مرتضی موسوی خلخالی کارشناس جهان عرب با اشاره به تیرگی روابط عربستان و قطر اظهار داشت: این اختلافات بین اعراب سابقه طولانی دارد و معمولا اختلافاتشان زیاد است.
 
موسوی خلخالی با بیان اینکه در اتحادیه عرب هیچ‌وقت کشورهای عربی درباره مسائل مهم اتفاق نظر نداشتند، افزود: حتی در شورای همکاری خلیج‌فارس که پس از انقلاب جمهوری اسلامی ایران بوجود آمد و همان موقع وزارت خارجه اعلام کرد. 
 
وی با اشاره به اینکه روابط عمان با ایران همیشه حسنه بوده و حتی در جنگ تحمیلی در کنار رژیم بعثی عراق قرار نگرفت، تصریح کرد: سایر کشورهای شورای همکاری خلیج فارس از جمله عربستان، قطر و امارات در طول جنگ تحمیلی به صدام کمک کردند. 
 
کارشناس جهان عرب عنوان کرد: پس از موضع‌گیری خصمانه افراطی عربستان علیه قطر، عمان و کویت هیچ اقدامی انجام ندادند و در شورای خلیج فارس که عربستان سعودی ادعای رهبری دارد نتوانست کشورها را کنار هم و هماهنگ نگه دارد.
 
موسوی خلخالی با اشاره به تصمیم عربستان مبنی بر اینکه قطر حامی تروریسم است، گفت: این موضوع برای دنیا مسخره است چرا که قطر مدتهاست در لیبی، مصر، سوریه و حتی عراق فعالیت داشته و به گروههای افراطی کمک کرده است.
 
وی با بیان اینکه قطر همواره با اخوان المسلمین روابط نزدیک داشته و تلویزیون الجزیره بلندگوی دولت قطر است،‌ بیان داشت: اکثر گویندگان معروف این تلویزیون در جبهه اخوان المسلمین هستند.
 
کارشناس جهان عرب با اشاره به اینکه کشورهای شورای همکاری خلیج فارس یک روز در کنار هم هستند و یک روز با یکدیگر علیه دیگری متحد می‌شوند، افزود: پیش از پیروزی انقلاب اسلامی که شورای خلیج فارس تشکیل نشده بود، کشورهای شورای خلیج فارس در کنار نظام سلطنتی ایران و علیه عراق بودند و پس از انقلاب اسلامی  کنار عراق و علیه ایران قرار گرفتند.
 
موسوی خلخالی گفت: همین موضوع در مورد مصر هم صدق می‌کند و کلا خاندانهای آل سعود، آل خلیفه، آل مکتوم، آل نهیان،‌ آل صباح و آل ثانی همه خصومتهای قومی دارند و در حمایت از وهابیت که یک عقیده انحرافی است بیشتر با یکدیگر اتفاق نظر دارند.
 
کارشناس جهان عرب با بیان اینکه وقتی سعودیها ادعای رهبری شورای خلیج فارس می‌کنند یعنی بقیه نباید از آنان سرپیچی کنند، تاکید کرد: اینکه عربستان تصمیم می‌گیرد برای قطر شرط بگذارد و بگوید قطر باید بپذیرد تا ما باید یک سری اقدامات آنان را بررسی کنم مداخله در امور داخلی کشورهاست.
 
وی ادامه داد: طبق اصول حقوق بین الملل دخالت در امور داخلی کشورهایی که مستقل هستند جایز نیست و فکر نمی‌کنم قطر به این شروط سعودی‌ها تن دهد. اینکه کشورهای عربی در اتخاذ تصمیماتشان خیلی عجله می‌کنند و زود دوست و خیلی زود دشمن می‌شوند یعنی با تعقل فکر نمی‌کنند. 
 
موسوی خلخالی با بیان اینکه محمد حسنین هیکل روزنامه نگار معروف مصر و جهان عرب باورش بر این بود که دشمنی عربها با اسرائیل مثل این است که عربها دامینو بازی می‌کنند و اسرائیل شطرنج گفت: وی معتقد بود که ما در برابر اسرائیل از عقلمان استفاده نمی‌کنیم و نسبت به بحرانها، جنگها و ناملایماتی که پیش می‌آید درایت و تدبیری نداریم.
 
کارشناس جهان عرب با اشاره به اینکه قطر کشور کوچکی است که همه راههای آبی و هوایی را برایش بسته‌اند، اظهار داشت: این کشور چند هفته پیش در جلسات محرمانه با عربستان و سایر اعضای شورای همکاری خلیج فارس شرکت داشته و امیر قطر با آنها مثل برادر رفتار کرده که یکباره  اعلام می‌شود  او حامی تروریسم است و به تروریستها کمک مالی می‌کند!
 
وی گفت: عربستان سعودی در شرایط فعلی نمی‌تواند همه دنیا را وادار به تحریم قطر کند. قطر کشوری است که از لحاظ ثروت و درآمد سرانه حتی از نظر اجتماعی به مراتب از درجه بالاتری نسبت به عربستان قرار دارد.
 
کارشناس جهان عرب خاطرنشان کرد: قطری‌ها اخیرا کمکهایی به حماس، حزب‌الله و... داشتند ولی اینها باعث نمی‌شود که بگوییم پرونده آنان در قبال ایران سفید بوده است!