مجتبی شاکری، عضو شورای شهر تهران با اشاره به سخنان رهبری درخصوص پیگیری تخلفات انتخاباتی از سوی مسئولان گفت: فرمایش رهبری نشان دهنده ضرورت پیگیری تخلفات انتخابات اخیر است. مشارکتی که مردم در انتخابات داشتند در دنیا بی نظیر است و برای کشورهای اروپایی و آمریکایی وجود چنین درصد مشارکت رویا است. در شرایطی که نهایت میزان مشارکت در انتخابات این کشورها ۲۰ درصد است در کشور ما مشارکت ۷۰ درصدی در انتخابات رقم می خورد.

وی با اشاره به اینکه باید این مشارکت را قدر دانست افزود: باید شرایطی فراهم شود تا مردم احساس کند مسئله حق الناس بودن آرا مردم امر جدی است از این رو باید برای کسانی که این حق الناس را به بی راهه بردند با شدید ترین شکل ممکن مجازات شوند.

شاکری با اشاره به انتخابات شورای شهر تهران تصریح کرد: وزارت کشور در باره این انتخابات ظلم می کند. خواست قانونی ما این است که ده درصد صندوق ها بازشماری شود اما این کار را انجام نمی دهند و این حق به گردن آنهاست به نظر می رسد باید از وزیر کشور شکایت کنیم چون از قانون تمکین نمی کند.

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه باید به سرعت مسئله تخلفات انتخاباتی بدون کمترین چشم پوشی و اغماضی رسیدگی و مورد پیگرد قرار گیرد خاطرنشان کرد: دولت فعلی در مدت ۴ سال مسئولیت خود وظیفه برگزاری سه انتخابات را برعهده خواهد داشت، انتخابات مجلس شورای اسلامی، انتخابات ریاست جمهوری و شورای شهر در سال ۱۴۰۰ از این رو باید به طور جدی با تخلفات رخ داده برخورد شود تا این انتخابات پیش رو از صحت و سلامت قانونی برخوردار باشند.

شاکری گفت: باید مسائلی که در انتخابات اخیر مربوط به هر یک از بخش ها اعم از وزارت کشور، شورای نگهبان و یا هیئت های اجرایی و هیئت های نظارت است را یک به یک به هر کدام از آنها ارجاع داده و بررسی های لازم را انجام دهیم. این معنی ندارد کاندیدایی در حین مناظره های تبلیغاتی تخلف آشکار انجام دهد و هیچ مانع قانونی برای او به وجود نیاید، اینکه یک کاندیدا به هر دهیار ده میلیون تومان وام کم بهره پرداخت کرده یا سهام عدالت توزیع کردند آن هم در شب انتخابات باید این مسائل را به عنوان تخلفات انتخاباتی مورد بررسی قرار داد.

وی افزود: فردی به واسطه وعده هایی که داده آرا را جمع می کند و بعد از انتخابات هم کار را تمام شده می داند، در کشور نقطه به نقطه مشخص است که در هر منطقه و محله چه تعداد رای دهنده وجود دارد در این شرایط چه معنایی دارد که در حوزه های انتخابیه تعرفه کم بیاید؟! باید تدبیر شود که رای مردم روی زمین نمانده و به آن بی اعتنایی نشود.

شاکری تصریح کرد: باید خلاهای قانونی برطرف شده و تذکرات قانونی به تمام عوامل اجرای انتخابات داده شود.

عضو شورای شهر تهران در پاسخ به اینکه آیا پرداختن به این تخلفات نقطه ضعف نظام است یا قوت خاطرنشان کرد: پاسخ محکم به تخلفات انتخابات است که نظام را محکم می کند نه بی پاسخ ماندن پرسش ها البته برخی می گویند اگر امروز مسئله تخلفات انتخاباتی مطرح شده و مورد پیگرد قانون قرار گیرد با اتفاقات سال ۸۸ قیاس خواهد شد اما در واقع نظام جمهوری اسلامی ایران در سال ۸۸ مظهر قانون گرایی بود. رهبر انقلاب از همه نامزدها و ستادهای انتخاباتی دعوت کرد که قانون گرا باشند، کسانی که اردوکشی خیابانی کردند مظهر بی قانونی بودند.

شاکری یادآور شد: امروز نیز هر کس اعتراضی در قالب قانون دارد در چارچوب نظام است ستیز کردن با قانون، آتش زدن اموال عمومی و اردو کشی خیابانی برای نظام و ملت ضرر دارد.