 20 باقی مانده است ولی هیچ برنامه ای برای دیدار دوجانبه روسای جمهور آمریکا و روسیه نهایی نشده است. چیزی لغو نشده است چون هنوز چیزی مشخص و تعیین نشده است.

مسکو اعلام کرده است، به این دلیل نشست دیپلماتیک را لغو کرده است که دولت آمریکا 38 فرد و سازمان روسی را به فهرست تحریم ها افزوده است. این تحریم ها به علت فعالیت های روسیه در اوکراین اعمال شده است.

ریابکوف با انتشار بیانیه‌ای در وزارت خارجه روسیه، تاکید کرد: تحریم های جدید آمریکا ادامه روندی است که توسط دولت اوباما با هدف تخریب روابط بین دو کشور، آغاز شده است.

روابط دو کشور پیش از این نیز به خاطر اتهامات طرح شده از سوی واشنگتن در خصوص دحالت مسکو در انتخابات ریاست جمهوری 2016 به شدت متشنج شده بود. در جالی که 5 ماه از ریاست جمهوری ترامپ می گذرد، کنگره و اف بی آی همچنان در حال تحقیق درباره تبانی روسیه با کمپین انتخاباتی ترامپ هستند.

ارتش آمریکا یکشنبه یک فروند جنگنده سوری را سرنگون کرده است. این مساله با واکنش شدید روسیه روبرو شده است. وزارت دفاع روسیه اعلام کرده است که موضع و جایگاه نظامی خود را تغییر می دهد.

کاخ کرملین نیز اعلام کرده است که تحریم های جدید آمریکا به وعده های واشنگتن برای مذاکره با مسکو ضربه زده است. کرملین همچنین تحریم های جدید را یک پاداش سیاسی برای رئیس جمهور اوکراین ارزیابی کرده است.

وزارت خارجه آمریکا نیز نسبت به لغو این نشست ابراز تاسف کرده ولی آمادگی خود را برای مذاکرات آتی با هدف از بین بردن اختلافات دوجانبه اعلام کرده است.

هیتر نوئرت سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز اعلام کرد: این تحریم ها بی دلیل اعمال نشده است. تجریم های هدفمند ما در واکنش به ادامه نقض حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین، علیه روسیه اعمال شده است.

کرملین بارها اعلام کرده است که نیروهای روسی در شرق اوکراین حضور ندارند. آمریکا و اتحادیه اروپا تاکنون چند دور تحریم علیه شرکت های روسی وضع کرده اند.

نمایندگان مجلس سنای آمریکا پنجشنبه گذشته با 98 رأی موافق و دو رأی موافق یک بسته تحریمی که خواستار اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران و روسیه است را به تصویب رساندند. طرح تحریم روسیه در قالب متمم به تحریم‌های ایران، الحاق شده بود

این بحران موجب شده است تا روابط روسیه و غرب به پایین ترین سطح پس از پایان جنگ سرد تنزل پیدا کند.