پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- رضا دانش پسند- به موازات افزایش فشارهای عربستان به قطر، سخنان بسیاری در خصوص آینده این اتفاقات و آینده قطر مطرح شده است.

 در این جا به برخی از سناریوهای پیش روی قطر اشاره خواهد شد:

1. تن دادن قطر به خواست عربستان سعودی و شنیدن ندای برادر بزرگتر 

2. گسیل قطر به سمت ائتلاف ایران، عراق، روسیه و سوریه به همراه حزب الله و پشت کردن به عربستان سعودی

3. ایجاد کودتا در قطر و روی کار آمدن حکومتی دست نشانده در قطر شبیه به آن چه در بحرین است

4. توافق قطر و آمریکا در خصوص اعطای باج یا به تعبیری پول هنگفت قطر به آمریکا و کمتر شدن فشار متحدان آمریکا در منطقه علیه قطر 

از بین سناریوهای فوق سناریوی اول و چهارم بیشتر با واقعیتهای موجود و مقدورات و محذورات ملی قطر همخوانی داشته و دارد. 

مجتبی نوروزی- در مورد قطر، برخی تحلیل ها ظرف دو روز گذشته با همانند سازی شیوه پیوستن روسیه به جبهه مقاومت در منطقه، توصیه هایی به مسولان کشور ناظر به تلاش برای جدا کردن کامل قطر از اردوگاه عربی-غربی و اضافه کردن این کشور عربی به اردوگاه کشورهای جبهه مقاومت دارند و شرایط پیش آمده را محصول تعارض ایدئولوژیک این کشور با عربستان می دانند. در این خصوص:

1- در مورد روسها، علاوه بر اثر بالای دیپلماسی غیر دولتی ایران، نباید از نظر دور داشت که روسها دارای منافع راهبردی زیادی در سوریه هستند و با ایالات متحده آمریکا هم بعد از جنگ سرد، در این خصوص درگیری ماهوی جدی دارند، اما شرایط قطر اینگونه نیست.

2- با عنایت به سابقه قطر و خوش خدمتی های گسترده این کشور به تکفیری ها، نباید نسبت به احتمال هر چند ضعیف، در خصوص بازی جدید این کشور با همراهی آمریکا و عربستان برای اثر گذاری مثبت بر معادلات شکست خورده ی جریان تکفیری، بی تفاوت بود.

3- قطر به مانند روسیه، کشور استراتژیکی در این خصوص نیست و اثر آنچنانی در پیروزی های بعدی جبهه مقاومت نمی تواند داشته باشد، فلذا جوانب احتیاط باید رعایت گردد.

4- با نگاه خوش بینانه و پذیرش فرض جدی بودن تعارض این کشور با دوستان سابقش، باید دید این کشور با مردمانی مرفه و سختی ندیده، تا چه حد توان تحمل هزینه چالش با عربستان و آمریکا و اسرائیل را دارد و به عنوان مثال حاضر است، بی خیال برگزاری مسابقات جام جهانی فوتبال در کشورش بشود! و...یا ممکن است در نیمه راه، عطای جدا شدن از محور عربی غربی را به علت هزینه های بالا، به لقایش ببخشد!

بر این اساس، باید دست به عصا حرکت کرد!