پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- سید محمد رضوی- حسین باستانی نویسنده بی‌بی‌سی فارسی در مطلبی با عنوان «از آتش به اختیار تا بنی‌صدر؛ آیت‌الله خامنه‌ای به کدام سو می‌رود؟» ضمن شتابزده و عصبی دانستن مواضع اخیر رهبر انقلاب نوشته: «اگر آقای روحانی نیز دوره آخر ریاست‌جمهوری خود را در شرایطی مشابه سه رئیس‌جمهور قبلی یعنی اکبر هاشمی رفسنجانی، محمد خاتمی و محمود احمدی‌نژاد سپری کند، نام آیت‌الله علی خامنه‌ای از زاویه‌ای مشخص در تاریخ معاصر ایران ماندگار خواهد شد: به عنوان رهبری که در دوران مسئولیت خود، توانایی "کار کردن بی‌بحران" با هیچ رئیس‌جمهوری را تا انتها نداشته است.»

بررسی این ادعا از جهات مختلف می‌تواند روشنگر باشد:

1- هاشمی

در مورد آقای هاشمی رفسنجانی از قضا رابطه رهبری و رییس‌جمهور در آن دوره آنقدر صمیمی و حمایت صریح رهبری از دولت‌های پنجم و ششم آنقدر محکم بود که اساسا باعث دلخوری شدید منتقدان دولت وقت (از جمله دوم‌خردادی‌ها ی بعدی) از رهبری و حملات تند به هاشمی شده بود. آقای رفسنجانی که بعد از دوره ریاست‌جمهوری به سوژه دایمی تخریب‌های نشریات زنجیره‌ای بدل شده بود در جلسه‌ای گفته بود اگر آقا اجازه بدهد من در یک هفته بساط اینها را جمع می‌کنم. از آن طرف سیاسیون تندرو دوم‌خردادی در مجلس ششم تهدید کرده بودند که اعتبارنامه وی را بعنوان نماینده مردم تهران رد خواهند کرد!

2- خاتمی

در مورد آقای خاتمی روابط کاری و شخصی او و رهبری به اذعان هر دو طرف در پایان دولت هشتم به‌مراتب بهتر از ابتدای دولت هفتم بود. روابط صمیمانه خاتمی با رهبری نیز بصورت جلسات منظم و متعدد تا پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری دهم در سال ۸۸ با قوت ادامه داشت. فقط رفتار شگفت آقای خاتمی در حمایت از جنبش سبز با رفتارهای هنجارشکن علیه کلیت نظام و پیشنهاد شگفت‌تری مانند رفراندوم برای تعیین مشروعیت نظام پس از انتخابات بود که موجب سردی و تیرگی روابط (۴ سال پس از ریاست‌جمهوری خاتمی) شد.

3- احمدی نژاد

آقای احمدی‌نژاد شاید تنها موردی است که می‌توان ادعا کرد روابط او بعنوان رییس‌جمهور با رهبری در پایان دوره دولت دهم بهتر از ابتدای دولت نهم نبود. آیت‌الله خامنه‌ای در موارد متعددی از جمله شیوه مناظراتی او در انتخابات ۸۸ یا رفتارش در یک‌شنبه معروف مجلس، منش رییس‌جمهور را علنا تخطیه کرده بود. همچنین در مواردی مثل انتصاب رحیم‌مشایی به معاون اولی یا برکناری حیدر مصلحی از وزارت اطلاعات آشکارا با حکم حکومتی منویات احمدی‌نژاد را متوقف کرد. در عین حال اجازه نداد این تنش‌ها تا سطح بحران کلی برای دولت مستقر پیش رود؛ از این رو طرح استیضاح رییس‌جمهور در مجلس به تقاضای ایشان دنبال نشد. اما اکنون بعد از حدود ۴ سال از ریاست‌جمهوری آقای احمدی‌نژاد بعید است که وی حتی ۴ دیدار مانند آنچه آقای خاتمی در فاصله سال‌های ۸۴ تا ۸۸ (احتمالا بصورت ماهانه) با رهبری داشت را تجربه کرده باشد.

برای درک بهتر روابط آیت‌الله خامنه‌ای با دولت‌ها و روسای‌جمهور، نگاهی به متن آخرین دیدارهای هیات دولت وقت (در سال‌های ۷۶ و ۸۴ و ۹۲) با رهبر انقلاب روشنگر خواهد بود و می‌تواند شاخصی برای سنجش صحت ادعاها در مورد روابط رهبر - رییس‌جمهور باشد.