یوسف العتیبه سفیر امارات در آمریکا  گفت: شاید لازم باشد یک نفر در جریان جلسه استماع کنگره بلند شود و این پرسش را مطرح کند که آیا بهتر نیست پایگاه (نظامی آمریکا)  از دوحه به مکانی دیگر منتقل شود؟

العتیبه که پست های الکترونیکی او  در صفحه شخصی اش نشان از تحرکاتش علیه قطر با همکاری سازمان های  طرفدار اسرائیل است، دولت قطر را به بهره برداری  از پایگاه نظامی آمریکا برای سرپوش گذاشتن  بر ادامه و حمایت از بی ثباتی در خاور میانه (غرب آسیا ) متهم کرده است.

برخی تحلیلگران آمریکایی  بر این باورند  سفیر امارات  با این تصور که  اقدام نکردن آمریکا علیه قطر به سبب وجود پایگاه هوایی واشنگتن (العدید) در این کشور است ؛ از رئیس جمهور آمریکا درخواست کرده است از پایگاه هوایی آمریکا نزدیک دوحه به عنوان ابزاری سیاسی برای اعمال فشار علیه دولت قطر استفاده کند نه اینکه اجازه دهد از این پایگاه به مثابه بیمه نامه ای در برابر هرگونه اعمال فشار اضافی بر قطر بهره برداری شود.

القدس العربی نوشت پیشتر نیز جیمز ماتیس وزیر دفاع آمریکا گفته بود: بحران دیپلماتیک قطر یکی دیگر از دلایلی است که نشان می دهد روسیه برای برهم زدن ثبات کشورهای غربی و دیگر کشورهای جهان تلاش می کند.

در همین حال ماتیس  در پاسخ به پرسش الیزابت وارن یکی از سناتورهای آمریکایی در خصوص فرضیه هک کردن خبرگزاری قطر و موضوع قراردادن اخبار جعلی در سایت این خبرگزاری و انگیزه های احتمالی روسیه از این اقدام گفته بود روسیه تلاش می کند ائتلافهای  چند جانبه ای را که در زمینه ثبات جهان فعالیت می کنند ، درهم بشکند.

ماتیس گفته بود روسیه بر این باور است که مخدوش کردن  نظام بین المللی مساله ای در جهت منافع این کشور است و امکان دارد نگرش تدوام گسترش دادن تهدیدات نه تنها گریبان گیر آمریکا شود بلکه دامن دمکراسی های غربی در منطقه شرق را نیز بگیرد.

گفتنی است قطر میزبان بزرگترین پایگاه نظامی آمریکا در خاورمیانه است بگونه ای که این روزنامه در ادامه نوشت: قطر بزرگترین پایگاه نظامی آمریکا در خاور میانه را در اختیار دارد،  مقر فرماندهی مرکزی آمریکا و مقر فرماندهی جنگ علیه گروه دولت اسلامی (تکفیری - صهیونیستی داعش) در این کشور قرار دارد.